Funktionsförslag: Wappa in koordinater

Jag skulle tycka att det vore mycket smidigt och kul om Utsidan hade en WAP-sida där man kunde gå in med sin mobiltelefon när man är ute på tur (om man har täckning) och rapportera in sina koordinater, och låta andra se var man är någonstans. Det skulle kunna fungera ungefär såhär:

* Person A ska ut på en långtur i Jämtlandsfjällen. Han går in på Utsidan.se och skapar en ny koordinatlogg med namnet "Person A's långtur i Jämtlandsfjällen".

* Person A åker till Jämtlandsfjällen.

* Då och då använder Person A sin telefon för att gå till Utsidan.se, logga in med användarnamn och lösenord, och lägga till sina nuvarande koordinater i loggen.

* Person A's familj, vänner, eller andra nyfikna människor kan gå in på loggen "Person A's långtur i Jämtlandsfjällen" på Utsidan.se (på vanliga webben, inte nödvändigtvis med WAP även om det vore kul) och se en lista över alla koordinater som Person A har rapporterat hittills, med datum och eventuellt en kort kommentar samt länkar till kartor med punkterna utmärkta (t.ex. Eniro och Google Maps). En bonus vore om man också kunde klicka på en länk för att ladda hem en GPX-fil med koordinaterna i en rutt.

Jag har faktiskt skrivit ett sådant system för privat bruk (minus GPX-filen), det är superlätt.
 
Jag tycker det är väldigt skönt att vara utan mobiltelefon när jag vandrar, å det sköter Comviq riktigt bra åt mig, har aldrig nån mottagning när jag fjällvandrar! :cool:

//Gustav\\
 

clindh

Forumvärd
Det är en kul idé.

Jag håller på att skriva om kartfunktionerna rätt mycket (fråga inte när det är klart bara.. :) och kartan kommer bli roligare och ha fler funktioner.

Så spåna gärna mer runt vad ni skulle vilja kunna göra på en Utsidan-karta!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.