Vilket är bästa 2 mans kupoltält?

Tack för alla era synpunkter! Jag vill ha ett långt (dvs i praktiken fria fötter och huvud), högt (över 100 cm) och inte minst lätt (mindre än 1,7 kg), tresäsongstält. Jag ska kolla lite vidare olika alternativen och återkommer. Är det någon som vet något om de moderna ultralätta tälten i praktiken är ömtåligare och fortare går sönder än de äldre tyngre "rejälare" tälten. Svårt att hitta klara fakta om det. "Om du bara hanterar dem försiktigt så håller de lika bra som de tyngre tälten" brukar det heta.:)

Med dina krav får du kanske glömma kupoltält, och baserat på exemplen i ditt första inlägg så har du redan sett på andra alternativ. Trådens rubrik är således vilseledande. Det bästa 2 mans kupoltältet är Staika eller Allak lite beroende på omständigheterna och färdmetod, men ingetdera verkar fylla ditt behov. Kanske Niak är bästa kompromissen om det är kupol du vill ha.

De moderna ultalätta tälten är i praktiken ömtåligare och går fortare sönder än de äldre tyngre tälten. Så är det bara. Oftast skiljer det inte så mycket på materialen, men materialtjockleken och antalet stödpunkter påverkar vikten. Hanterar man ett ultralätt tält försiktigt så håller det sannolikt längre än ett tyngre tält som misshanteras, men hanterar man ett tyngre tält lika försiktigt så överlever det längre. I goda förhållanden kan den med tålamod vara hur försiktig som helst men UV nöter på materialen, och efter en lång dag i regn och blåst är det allt färre som har tålamod att finlira med tältet.

Själv har jag några Hillebergtält och ett Big Agnes. Inget tvivel om vilka jag litar på, men tält under 600g per person är onekligen bekvämt under färd. Så tältvalet beror på aktivitet, väderprognoser och området man rör sig i.
 
Tänkte först köpa Terra Nova Solar Photon 2. Men läste nånstans att man stötte huvud och axlar i innerduken vid sittande. Väljer nu mellan Exped Mira ll UL, The North Face Triarch 2, Big Agnes Copper spur UL 2, MSR Carbon Reflex 2 (2015 års modell) samt Vaude Hogan Super Ultralight XP 2. Viktigt för mig är innerlängd (jag är 188 cm), innehöjd med andra ord komfort. Ska gå solo och bära tältet själv så vikten ska vara så låg som möjligt. Tacksam för tips
Bengt

Här är en recension av en kille som är 198 cm och som använder Triarch 2.

Skulle anta att de tält du tittar på faktiskt är det lättaste man kan komma undan med om man vill ha ett riktigt lätt tält med bra ligglängd/sitthöjd. En-båges tält kommer kommer inte funka vare sig på längd eller höjd.

(om du vill slippa förslag på +5 kg tält måste du nog omformulera din fråga ;) )
 
Jag söker tvåpersoners kupoltält med myggnätsinnertält, eftersom jag oftast gör helgturer i bra väder och vill åt sova-under-bar-himmel-känslan.

Något tips på sånt, där yttertältet kan sättas på vid regn?

Ulf

Nordamerikanska tält har som regel den funktionen du efterfrågar, titta på de tält som trådstartaren räknade upp och se om något av dem passar dig.

Svenska tält som Hillebergs kan användas som du beskriver förutsatt att du köper till en nytt innertält i myggnät (ca 1500-2500 kr) samt tillbehör för att enbart kunna sätta upp innertältet.
 
Har ett Terra Nova Voyager Superlite och ett MSR Carbon Reflex 2. Voyager ett väldigt stabilt halvgeodesiskt som funkar överallt. Står själv, med lite hjälp vid ingången. Ligglängden kan jag ej hjälpa dig med eftersom jag e kort. Men en av anledningarna till att jag köpte det var rymden.
Carbon Reflex 2 är ej ett kupoltält utan ett tunneltält isf (med bara en tältstång). Rymden är grym pga ribban i mitten...men den ribban kan även bli tältets fall vid väldigt hårda vindar (storm och över). Fast i motsats till ett tunneltält så sätter jag upp tältet så vinden slår i bågen och inte i tunneln. Nack- och fördelen är att innerältet är enbart myggnät (förutom lite i taket vid ribban) och duken når inte särskilt långt ner så det fläktar friskt, men man får ju se stjärnorna om du lyckas pricka in de 5 nätter om året det är stjärnklart utan att ösa på morgonkvisten.
 
