Vilket är bästa 2 mans kupoltält?

Tänkte först köpa Terra Nova Solar Photon 2. Men läste nånstans att man stötte huvud och axlar i innerduken vid sittande. Väljer nu mellan Exped Mira ll UL, The North Face Triarch 2, Big Agnes Copper spur UL 2, MSR Carbon Reflex 2 (2015 års modell) samt Vaude Hogan Super Ultralight XP 2. Viktigt för mig är innerlängd (jag är 188 cm), innehöjd med andra ord komfort. Ska gå solo och bära tältet själv så vikten ska vara så låg som möjligt. Tacksam för tips
Bengt
 
Hej
Jag har samma längd som du. Trivs bra med mitt Hilleberg Staika. Lite tungt kanske men generöst med utrymme, höjd och längd.
Mvh Rickard
 
Exped

Jag är själv mycket nöjd med Exped´s tält, speciellt eftersom både inner och yttertält sitter ihop när man stagar upp dem. Har ett Venus II Extreme vilket är en blandning mellan kupol och tunneltält.

/Anders
 
Allak

Hej
Jag har samma längd som du. Trivs bra med mitt Hilleberg Staika. Lite tungt kanske men generöst med utrymme, höjd och längd.
Mvh Rickard

I sådana fall är ju hilleberg allak bättre. Samma länge men något smalare och mindre absider. Men lättare väv ger ca 1 kg mindre. Har själv ett sådant som jag ibland kör som enmanstält. Jag är 190 cm och ligger lite emot med huvud eller fötter om jag har tjockt liggunderlag.

Men jag tror inte det är vad TS är ute efter. Känns som han mer är ute efter något klaustrofobiskt :) tittade själv på ett par av dom föreslagna innan det blev ett Allak.

/Jonathan
 
Hilleberg Tarra är antagligen en av de bästa om kravet är utrymme, kvalité och vindtålighet men tyvärr fel svar i det här sammanhanget. Om det ska användas till solovandring skulle jag titta mer på vikten.
 
Jag har ett Terra Nova Solar Photon 2 och kan bekräfta att man lätt slå mot sidorna och har huvud bara fritt mitt i där bågen är som högst.
Att byta kläder funkar dålig men även ligglängden är rätt kort. Är 183cm lång och med vintersäcken är man snabbt mot duken .

Av de du räknar upp skulle jag välja MSR,har inte riktig koll på alla vikter men tycker att MSR känns minst krånglig med alla pinnar som ska ihop.
Har använt ett hubba förr vilket jag gillade mycket och de är ju besläktat.
 
Tack för alla era synpunkter! Jag vill ha ett långt (dvs i praktiken fria fötter och huvud), högt (över 100 cm) och inte minst lätt (mindre än 1,7 kg), tresäsongstält. Jag ska kolla lite vidare olika alternativen och återkommer. Är det någon som vet något om de moderna ultralätta tälten i praktiken är ömtåligare och fortare går sönder än de äldre tyngre "rejälare" tälten. Svårt att hitta klara fakta om det. "Om du bara hanterar dem försiktigt så håller de lika bra som de tyngre tälten" brukar det heta.:)
 
Jag konkar omkring på ett Tarra...man bor kungligt när vinden viner o snö/regn öser ner. Gott om yta. Min personliga åsikt är att ett rejält skydd överväger vikten. Jag sover hellre gott om nätterna o viktbesparing finns alla möjligheter att göra på resten av packningen. Jag har införskaffat lättare sovsäck, kök o ryggsäck mm så packningen blir inte så fasligt tung för en veckotur..runt 15-17 kg beroende på lyx :)

// Johan
 
Kungligt

Vill du bo riktigt kungligt och ha fötter och huvud fria så kan du ju alltid slå till på ett kaitum 2GT. Visserligen ca 3 kg där också. Men oj vad mysigt du kommer ha det. Rätt rymligt för två men riktigt stort för dig ensam. Stor absid är mycket värt tycker jag.

Ja jag har bara Hilleberg-tält. Oavsett vad alla belackare här säger. Tre st närmare bestämt. Allak, kaitum 2 GT och 3 GT. Så har jag att välja på för alla tillfällen. Eller låna ut om vi blir flera.

Håller med föregående om att det är värt den extra vikten. Det är ju ändå rätt kul att se dom stackare som bor i misären men låtsas som om det är lugnt när dom kryper runt i sin lilla puppa när allt är blött :)
 
Se rätt på tält.
Tyngst kupoltält. Lättare tunneltält och lättast, centrumstångsstält.
Prioriterar man låg vikt eller är det komfort?

go tur
 
Kupoltält med mesh

Jag söker tvåpersoners kupoltält med myggnätsinnertält, eftersom jag oftast gör helgturer i bra väder och vill åt sova-under-bar-himmel-känslan.

Något tips på sånt, där yttertältet kan sättas på vid regn?

Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
vandrafjäll Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer Bo och sova 14
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
pelka Bästa liggunderlaget? Bo och sova 8
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
erikh1 Bästa tältkaminen? Bo och sova 13
Staffan Sandberg Ditt bästa och ovanligaste tälttips Bo och sova 7
saraabeiramar Bästa tält lösning för en månad? Bo och sova 9
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
Knoparn Bästa sovsäck sommarhalvåret? Bo och sova 15
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
zzeezz Bästa tält för 3 Bo och sova 15
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
Läraren Bästa dunsovsäcken Bo och sova 25
_Erik_ Bästa liggunderlagskombination? Bo och sova 6
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1
turbo100 Bra köp på tält får 2 pers (tänker använda som 1-mans) Bo och sova 7
magnusk750-2 Fjällmark-Vaude? 3-mans budgettält Bo och sova 5
Vintervilan Födelsedagspresent - vilket 1-mans tält? Bo och sova 75
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Gun-valld 2-mans tält Bo och sova 12
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
peter1969 Söker 2-mans tält där gåstavarna går att använda! Bo och sova 45
colan 2 mans tält? Bo och sova 9
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
avslut0908 2 mans fjälltält Bo och sova 2
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
thomalin 1 mans tält Bo och sova 18
Mezzner Billigt och lätt 1-mans bivacktält? Bo och sova 24
bergholm Lätt 2-mans tält Bo och sova 15
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
oloff Undvika 2-mans tält? Bo och sova 28
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Strmbrg Salewa Micra 1 1/2 mans-tält! Bo och sova 6
tierp69 Försvarets 4 Mans Tält Bo och sova 14
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...