Grötigt...

Skall jag ta på mig att vara lite mer konstruktiv?

Problemet ligger nog i indelningen "Mötesplats", "Läshörna" och "Uteguide".
Det är inte helt uppembart vad som hör till vilken meny.
Dessutom är det så många poster under varje att det är lite jobbigt att söka igenom dom.
Exempelvis brukar jag alltid få leta länge efter recensionsbanken och prylmarknaden.

Kanske vore det tydligare om alla interaktiva sidor (forum, chat, fotoalbum, recensioner och prylmarknad) låg under en meny, alla aktiviteter (och tjejsidan?) uinder en annan, "redaktionellt material" under en tredje, och alla medlemssidor (dagens "medlemsinfo" plus klubb och sök medlem) under en fjärde.
 
Benägen att hâlla med Gustav (tror jag?)

Rörigt och grötigt är väl kanske inte ordet, men ibland lite svârt att tolka vad som egentligen döljer sig bakom varje rubrik. Eftersom det finns sà mycket (gott), och ibland inte helt klart definierat, sà finns det sákert en hel del godbitar man missar pga av att men inte fattat att de finns... Om man nu inte har trid att klicka sig igenom rubbet..


Mvh /Mats
 
äsch.. jag har ännu inte hittat någon sida med perfekt uppbyggnad, gillar man det man hittar på en sida så tror jag nog att man tar sig tiden att lära sig hitta..
 
Jo visst hittar man det man använder, men det är lite synd att missa godbitar på sajten, för att de är gömda under för långa menyer.

Jag tycker Utsidan lyckats rätt bra, men om man nu skall kritisera något, så är det just den stora mängden avdelningar.
Jag tror att de flesta här sysslar med flera aktiviteter, och dessutom tycker att även det de utegrejor inte själva sysslar med själva är intressanta.
Navigeringen på Utsidan utgår dock från att man har *sin* aktivitet.
 

clindh

Forumvärd
Tanken från början var såhär, man kommer till sajten av olika anledningar: man vill kolla om en viss aktivitet, eller så vill man komma i kontakt med andra, eller läsa lite nytt från alla områden och bli inspirerad, eller så vill man söka fakta.

Därav uppdelningen:
Aktiviteter: då man vill utgå från en viss aktivitet
Mötesplats: medlemmar till medlemmar, personer
Läshörna: läs och bli inspirerad, "tidningen"
Uteguide: generell information, sådant som spänner över flera aktiviteter tex. Faktabank.

Men sedan har ju en hel del vatten runnit under broarna (samtidigt som båten tagit in vatten) så allt är inte klart och det spretar dessutom ut lite här och där. Vi vet :)

Notera att en hel del är korskopplat, och grundidén var att det inte skall finnas något under Aktiviteter som man inte också hittar via de andra tre blocken; Länkregistret under Uteguide är tex inlänkat under respektive aktivitet etc. Så är tanken med artiklar och notiser också, men jag vet att det inte är konsekvent genomfört. En vacker dag har vi kanske kraft och råd att rätta upp det där.

Konstruktiva förslag är alltid välkomna!
 
Christer, jag tycker ni gjort ett bra jobb på det hela taget.
Att utsidan överhuvudtaget finns kvar, trots dotcomvärldens jojoresa, är bevis nog på att ni gjort något rätt, så sträck på er!

Problemet är kanske mest titlarna på menyn?
 
Jag har på flera lite större sidor sett att webbarna valt att lägga in en navigeringssida som hjälper surfaren att hitta.. Jag vet inte fall detta är ett dåligt sätt att komma runt en taskig planering eller ifall storleken på vissa sidor gör att det blir lurigt att navigera..
 
Det finns en viss tendens idag att man försöker "förenkla" för användaren så till den grad att användaren inte vet var han skall leta.

Nåt som ytterligare ställer till det är skillnaden mellan "användare" och "nybörjare". En "inkörd" användare vet vart han vill och behöver ett enkelt sätt att ta sig dit. En nybörjare däremot vet inte vad som finns utan behöver hjälp med att ta sig fram till rätt saker.

Jag tycker nog att Utsidans meny mest är inriktad mot nybörjare, men de vana användarna har inte mycket nytta av den.

Men jag har å andra sidan i mina Favoriter lagt en direkt länk till Läs nya (förstår inte riktigt folk som går direkt till Visa senaste, men det är ju bara min åsikt:) så jag drabbas väldigt sällan av menyerna.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...