Förresten, vet faktiskt ej om MSR CR 2 står utan tältduken, när jag tänker efter så tror jag inte det (om man inte fixar några stormlinor i innertältet på egen hand).
 
Gammal är äldst

Tack för alla bra inlägg. Jag lutar nu åt att skaffa ett Hubba Hubba NX 2. Första turen blir Skåneleden mellan Vejbystrand och Torekov.
Bästa hälsningar från Bengt 71år
 
Vår lätta lösning är ett rymligt pyramidtält. Utrustat med extra långa tältpinnar för hörnfästena och en kraftig mittstång (kapad stång för Tentipis 5:a) så väger det dryga två kilo inklusive innertält. Mittstången har ännu inte utsatts för hårt väder men känns riktigt robust. Samtidigt är ju pyramider beroende av bra markfästen, så det krävs lite mer eftertanke ibland vid uppsättningen.

Vårt alternativ för turer där vi vet att vinden tjuter och blötsnön kyler är hb Tarra. I Tarra får det vara hur det vill med vädret, vi sover lugnt och är TVM.

Skulle jag gå själv skulle Tarra kunna följa med i pulkan men ska det bäras på ryggen så blir det pyramidtältet alla dagar.

...pyramidens innertält är ca 260x260 och mittstången nästan 190, så den är mkt rymlig.

//J
 
Hubba Hubba Nx

Hej alla och tack för synpunkter.
Jag köpte ett Hubba Hubba Nx från Seuf.se för drygt 3600 kr. En kompromiss mellan vikt komfort tålighet lätthanterligt samt gammalt känt beprövat märke. Känns bra. Fick dessutom grön som jag ville.
Vi hörs
Bengt
 
Jag ser att du redan köpt ett tält, men för framtida referens kan jag tillägga att jag har ett Exped Orion II Extreme som jag är väldigt nöjd med. Två absider (en för de leriga kängorna och en att laga frukost i), relativt högt i tak, vindstabilt. Å andra sidan lite tungt, men fördelarna väger över.
 
Jag ser att du redan köpt ett tält, men för framtida referens kan jag tillägga att jag har ett Exped Orion II Extreme som jag är väldigt nöjd med. Två absider (en för de leriga kängorna och en att laga frukost i), relativt högt i tak, vindstabilt. Å andra sidan lite tungt, men fördelarna väger över.

Varför inte en länk för natt underlätta?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
vandrafjäll Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer Bo och sova 14
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
pelka Bästa liggunderlaget? Bo och sova 8
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
erikh1 Bästa tältkaminen? Bo och sova 13
Staffan Sandberg Ditt bästa och ovanligaste tälttips Bo och sova 7
saraabeiramar Bästa tält lösning för en månad? Bo och sova 9
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
Knoparn Bästa sovsäck sommarhalvåret? Bo och sova 15
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
zzeezz Bästa tält för 3 Bo och sova 15
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
Läraren Bästa dunsovsäcken Bo och sova 25
_Erik_ Bästa liggunderlagskombination? Bo och sova 6
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1
turbo100 Bra köp på tält får 2 pers (tänker använda som 1-mans) Bo och sova 7
magnusk750-2 Fjällmark-Vaude? 3-mans budgettält Bo och sova 5
Vintervilan Födelsedagspresent - vilket 1-mans tält? Bo och sova 75
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Gun-valld 2-mans tält Bo och sova 12
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
peter1969 Söker 2-mans tält där gåstavarna går att använda! Bo och sova 45
colan 2 mans tält? Bo och sova 9
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
avslut0908 2 mans fjälltält Bo och sova 2
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
thomalin 1 mans tält Bo och sova 18
Mezzner Billigt och lätt 1-mans bivacktält? Bo och sova 24
bergholm Lätt 2-mans tält Bo och sova 15
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
oloff Undvika 2-mans tält? Bo och sova 28
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Strmbrg Salewa Micra 1 1/2 mans-tält! Bo och sova 6
tierp69 Försvarets 4 Mans Tält Bo och sova 14
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.