Forskajak önskas köpas, Tips?

Hej!

Jag är en tjej på 180cm lång och har paddlat ganska regelbundet sedan förra hösten. Det började
inomhus där jag fick grunderna som eskimåsvängen bl.a. Nu vill jag köpa en egen forskajak men
har känt mig lite begränsad när det gäller storleken på kajakerna i många fall. Eftersom jag är 180cm (långa ben) så har det inte alltid varit det lättaste att hitta någon som man känt sig bekväm i.

Så nu hör jag med er om ni har något tips på forskajaker som skulle kunna passa och kanske tips på modell? Jag har mest suttit i creeking-kajaker mer än freestyle-kajaker. Men skulle vilja ha något mellanting. Stabil men ändå att man kan utvecklas och så småningom kan göra tricks utan att behöva byta kajak igen för det.

Hoppas på hjälp från er mer erfarna forspaddlare :)

Mvh Elin
 
kajakval...

Det bästa tipset är väl att vara gå med i en forspaddlarklubb som har en uppsättning båtar för utlån. På så sätt har man ju möjlighet att känna sig lite för. Din längd är inget problem, det finns ganska många svenska forspaddlare på ~1.90 som klämmer ner sig i både freestyle/lekbåtar och creeklådor.
Poängen är ju att man *ska* sitta tight, så att man får full kontroll över båten.

Men de stora tillverkarna typ Pyranha och Jackson m.fl. har ju båtar i 2-3 olika storlekar och i vissa serier ännu fler storlekar, så det ska definitivt gå att hitta en båt som passar dig om du inte har ett kraftigt avvikande BMI åt något håll... :) Det är ingen fördel att köpa en för stor båt i förhållande till din vikt eller tvärtom eftersom det påverkar båtens egenskaper så pass mycket.

Som ett förslag på en båt du skulle kunna prova tycker jag Jackson Fun är en bra idé, den kombinerar snabbhet med manövrerbarhet och "agility" för tricksande/playboating. Fun är mellanstorleken, sedan finns 2Fun och 4Fun för små respektive stora paddlare. Fun funkar även bra för creekturer i den nedre delen av svårighetsskalan.

Lutar du mer åt lekhållet redan från början kan du titta på Jackson Rock Star eller All Star, eller Pyranha Molan eller liknande.

Jag och min son delar på en Molan storlek M, jag är 173/67 och han är 180+/75 och det funkar bra, men han får plocka ut fotstödet när det är hans tur... :)

Både Pyranha och Jackson säljs av kajaktiv, vars ägare brukar vara aktiv i det här forumet. Har du möjlighet att ta dig till Dala-Floda finns det möjligheter att hyra/prova deras sortiment under ordnade former i Lissforsen precis utanför deras dörr.

(Nej, jag har ingen koppling till Kajaktiv, förutom att jag handlar där i bland och paddlar i Lissforsen och andra forsar i Dala-Floda/Björbo... :) och naturligtvis finns det många andra tillverkare av både creek- och lekbåtar, men det kan vara aningen svårare att provpaddla dessa under realistiska förhållanden om man inte kan låna någons privata båt eller en klubb-båt.)
 
Tack för svar apebrain

Hej!
Är väldigt tacksam för svaret. Jag skall googla lite på de olika modellerna och det var ett jättebra förslag att åka till Dala-floda för att provpaddla. Har ju faktiskt inte så långt dit :)

Mvh Elin
 
Beror helt på var du bor och hur du tänkt paddla. En Freestyle kajak funkar i en playspoot typ vals eller våg cruxet är att hitta en. Örebro, Strömmen och Lissfors är dom ställen jag känner till hyffsat nära. Enklare är att hitta något mindre vattendrag att paddla typ Hedströmmen eller Strömsholm. Här funkar en "riverrunner" bäst Liquid Logic Remix är en sådan
http://liquidlogickayaks.com/remix59.cfm

Pyrahna har ochså många trevliga modeller

http://www.pyranha.com/kayaks.php

Moderna rr och creekers har ofta hyffsat platt botten vilket gör att dom kan surfa även mindre vågor
1.8m är inga som helst problem forskajaker finns i många olika storlekar

En Riverrunner är ett bra val som första kajak det är en bra baskajak som funkar till det mesta
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordmans Forskajak önskas hyra Paddling allmänt 3
ala Forskajak för vågsurf Paddling allmänt 6
Havsfantast Lysande upplägg - forskajak! Paddling allmänt 1
weber_45 ForsKajak i skåne...???? Paddling allmänt 4
D_Lo Mindre kajak/forskajak för lugnvatten Paddling allmänt 7
pajaflow Kurser i kajak/forskajak? Paddling allmänt 3
fredda.1 FORSKAJAK,,?? Paddling allmänt 1
Avslmedl Forskajak som allround Paddling allmänt 8
linlokken Forskajak på västkusten Paddling allmänt 1
Sundin Forskajak! Paddling allmänt 1
Havskajak? Forskajak? eller ett mellanting????? Paddling allmänt 1
Lenamedhund Paddlingstips önskas Paddling allmänt 2
lochraceness Information och svar på frågor om Piraya Kajak önskas Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
ljaw Tips önskas på liknande kajak Paddling allmänt 3
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
myospinae Önskas hjälp - träkanot! Paddling allmänt 2
Iron Abe Köphjälp önskas Paddling allmänt 18
bluewing Tips om flytväst önskas! Paddling allmänt 1
salgo60 Paddla Røst Lofoten till sommaren tips önskas Paddling allmänt 2
kjerfve Råd önskas ang. Paddel handskar Paddling allmänt 4
Anette Grinde Cykelkärra önskas.... Paddling allmänt 1
mielo Tips om styrteknik i motions-/tävlingskajak önskas... Paddling allmänt 2
Paddling i mellansverige(Tips önskas) Paddling allmänt 1
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.