Val av tält Marmot Grid Plus 2P

Hej, jag är fullt medveten om att detta förmodligen är ett återkommande tema i dessa forum, nämligen tältval. Dock har jag inte fått svar på mina frågor genom att läsa igenom de trådar jag hittat på ämnet så jag testar med att ställa dem i stället.

Är det någon här som har erfarenheter av Marmot Grid 2P eller Marmot Grid 2P plus (funderar på att köpa det sistnämnda)? Hur står sig dessa tält i stark vind? Överallt står det att vindstabiliteten är god men jag sov i ett Ringstind Light 2 som också har god vindstabilitet på förra årets vandring. Vilket resulterade i att jag hade duken över mig mest hela natten och vaknade upp dyblöt. Jag har läst att marmot tälten har ganska hög dukplacering vilket eventuellt skulle kunna utgöra ett problem? Dock när jag ser på bilder verkar det inte vara värre än på ett hilleberg Nallo gt 3.

Hur tycker ni att detta tält står sig i förhållande till motsvarande prisklass av tält? Vad finns det för bra/bättre alternativ i prisklassen (det enda jag har lite emot är vikten på detta tält men jag finner inte heller några alternativ).

Även om jag skulle klara mig ypperligt med ett 3.5 säsongstält så är jag lite nyfiken, klarar det snö någorlunda?

Tack på förhand
 
Senast ändrad:
Användningsområden

Användningsområden

Mestadels sommarvandring i fjällen eller alperna över trädgräns men under snögräns. Dock är jag inte främmande för att använda det under de förhållandenamed. Men primär användning är sommar.
 
Marmot hävdar väl på hemsidan att båda de tälten ska vara oförstörbara fort, ungefär. Låter definitivt som avsedda för alpinism.
 
Hej!

Jag gick ju och köpte ett Marmot Grid 2P sedan, hade tänkt att skriva en liten utvärdering av tältet här. Men det glömde jag bort så jag gör det nu.

Mina initsiala tankar:
Tältet ser väldigt stabilt ut och känns bra tack vare den geodiska designen. Det är dock lite synd att förtältet inte spänns upp utan måste liksom många andra tält peggas upp. Detta är dock en liten detalj bara, och inte ett problem. Tältduken ligger inte speciellt högt och över det hela så känns tältet väldigt välgjort. Det är dessutom ett snyggt tält.

Första användningen:
Jag hade det nu i sommras på en väldigt regnig tur upp på en vandring runt kebnikajske massivet och tältet klarade sig väldigt bra, det var bra luftgenomströmning och gick att ventilera väldigt bra så det var väldigt bra kondensegenskaper. Enda nackdelen som jag ser det är att förtältet är lite för litet för att jag skall få plats med min vandringsväska och samtidigt kunna röra mig ut och in i tältet obehindrat. Då jag köpte två personstältet så känns det lite konstigt iomed att jag planerar att använda det för framtida resor med tjejen. Det är lösbart men det är lite krångligare än på vissa andra tält. Det bör nämnas att absiden är av lutande karraktär så du har inte jätte mycket effektiv pack utrymme trotts dess längd (90cm på pappret) 50 cm i praktiken.

Sovutrymmet i tältet är väldigt bra, det är "högt" till tak och jag tycker att det gav ett förtroende ingivande intryck med badkars modellen på golvet, och vad jag upplevde så motstod det väta ypperligt. Jag höll mig torr varje natt trotts dåligt väder

En sak som jag personligen inte uppskattar på tältet är metoden som vädringsluckorna hålls uppe, det är som en pinne som fästes i kardborrband som spänner upp dem, problemet som jag ser det med denna lösning är att tältet blir lite jobbigare att packa än om det skulle haft en stålbåge lösning liksom den som finns på hillebergs tält. Ytterligare en sak som jag inte uppsakattar är att trotts att tältet säges vara ett så kallat stormpitch tält så är det väldigt omständigt att slå upp ytterduken utan innertältet fastspännt. Det är nämligen så att formen på tältet justeras mha innertältet som fästes i botten av ytter tältet och drar ihop bågarna. Det innebär att om du fäller tältet i "storm" genom att ta ned innertältet först så förlorar yttertältet sin form och spänst. Detta gör att ankar punkterna blir slappa och ja tältet kommer blåsa iväg. Lika så om du sätter upp tältet utan innertältet i satt, då kommer du inte kunna förankra yttertältet eftersom att då får du inte fast innertältet. Detta anser jag är ett problem eftersom att man vid dåligt väder vill kunna använda tältet som salong, dvs inget inner tält utan bara sitta och äta, ta det lugnt för att sedan slå upp innertältet.

