Frivilligt stödja miljöprojekt

Jag (och maken) stödjer olika miljöprojekt, främst genom att skänka pengar. Vi har kommit att bli särskilt involverade i olika vattenprojekt (water purification & water conservation). Nu finns det ju olika miljöprojekt att stödja. En organisation är inriktad på mikrolån och för x kr köper man t ex en get.
Det skulle bli tungt för utsidan och förmodligen förlust att pro bono ge utrymme för en länk från någon miljöorganisation. Och hur väljer man ut en? Att jag snurrar in på miljö är för att de som kommer hit rör sig ute i naturen.
Hur skulle ni ställa er till om man tipsade om olika miljöorganisationer eller andra organisationer som har miljöbevarande projekt, ingen direkt reklam, inga länkar där det direkt framgår att en individ tjänar på länken ifråga?
Bara mycket lösa funderingar som jag har grunnat på en tid och jag förväntar mig inget positivt svar.
 
En miljödoneringsguide?

Ja... det skulle väl vara en bra idé?

Skulle väl räcka med en tråd där man tipsar om allt i från organisationer till ekomat och ekokläder... inget fancy och köpbudskap utan bara tips om hur man kan vara mer miljösmart...

Bra initiativ.... men det krävs nog att admin håller lite koll så att det inte blir en reklam/spamtråd.

Thomas
 
Du vill göra reklam för andra sajter i Utsidan forum, är det inte det du menar ?


-Thomas

Jag vet ine om det är reklam men jag menar att ge en länk till t ex ett vattenprojekt som någon organisation som man vet är seriös bedriver. Eller annat miljöbefrämjande arbete som regnskogsbevarande, upprätthållande av flora och fauna etc. En länk till, inte stöd projekt x och y eller köp si ohc så.
Ungefär som Thomalin menar.
 
Senast ändrad:

talthoff

Forumvärd
Generellt reklamförbud råder på Utsidan, på Utsidan så är vi privatpersoner som träffas, pratar och delar med oss. Vill man annonsera så finns det olika annonserings möjligheter. I sidfoten finns länkar både till reglerna och information om annonsering.

Olika delar av Utsidan har oxå sina syften, ex. så får man inte lägga en bild som är en egentligen är en köp&sälj anonns. I forumet får man inte annonsera, prylmarknaden används för köp&sälj. Sen finns områden som är otydliga ex. kartpunkterterna & kalendern, där kommer vi nog försöka bli tydligare.

Man får i forumet länka vidare till andra sajter (reglerna om "ekonomsik vinning", upprepningar och "värvning", är dom vanligaste överträderlserna.) .

Om det startas en tråd där folk vill diskutera och prata om olika organisationer så blir det ju som dom flesta trådar en diskussion, precis som att det diskuteras nästan allt mellan himmel och jord i olika forumtrådar på Utsidan.

Men att skriva ett antal olika inlägg & trådar (plural) med enda syftet "värva"/göra reklam blir nog något vi isåfall kommer titta på, om inläggen rapporteras. Värdet på inläggen i sammanhanget kommer förmodligen vara den vikigaste grunden för beslut om hur vida det är ett regelövertramp eller inte.

Vi har ett länk- och företagsregister på sajten oxå, det är gratis.

Har jag svarat på frågeställning nu ? Eller vart det bara rörigt istället ?

-Thomas
 
Syftet vore inte att värva mer att tipsa om att det här finns och sedan låta människor bestämma sig själva om det är något man vill stödja eller inte. Jag har ingen egen vinning om/av av att starta en tråd. Jag skulle inte heller uppmuntra människor att följa mitt och makens alternativ. Vi har av diverse anledningar kommit att bli engagerade i specifika frågor, jag förväntar mig att andra tar sin egen ställning. Jag är ju inte här i form av ett företag med ett egenintresse utan som just privatperson. Min tanke var att eftersom det här är en sajt som ägnar sig år naturliv att tips om länkar till olika sorters naturskydd, svenskt eller utomlands, kunde vara till hjälp. Det var ju nyligen en kampanj hos något kajakuthyrningsföretag att om man samlade skräp så fick man en gratis kajakhyra.
Men jag var osäker om det de facto skulle räknas som reklam. Någon egen personlig vinnig skulle åtminstone inte jag göra och vi tipsar ju varandra om andra saker högt och lågt. "köp vårt mirakulösa vattenfilter för x tusen kronor, då blir det ju trixigt men jag menar länkar till rena organisationer som t ex, jag hade inte tänkt nämna något namn, men ActionAid. Alltså, privatpersoner som jag själv tipsar, företag håller förhoppningsvis sina tassar borta eller blir anmälda för att de inte har hållit tassarna borta och deras inlägg kan tas bort.

Hoppas jag har förstått vad du menar och vice versa!
 

talthoff

Forumvärd
Du verkar har läst reglerna och förstått syftet med reglerna.

Sen finns det andra som varken läser dom eller förstår dom :)


-Thomas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.