Snöläget i Sarek Juni 2014

Hejsan, tänkte vandra i Rapadalen ca 5 dagar med start nu på söndag (22/6), undrar hur snöläget och vattenflödena i Sarek är nu. Någon som har en aktuell rapport?

Vad jag hittat hittils (inte riktigt prognosen vi hade hoppats på):
YR varnar för vinterväder i norra Norge och rekomenderar vinterdäck:
Blir snøvær i store deler av landet
– Jeg tror været har glemt at vi skriver juni, ler statsmeteorolog Hanneke Luijting.

YR - Långtidsprognos Aktse
SMHI - Varnar för höga flöden i Lapplandsfjällen (klass 1 varning)
SMHI - Långtidsprognos för Saltoluokta, fjällväder

En tråd med rapporter från samma tid 2012 att jämföra med, då hade en väg spolats bort (verkar som vi valt en spännande tid att resa till Sarek ;)): Snöläget

Vi funderer på att göra vår Sarek - Lofoten tur åt andra hållet i hopp om bättre väder, då skulle vandringen börja omkring den 27/6 istället.
 
Vet inte hur det är i Sarek, men här i Gällivare fick vi snö i veckan och nån minusgrad.
Lär nog vara snäppet värre där ute...
 

avslutad210712

Gäst
Så här såg det ut när man blickade in mot Sarek för en vecka sedan.

Känns som att årets första vandring i Kiruna/Abisko kommer att förflyttas till Sarek. Var lite orolig för smältvattenläget men chansar och väljer att vandra där jag/vi förhoppningsvis slipper de värsta vaden.
 
Känns som att årets första vandring i Kiruna/Abisko kommer att förflyttas till Sarek. Var lite orolig för smältvattenläget men chansar och väljer att vandra där jag/vi förhoppningsvis slipper de värsta vaden.
Det ska nog gå fint (i alla fall så länge du håller dig till de lägre dalarna). Nu var jag inte i Sarek men där jag var (Stora Sjöfallets nationalpark) var det lägre vattennivåer än vad jag hade förväntat mig, trots solsken och sommarvärme. Tänk dock på att sommarbron i Skárjá kanske inte kommer på plats än på ett tag, hör med Länsstyrelsen.

När är det dags för årets första vandring?
 

avslutad210712

Gäst
Det ska nog gå fint (i alla fall så länge du håller dig till de lägre dalarna). Nu var jag inte i Sarek men där jag var (Stora Sjöfallets nationalpark) var det lägre vattennivåer än vad jag hade förväntat mig, trots solsken och sommarvärme. Tänk dock på att sommarbron i Skárjá kanske inte kommer på plats än på ett tag, hör med Länsstyrelsen.

När är det dags för årets första vandring?

Pga ett sk hjärnsläpp så lade jag/vi årets semester en vecka tidigare än vanligt så på två veckor, dvs 5 juli, bär det av. Men Rapadalen med dess tvärbäckar väntar jag/vi med till den andra vandringen.

Skall kolla att bron vid Skarja är utlagd för det kan tänkas att det blir en rundtur från Ritsem.

Antingen blir det en rundtur uppe i nordöstra hörnet eller så blir det en rundtur i sydvästra hörnet.

Har inte varit in i Sarek av olika anledningar så allt är nytt och därför kan man planera helt fritt utan att tänka på var man gått förut.

Kan också bli att vi går in fån Suorva även om jag svurit att aldrig mer gå där *L*
 
Den femte juli är nog snö/snösmältning inget stort problem, undantaget skulle möjligen vara Luohttoláhko om du vill passera där. Troligtvis är bron på plats vid Skárjá också då men kolla med Länsstyrelsen för säkerhets skull.
 
Så här såg det ut när man blickade in mot Sarek för en vecka sedan.

Tackar för bilden! Trevligt, det ser ju framkomligt ut, frågan för oss är hur det är uppåt 1200m samt hur pass vadbara nedre Rapadalens jokkar är? Men turen går tillbaka tills samma ställe så vi får väl se hur långt vi kommer, blir det stopp är det ju bara att vända.
Prognosen ser lite bättre ut idag med mindre regn och snö men fortfarande kallt. SMHI spår mer regn för nästa helg medan YR tror på varmare väder och mindre regn, ska se vad resesällskapet säger, men det lutar nog åt att vi sätter hoppet till norskarna och avvaktar till nästa helg med turen.

