Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek

Hej,

Det är snart dags för en tur till Sarek med utgångspunkt i Kvikkjokk. Vi har tidigare vandrat i fjällen, men inte i Sarek och jag har svårt att tidsuppskatta för att kunna planera en bra rutt.

Jag vill gärna gå i Rapadalen och den första planen var att gå Kvikkjokk - Aktse - Rapadalen höga vägen - Luohttoláhko - via Tjuoldovágge och Valdevagge tillbaka till Kvikkjokk. För den som har "Fjällvandra i Sarek"-boken så är det rutt 12-21-23-26-11.

Hur många dagar uppskattar ni att den rutten tar, exkl. eventuella reservdagar?

För att förkorta rundan ser jag två möjliga alternativ, antingen gå via Pårek/Boarek - Pårte-Bielloriehppmassivet och österut till Rapadalen (10-28 i samma bok) eller ta Pårte - Boarek/Pårek istället för via Tjuldovágge och Valdevagge för ta sig tillbaka till Kvikkjokk. Är något av dessa alternativ rimliga förslag?

Vandringen kommer att ske i augusti om det påverkar turvaret eller tidsuppskattningen.
 
Nu har jag inte gått alla de sträckor du räknar upp, men jag uppskattar att sträckan Kvikkjokk-Bilelevallda via Aktse och Rapadalen (höga vägen) är ca 7 vandringsdagar. Sträckan Njoatsosvagge - Kvikkjokk via Tjouldavagge och Vallevagge är 3,5 dagar enligt egen erfarenhet.
Övervägande frågan i ert vägval är dock hur ni skall få ihop den vandringen på två sidor av Rapadalen? Tielmavadet är enda möjligheten att komma över Rapaätno, men osäkert val då det inte är alla år det är möjligt att komma över. Då måste ni i så fall runda hela Rapadalen via Skarja och Alggavagge, dvs en rejäl omväg.
 
Har gått kvikkjokk-aktse via vallevagge till ruonas och sedan norrut till sarvesvagge. Vi gick det på 8 dagar, men går att få fortare om man är rapp i benen. Det var dock mycket upp och ner vilket slet på knäna.
Just Tielmavadet är det stora OBSet, där lärde jag mig verkligen hur fruktansvärt obehagligt det kan vara att vada när strömmen sköljer undan marken under dig och du mister all kontroll. Jag vill verkligen rekommendera att vada längre uppströms.
 
Den här sommaren, med sin sena snösmältning i Lapplandsfjällen, kan man nog på goda grunder helt avskriva Tielmavadet.
 
Jag hade nog gjort om sista halvan av turen, och siktat på Snavvavagge efter Rapadalen, och sen sikta på Smajla, därefter kan ni gå norrut, väst eller öst. Skierffe och Låddebakte är fina toppturer som inte tar alldeles för mycket tid. Har ni någon anledning för att komma tillbaka till kvikkjokk, tex bil?
 
Tack för kommentarerna, vi funderar och planerar för fullt. Just vattenstånden är ju luriga eftersom den där turen man planerade i vintras kanske inte kan genomföras som tänkt, men det är ju också en del av tjusningen.

Jag hade nog gjort om sista halvan av turen, och siktat på Snavvavagge efter Rapadalen, och sen sikta på Smajla, därefter kan ni gå norrut, väst eller öst. Skierffe och Låddebakte är fina toppturer som inte tar alldeles för mycket tid. Har ni någon anledning för att komma tillbaka till kvikkjokk, tex bil?

Ja, vi kommer att ha en bil i Kvikkjokk som gör att vi måste ta oss tillbaka dit.

Att ta turen via Vallevarre blir för långt, så nu planerar vi på något sätt att gå via Boarek och Pårteslätten. Jag vill ju gärna gå Rapadalen, men det verkar som att det är tveksamt om det går att vada Tielma om ett par veckor.
Södra delen av Rapadalen har ju också några vad som beskrivs som svåra och de kanske också blir extra svåra om inte vattenståndet har gått ner.

Den planerade rutten finns inritad på den bifogade kartan, men det kanske är dags att planera för en helt annan väg än Rapadalen, alternativt börja turen i Aktse istället om det inte går att ta de nödvändiga vaden.
 

Bilagor

  • karta.jpg
    karta.jpg
    67.1 KB · Visningar: 1,658
Spännande alternativ!!

Hejsan,

Kan bara hålla med om kommentarerna angående Tielmavadet. Har gjort det en gång och fått ändra planen tre gånger så vitt jag minns. Klart lurigt!!

Vad det gäller tidsuppfattningen är det jättesvårt då det dels beror på vädret och dels på hur man orkar/vill vandra. Jag och en kompis gick för en 14-15 år sen Kvikkjokk - Vallevare - upp genom hela Njoatsovagge - Ner genom Sarvesvagge - Södra Rapadalen och upp till bro över Gådokjåhkå - Tillbaka till Kvikkjokk på 5 dagar. Men då ägnade vi större delen av dagarna åt att vandra...

Vad det gäller ditt gula alternativ har jag ett minne av att jag har läst att avslutningen under Tjahkelij är mycket utmanande. Tror att rekommendationen faktiskt var att gå över Tjahkelij! Och då brukar även hela södra Rapadalen betraktas som en tuff vandring av de flesta.

Men om målet framför allt är att gå Rapadalen vill jag slå ett litet slag för att starta i Saltoloukta och gå Kungsleden ner till Njunjes för att sen vika av in i Sarek och gå den höga vägen in i Rapadalen. Sen kan man välja att avsluta i Saltoloukta eller Sourva eller Ritsem där man sen tar bussen tillbaka till bilen som står parkerad vid Kebnats.

/ Stefan
 
Men om målet framför allt är att gå Rapadalen vill jag slå ett litet slag för att starta i Saltoloukta och gå Kungsleden ner till Njunjes för att sen vika av in i Sarek och gå den höga vägen in i Rapadalen. Sen kan man välja att avsluta i Saltoloukta eller Sourva eller Ritsem där man sen tar bussen tillbaka till bilen som står parkerad vid Kebnats.

/ Stefan

Tror att undvalll menar Skeirfe alt Aktse istället för Njunjesi i sitt inlägg ovan ;)
 
Jo, men....

Hej,

Nu medger jag att det kan vara enklare och säkrare att skriva Skierfe som helt klart är ett "måste" på turen jag föreslog.

Men om man kollar på lantmäteriets hemsida (https://kso.etjanster.lantmateriet.se/), Fjällkartan och zoomar in på Skierfe så ser man att bergsryggen som Kungsleden passerar mellan Sitojaure och Aktse heter Njunjes.

/ Stefan
 
Hej,

Nu medger jag att det kan vara enklare och säkrare att skriva Skierfe som helt klart är ett "måste" på turen jag föreslog.

Men om man kollar på lantmäteriets hemsida (https://kso.etjanster.lantmateriet.se/), Fjällkartan och zoomar in på Skierfe så ser man att bergsryggen som Kungsleden passerar mellan Sitojaure och Aktse heter Njunjes.

/ Stefan

Den var ny för mig, associerade direkt till Njunjes invid Kvikkjokk på Padjelantaleden. Tack för ny kunskap :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eramlao Sarek - tidsuppskattning för Staloluokta - Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Tidsuppskattning Fjällvandring 8
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.