Förslag: Nytt forum!

Det nya forumet skulle heta Alternativt Friluftsliv

och skulle innefatta

Blandade Friluftsresor. tex lifta till destinationen, vandra x mil, ge sig ut på floder med det man kan lösa på plats, bestiga något etc även under längre perioder /årstider/klimat med en och samma utr---1 vecka eller 1 år.

Spontana prestaioner som tex: Mt:blanc solo/ med minimal utr.(gjorde detta sommaren-o7

Improviserade lösningar på väg.

Liftning, råd rekomendationer, erfarenheter, --jag har 6000 mil bakom mig

Luffarliv, allt om att vara på luffen

lågbudgetresor/ lågbudgetäventyr: Med tonvikt på att få det genomfört mer än formen.

Optimal packning för Trotters

Spartips

Överlevnad i resandets vardag, mat ,hygien riskbedömmning, förberedelser, psykologi



Listan kan göras lång och det hoppas jag att den blir på det nya forumet.


Mvh
Alternativresenär
Hennig Olsen
 
Senast ändrad:
Hej Dennis!

Det var roligt, det är ett brett ämne som man kan börja var man vill ,

vad hadde du för tankar runt ett sånt forum?

/mvh

Henning
 
JAg kan instämma, de punkterna som lät mest intresant i mina öron var improviserade lösningar och lågbudgetalternativ.

Lite av en tipps och tricks del vad gäller genomförande (som en systerdel till DIY som renodlat handlar om tillverkning.)
 
Om man läser trådskaparens första inlägg verkar ju det som att det inte är så många mer som kvalar in för att skriva. Måste väl finnas reseforum eller backpackingdito som är mer inriktade på det du gör?

Var kommer friluftsliv in i liftande t.ex. Tror man måste dra en skiljelinje mellan resande och friluftsliv. Dessutom förstår jag inte vad som är så alternativt? Alternativt till vad?
 
Liftandet kommer in i Friluftslivet och vise versa genom att jag har friluftskunnande och utrustning med mig nä jag ger mig av och det ger mig friheten att inte planera alls om jag inte vill.

jag står inte och fryser när jag liftar, mat och eventuella kokmöjligheter finns...oklarheten och flexibiliteten går hand i hand, chanstagningar blir inte lika dramatiska,
hemma är alltid på ryggen
alla basbehov ska vara tillgodosedda eller bara avsiktligt kompromissade,
får man ett nytt infall eller uppslag så är det bara att agera.

Ta en paus från den ursprungliga liftningssträckan och prova en ny vandingsled eller bestig ett berg....

En poäng är att beroendet minimeras till dig och din utrustning och därmed maximeras friheten

Tanken med forumet som jag tyckte kunnde gagna många var att det baserar sig i friluftslivet,

Göra mer av det man vill , spara in på onödigt, hitta vägar.

Alternativt: Det spontana, det oberoende, det mindre strukturerade. Allt i en pack för allt, tänkandet.
så är tanken.

/H
 
Senast ändrad:
Att ta bussen till Blekingeleden /Sälvesborg t.e.x och därigrån vandra tillLandskrona 5 dagar och vara med på en festival 2 dagar och sova på stranden sedan vandra till Kalmar 5 dagar och ta bussen hem.



Ingen skulle klaga på att detta inte var friluftsliv och att den som genomför det i första hand ser på helheten så.

Så om någon liftar till Schweiz, vandrar 5 dagar, spenderar 2 dagar iBasel, och sover någonstans improviserat, liftar till schwarzwald och klättrar och liftar tillbaka hem,

Det ingår transport, sova dagligen i sovsäcken, mycket natur och aktivitet.

Jag tycker det passar bra att kalla det för Alternativt friluftsliv


Tanken var att på forumet resonera´om lösningar för att få det man behöver varsmhelst

Att man på nästan all större Bensinstationer i europa kan tvätta sig och sina grejor för en tio -20 spänn
offta inkl kaffe är väl nyttig info.
microfiber är där toppen..tvättas först och bimds ihop på håtorkaren, även vintertid är de torra på 20 min medans du duschar.
på många andra ställen finns samma lösningar även i städer

ingen har sagt att att ett stadsbesök kräver vandrarhem eller liknande.
vad exact är det som ska lösas..hygien, det har jag just gett en lösning på .
.sova? det gör man i säcken
var? man hittar alltid 2 m2 som uppfyller, de vesäntliga kraven, skydd, säkerhet, renlighet, ostördhet.

Det är inte illegalt att lägga sig ner och vila även om det inte är ordinärt överallt.

stöka inte till det, lämna inget efter dig.

/H
 
Senast ändrad:
Kul idé

Allt du nämner finns det ju separata forum för här på utsidan, så visst är det relevant. Redan idag diskuteras liftning, "primitiv" övernattning, lämpliga kläder osv.

Så jag antar att din idé går ut på att disuktera "paketlösningar" där man kombinerar de olika ämnena (hur tar man sig dit + övernattning + mat + bergsbestigning osv) och ge relevanta tips kring detta.

En intressant idé, tycker jag.
 
Det är definitivt ett intressant ämne (eller snarare flera intressanta ämnen) men det känns lite krystat att ha ett eget forum för detta.
 
Allt du nämner finns det ju separata forum för här på utsidan, så visst är det relevant. Redan idag diskuteras liftning, "primitiv" övernattning, lämpliga kläder osv.

Så jag antar att din idé går ut på att disuktera "paketlösningar" där man kombinerar de olika ämnena (hur tar man sig dit + övernattning + mat + bergsbestigning osv) och ge relevanta tips kring detta.

En intressant idé, tycker jag.


Det koncept som jag filar vidare på sedan länge är just denna "Paketlösning som du beskriver det.

man kan kalla det många saker och jag har inte helt satt fingret på vad det ska kalla det.



ett modernt eller hightech nomadliv som inte utesluter något, vi bor alla i mer eller mindre tillfälliga tält
tjockleken på väggarna och materialen är det om varierar.

Jag är ingen fanatisk frilufsare i ylle utan tar inn allt, teknologi, elektronik , plastmatterial och kunnskaper från alla områden för att optimera.


och det går i en ekologisk anda med mindre konsumtion långsiktigare och färre prylar som ofrånkomligt resultat.


/H
 
Senast redigerad av en moderator:

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...