EqJuschKM4u4ijPlAM3fAQ4iTCAMfT4ESC8Kqc0ivOQQ.jpg

Enda nackdelen är att Nordnorge inte heller ser speciellt inbjudande ut.... (Surt og grått i Nord-Norge)

Hade du en fin tur, Tobbe?
 
Hade du en fin tur, Tobbe?
Jodå, lyckades pricka en riktigt varm och solig dag och en lite svalare men med uppehåll (Var bara ute i två nätter).

Svårt att veta hur läget blir i Sarek och nedre Rapadalen men om du är beredd på att vända så är det väl bara att prova. Jag resonerade på samma vis inför min lilla tur och det gick lättare att ta sig fram än vad jag hade förväntat mig.
 
Snöläget runt Vakkotavare

Bilder tagna under midsommar helgen av stugvärden i Vakkotavare. De kanske är till hjälp för någon.

Första bilden fick denna kommentar:
Bilden är norrut ovanför krönet till stugan. Mycket snö på Ráhpattjårro (?) NO men hitom Teusajaure. Två killar gick från Ritsem till oss uppe på/längs berget, söder om Kallaktjåkkå och sa att över 1000 möh är det helt snötäckt.

Mittersat bilden fick denna kommentar:
Vy mot Áhkka. Alltså rakt västerut från oss.

Underst bilden:
Slugga i hö-kant
 

Bilagor

  • 20140619_120419.jpg
    20140619_120419.jpg
    20.1 KB · Visningar: 844
  • 20140620_124520.jpg
    20140620_124520.jpg
    31.5 KB · Visningar: 742
  • 20140620_132705.jpg
    20140620_132705.jpg
    21.3 KB · Visningar: 735
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
virror Snöläget i Sarek i påsk? Fjällvandring 2
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
fowwe Snöläget Laponia 2018 Fjällvandring 13
Erik.erik Snöläget i muddus nu i början av maj Fjällvandring 6
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
camlun Snöläget Fjällvandring 0
cloud76 Sen vår - snöläget i Lapplandsfjällen 9 juli? Fjällvandring 1
josia Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge Fjällvandring 20
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 14
Magnus S Snöläget i Abisko/Kebnekaisefjällen Fjällvandring 19
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 0
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
josia Snöläget i Fjällen 2013 Fjällvandring 7
JoeSwede Snöläget Grövelsjön? Fjällvandring 12
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
Fjällvinden Snöläget Fjällvandring 75
jens.voepel snöläget Nikkaluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 11
norrahisingen snöläget i Kirunafjällen Fjällvandring 3
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
C_Johansson Snöläget kring sylarna? Fjällvandring 5
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
claesf Snöläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 0
camillabacher Snöläget + status Abisko Fjällvandring 1
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
avslut1008 Snöläget i Jokkmokksfjällen Fjällvandring 0
niklas104 Snöläget på kenbnekaise nu??? Fjällvandring 0
sandwichman Snöläget i Jotunheimen? Fjällvandring 1
sundstorm Snöläget i Hemavan/Artfjället? Fjällvandring 1
en kollega Snöläget i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Skråmsta Snöläget i Härjedalen? Fjällvandring 6
niki Snöläget i Helags? Fjällvandring 1
Tuki Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 1
Snöläget på Kebnekaise just nu Fjällvandring 4
nidob49 Snöläget i Padjelanta idag. Färsk rapport. Fjällvandring 3
MLind Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu Fjällvandring 37
samme83 snöläget i stora sjöfallets naturreservat? Fjällvandring 6
sundancekid Snöläget sylarna/helags Fjällvandring 7
Hedman Snöläget Abisko Fjällvandring 3
Strykarräven Snöläget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 3
Anna_N Snöläget på Jojoleden i år? Fjällvandring 7
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
Hedman Snöläget Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.