Basläger i Sarek

Såg tidigare i forumet att en hade haft en bökig tur längs östra sidan av Guhkesvagge. Dock skriver de i Calazo guideboken att östra sidan är lättgången med västra lite tyngre?
Dock ligger de finaste topparna längs den västra sidan?
Ngn som kan ge sin syn på saken

Det var jag som skrev det. Det blir rejält blockig/dikig terräng en bit in. Intressant ordval av Calazo att kalla det "lättgånget"...

/Mats
 
Ja då är faktiskt helikopter bokad för infärden. Blev till vita stenen och sjön Guordesluoppal.
På så sätt får vi ett rejält hopp in i Sarek. Har väl tänkt att ta oss till bron i södra Guhkesvagge och sedan ner mot sjöarna för att hitta ngn fin tältplats.

Jag är inte helt säker på hur ni tänker gå, men om du tänker gå på östra sidan av Ähpar, så borde du tänka på vaden över Lulep Pastajåhkå och Bierikjåhkå. Bierikjåhkå kan vadas mellan Vuojnesluobbala och Liehtjitjavrre, men det kan också vara mycket knepigt där vid stor vattenföring. Lulep Pastajåhkå har jag sämre koll på personligen, men jag har för mig att det också där kan vara problem om det är mycket vatten.
Daniel
 
Missförstånd

Jag hittade inte Guordesluoppal på kartan förut, för att jag hade fått för mig att det låg mycket nära Rinim. Från Guordesluoppals östra sida är det inga större problem att ta sig till Guhkesvagge (möjligen kan man komma in i en del vide vid Njiravjågåsj nedre del).
 
Östra sidan av vattendraget i Guhkesvagge är ingen rolig terräng, när man kommer en bit norrut från bron. Det blir rejält blockigt och dikigt. Jag och kusinen gick där för några år sedan eftersom vi tyckte att sjölandskapen uppe vid Gassalahko såg fina ut (på kartan), men vi ändrade plan ungefär rakt väster om höjd 1274... [...]

Från bron har jag gått ca 1 km norrut på östra sidan och där och en bit till såg det oproblematiskt ut. Sedan har jag gått utmed jokken norrut från en punkt rakt väster från Skanatjåhhkåå 1767. Där var det ganska OK, efter en stund dök det upp en stig som följde nära jokken och då blev det behagligt. Betyder det att diken och block ligger söder om detta, dvs ungefär väster om Skanalåpptå (där jag alltså inte har gått)?

Nåväl, den där stigen fortsätter sedan norrut, förbi Tjievrajågåsj och vidare mot den kraftiga jokkböjen vid Tjeurastugan SV Oarjep Tjievrajavrre. Vi valde den stigen istället för att gå på västra sidan utmed jokken som vi bedömde som snårigare och mer svårforcerad.

Västra sidan av Guhkesvagge vet jag inte hur den är, den såg i alla fall bättre ut på håll när vi gick den östra sidan.

Jag har gått på västra sidan norrut från bron och det är först lättvandrat. Efterhand kommer smärre snårigare partier. Särskilt vid jokkfårorna om jag minns rätt. Men ändå relativt enkelt fram till Sarekvarasj. Därefter blir det snart buskigare igen om man håller sig i närheten av jokken (men ibland rekommenderas att man håller sig högre upp, väster om Sarekvarasj). Vi skulle fortsätta utmed jokken och valde då att istället gå på östra sidan och hittade då stigen.

//Hans
 
Om att starta från Suorva

Det verkar som om de som skrivit tidigare i tråden tar vägen förbi rengärdet efter passagen av kraftverksfördämningen. Själv brukar jag ta den lägre vägen, dvs prickningen utmed sjön på kartan. Man hamnar på en stig som leder upp till ett vad ungefär mitt för sjö 642 (stigen har ett parti där den försvinner, men om man håller kursen kommer man på den igen).

Efter vadet kan man följa utmed jokken uppströms mot böjen på ca 680 meter. Strax uppströms denna böj finns ett vadställe till. Strax är man ute ur björkskogen och snåren och man sätter kurs uppför sluttningen mot en nivå på omkring 800 meter (eller högre) på Njavvebuolda. På väg mot Sluggajåhkå kan man stiga ytterligare. Denna väg har jag använt ett par gånger och håller man denna höjd (och alltså undviker att gå ner vid Renvaktarstugan) tycker jag inte det är särskilt besvärligt. Det är en fördel när man kan överblicka terrängen, ibland kan man inte det och då kanske jag har haft "tur" med snåren ;-). Men jag tycker det är en bra väg och senaste gången jag gick här kändes det faktiskt ganska lättvandrat.
 
Lätt el svårt i östra Guhkesvagge?

Enligt Google earth ser det ut att kunne bli lite svårt på en kort bit nedanför Skanalåpptå, där det är ungefär endast 200 m mellan stenras uppifrån och ned til Guhkesjåhkå. Jag har som Fowwe inte heller gått där, endast de andra bitar han beskriver längre västerut, där det är så lätt som på västra sidan av jåkken. Jag skulla mena det går att försöka. Om det inte är för vattensjukt el mycket vide längs jåkken, men det är det i alle fall inte längre framåt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Egel Tips på enklare dagsturer från basläger. Fjällvandring 1
Onesport Plats för "basläger" Ahkka Fjällvandring 13
helen_b packning för dagen från basläger Fjällvandring 14
magkar80 Basläger i Björkliden/Abisko med 1 åring? Fjällvandring 11
plp Basläger i Vålådalen Fjällvandring 6
Daddy Basläger för "fjällvandring" med 4-åring Fjällvandring 4
manke Lämpligt basläger i Jotunheimen Fjällvandring 0
janotse Basläger runt Kebnekaise Fjällvandring 17
svartöra Rolig plats för ett basläger Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.