Nu bygger vi om...

Re: Ladda upp GPX (och andra) filer

ekis; sa:
Det skulle vara bra att kunna ladda upp olika filer pss som man kan ha foton. främst gpx-filer som också kan integreras med en kartfunktion.

ibland vill man också lägga upp småfiler som xls-ark etc för att dela med sig av. max 100k per fil el ngt liknande få gärna finnas som gräns

/Andreas

100 kB är för mig lite fjuttigt. En heldag på cykel med en punkt var 15:de sekund ger trackfiler på över 200 kB.

Per Brune
 
RSS feeds och delad kalender

Kan man inte göra så att man kan få nyhetsarkivet som en RSS feed?
Fixa så att man kan prenumerera på Kalendern. På Mac kan man prenumerera på tusentals kalendrar, kalendrarna laddas ner direkt i den egna kalendern i datorn.
Skulle ju va helt suveränt!!
 

clindh

Forumvärd
Re: RSS feeds och delad kalender

zeromaker; sa:
Fixa så att man kan prenumerera på Kalendern.
RSS-feeds skall vi fixa. De här kalendrarna, kan du ge mig länk till en? Nyfiken på vilket format de använder.

Ang karta så ja, det blir fler funktioner runt detta - baserat på Googles kartor. Uppladdning av hela spår vettetusan, det blir rätt krävande - jag tror Google Maps storknar om man försöker lägga ut en så mycket linjer. Men "Mina waypoints" och sånt har jag tänkt fixa, även "Mina rutter" men då mycket förenklat - man kan tex märka ut en led med ett fåtal waypoints med streck mellan.
 
Direktlänk till sista trådsida

Jag vet inte om någon skrivit detta, men det vore bra om det fanns en direktlänk till sista sidan i en tråd, från typ "Läs nya". Man skulle spara några klick för att komma till slutet av en lång tråd på så vis. Det hjälper speciellt när sidan/ens dator är lite seg, så man vill gå kortaste vägen.. :)
 
Varför "ditt"?

En skitdetalj jag retar mig på är formuleringen i mailet.

"xx har just svarat på ditt inlägg - Nu bygger vi om... - i Utsidan Framtid forumet på utsidan"

Ditt inlägg, när det oftare är någon annans inlägg i tråden som blivit kommenterat.

Bara lite språkpolis idag :)
 
En tom (blank) rad

När jag har följt ett inlägg och vill gå direkt till sidan 2 eller 3, och har lite för bråttom med att klicka på sidan 2 (eller 3) så hamnar jag på ”starta ny diskussion”

Så en tom rad mellan raden ”starta en ny diskussion” ”maila inlägget till någon” "visa utskriftsversion” och sidvalet skulle jag vilja ha, precis som att det finns en tom rad mellan ”föreg. inägg” och ”starta ny diskussion”

"Problemet" är att jag har fått klickbarssymbolen handen att det bara är att klicka, men handen (fingret) pekar på fel rad.

Edit: förtydligande om ”klick symbolen” handen pekfingret

Per Brune
[Ändrat av Brune 2006-09-03 kl 15:12]
 
En skitgrej som slog mig nu när jag kikade i den här tråden är att de grå "inläggshuvudena" (med info om medlemmen som skriver inlägget) inte är lika breda som "inläggsfötterna", de grå strecken under varje inlägg. Inläggshuvudena lämnar en vit glipa i högerkant på säg 10-15 px. Jag skulle nog bredda inläggshuvudet så att det var lika brett som inläggsfoten. Men det är givetvis en smaksak. ;)

(Jäklar vad jag retar mig på´t nu när jag har sett det! :) )

[Ändrat av tigertamjaren 2006-09-14 kl 10:51]
 
Enkäten e Scape

Går det inte att använda cookies för enkäten ”e Scape”. Jag har svarat en gång. Ska jag svara fler gånger för att höja betyget ?
”Cookieserna” håller ju reda på när jag var inloggad senast och funktionen ”läs nya”.

Per Brune
 
clindh; sa:
Äntligen har dagen kommit då vi både har tid och finanser till att påbörja arbetet med att förbättra och förnya Utsidans webbsajt.

Tekniskt och funktionsmässigt har den ju stått ganska still nu i 5 år. Som bekant för en del blev vi nerstormade när IT-bubblan sprack och det höll på att gå åt pipan helt. Men efter en hård nedstigning nästan i klass med Joe Simpson redde vi ut det hela och har sedan tuffat på i bra takt de senaste åren. Vi som är inblandade har byggt även andra sajter under åren, men Utsidans äldre teknikplattform har fått lite underhåll och inga nya funktioner har därför tillkommit.

Vi ser bla över forumet; där är inget revolutionerande planerat men vi lyfter det funktionsmässigt och fixar så man kan bifoga bilder, få RSS-flöden, göra omröstningar, underhålla sina bevakningar mm.

Det kommer också fler "communityfunktioner" som gästbok, bättre bildalbum, PM, kompislistor odyl.

Det finns en hel del bra synpunkter att ta till oss i detta forum, men ni är som vanligt mer än välkomna att tycka till ännu mer.

Vi ser också över allt innehåll på sajten, vilket är en tuff uppgift för det är 10 års material som vi skall försöka samordna och organisera på ett bättre sätt!

Här efterlyser vi era synpunkter; hur läser ni artikar och nyheter på Utsidan. Hur letar ni idag och hur vill ni leta framöver? Hur kan vi förenkla strukturen? Är det för många avdelningar tex? Vad på Utsidan är helt meningslöst för dig och kan kastas...?

Nu har ni chansen att verkligen påverka. Önska på, önska vilt. Jag kommer inte diskutera eller bemöta frågor i denna tråd, då blir det för rörigt. Jag kan starta en separat tråd om det är något som behöver fördjupning senare.


(Vi bygger nytt vid sidan om denna sajt, så ni kommer inte märka något förrän det blir "premiärdags", och vi törs inte utlova något datum än...)

Synpunkt som antagligen framförts tidigare (har ej gått igenom samtliga härpå följande inlägg): onödigt svårt att starta ett helt nytt debattinlägg.
Förslag: till vänster under rubriken Diskussionsforum borde förutom redan befintliga underrubriker även finnas "Påbörja nytt debattinlägg".
 
Testosteron-spärr

Tänk om det gick att bygga in någon sorts testosteron-spärr, så att vi slipper forum-inlägg som klibbar?

HåkanF
 
Re: Behåll ett rent och funktionellt forum

Nordesjö; sa:
Jag återkommer alltid reflektionen att Utsidans forum har en av de absolut bästa layouten när det gäller att läsa i trådarna.

Det är verkligen inläggen som är i fokus, ...............Lean is mean.

Hej,

Instämmer i vad Martin säger. Jag har dock hittat en funktion i ett annat forum som jag tycker är bra.

När man får upp listan "Visa olästa inlägg sedan ditt senaste besök" kan man välja om man vill gå till början av en tråd, till sida 1, 2 ...eller alla, eller om man vill gå direkt till det första inlägget som tillkommit sedan jag senast var inne och läste.
Om man inte varit inne på några dagar och så går in och läser en relativt lång tråd så tycker jag det är suveränt att kunna gå in direkt till början på vad som tillkommit sedan jag senast var inne.
Som det nu är på Utsidan går jag oftast till sista sidan av en tråd och så får jag "bläddra" bakåt tills jag hittar inlägget som jag senast läste.

/ Bertil
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...