Hela denna problematik skulle kunna lösas med ett footprint dock, vilket även detta fästes i yttertältet på samma sätt. Jag tycker dock att det är snålt av marmot att inte tillhandahålla spännband, vilka även de skulle lösa problematiken (jag har med lite lirkande byggt mina egna spännband, till en kostnad av 20 kr)

Tältet är inte jätte lätt att sätta upp, pågrund av den geodiska formen så är det inte raka infästningspunkter i tält duken vilket gör att det blir mycket pillande med duken för att få spännbågarna att gå in bra, det är däremot rättframt och enkelt med hur man gör men det är inte lika enkelt att genomföra som tillexempel ett hilleberg gt 2 (hilleberg gt 2 går ungefär dubbeltså snabbt att få upp för mig i allafall) detta gäller speciellt när man är frusen och stel om händerna.

Så summa summarum

Byggkvalite: 8/10
Ingång/utgång ur tält: 5/10 (det har en kontigt placerad storm lina med)
Sovalkov: 7/10 (lite liten på bredden, men det gäller alla tält av denna typ)
Stabilitet: 9/10
Absid: 4/10 Den är 90 cm men av lutande karraktär vilket gör att man inte har så mycket plats ändå)
Sätta upp: 5/10
Packa ihop: 5/10
Smarta Lösningar: 6/10

Har du några frågor så ställ följdfrågor, detta var vad jag kom att tänka på nu sådär på rak arm. (jag funderar på att köpa ett annat tält, men det är för att jag tycker absiden är dålig, det blir isåfall ett hilleberg)
 
Tack för en intressant utvärdering.

Har själv ett Fjällräven Skule Shape RS2 som jag köpte för 1500kr på utförsäljning för några år sedan.
Fördelar: Låg vikt, mycket lätt att sätta upp, vindstabilt, ventilering ok.
Nackdelar: Fladdrar och låter (behövs nästan alltid hörselskydd), liten absid (men det går att laga mat i absiden), låg takhöjd (jobbigt).

Har också ett Bergans kompakt 3, inhandlat för 2700 kr
Fördela: Lätt att sätta upp, vindstabilt, bra pris, bra absid, ventilering ok.
Nackdelar: Kunde gärna vägt några hekton mindre. ventileringsluckan öppnas utifrån.

Generellt är min uppfattning att ett två mans använder man om man är ensam, ett tre mans om man är två o s v.
Går ju naturligtvis att vara två i ett tvåmanstält men det blir ofta ganska trångt. Beror på hur länge man är ute och på hur stora personer det är.
Tycker också det är bra om man får plats med ryggsäcken i innertältet, framförallt när det börjar bli kallt på nätterna.

Skulle vilja byta ut mitt Skule mot tex ett Hillebergs. Fast tältet fungerar bra så det är inte motiverat att lägga pengar på ett nytt tält.
 
Hej!
Hela denna problematik skulle kunna lösas med ett footprint dock, vilket även detta fästes i yttertältet på samma sätt.

Det lustiga är att mitt Limelight 3, som till skillnad från Grid faktiskt inte är avsett för alpinism, skeppades med en footprint som har båghål och (jag har för mig, men är inte säker) tom clips i kanterna.
 
Jag har ringt och pratat med marmot sverige (det är svårt att få tag i footprint) och enligt dem stämmer det att det inte kommer med ett. Det är förövrigt väldigt sällan man får med ett footprint så är du säker på att det inte var någon sorts kampanj du köpte det på?
 
Mja det är nog inte så konstigt, det står ju faktist explicit att man får det med i paketet. Men det är fortfarande ovanligt att du får det, jag har inte sett några tält där det ingår. Det finns dock ofta som extra tillbehör att köpa för runt 500 kr.

Hursom grid 2p är ett tält som klarar sig alldeles ypperligt i fjällen utan ett footprint, det ger egentligen bara ökad hållbarhet och kanske lite mer resistans mot väta (utöver de saker jag skrev i) . Det är ett bra tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
makar519 Val av känga Fjällvandring 22
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
josefibacken Val av vandringskängor. Fjällvandring 2
Utetant Val av färdväg Fjällvandring 3
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Val av räggsäck Fjällvandring 13
Insektsnyckel Val av nybörjartur Fjällvandring 3
Hasse_70 Val av rutt. Storulvån eller Vålådalen? Fjällvandring 9
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...