Logistik i praktik en ep-lista.

Mors

Efter att ha läst svaren i min förra tråd där jag märkt att det faktiskt finns folk som är och vill vara ute! (Om nu någon tvivlat?)
Men efter att ha funderat på varför inte fler är ute, och senare e-patt en inbjudan till en utsidan medlem i min egen privata –logistik- kontakt- lista.

Har jag en tanke på att gå ett steg till. En större logistik i praktik lista.
Det helst genom utsidans regi men annars är den lätt förverkligad ändå.´

Nått enligt följande mallar.
Logistik i praktik lista!

DVS:
En lista som man anmäler sitt intresse till för att erbjuda sig (om man har tid och lust att), att inom ett visst geografiskt valfritt område och eventuellt intresse område vara behjälplig till att lösa logistik och praktik frågor för andra.

Ex:
• Hjälpa till med säkra långtidsparkerings platser.

• Kanske hjälpa till med avlämning & upphämtning efter avslutad tur .

• Erbjuda eller hjälpa till med tält / baslägerplatser eller till och med sängplatser.

• Ge lokala turtips & praktiska råd typ:varningar om tjurbönder/lappar, häckande berguvar m.m

• Kanske följa med en bit som lokalguide en dag eller bara peka ut öringsbäcken .

• Kanske även vara en direkt & enkel lokal informations källa ”om klippan är torr nu” osv .

* Någon att kontakta lokalt när cykeln är stulen eller tältet behöver sys m.m.

* Vad bestämmer vi själva.

Allt helt utan kommersiella intressen (dock självklart till eventuell självkostnad.)
Men framförallt, alla bestämmer själv vad och hur mycket behjälplig man ska va.
Listan ska bara va en första lös kontakt för att göra det i praktiken lättare att genomföra sina egna och andras turer och projekt .

Varför?

* Medlemsregister i utsidan m.m är inte samma sak som att vilja eller kunna vara behjälplig.

* Problemet med tex: upphämtning efter turer är ständigt närvarande.

* Jag har lärt mig att uppskatta mitt eget mindre kontaktnät som hjälper varandra med ovanstående punkter runt om i Världen.

* Det blir billigast & enklast för oss alla. Men även en vinst för lokalbefolkningen när man tex: handlar i ”rätt affär” och därmed gynnar lokala producenter/näringsidkare .

* Och nu till poängen: detta utan att behöva vara jätte kompisar eller ha mer gemensamt än viljan att vara ute.

* Dessutom är det alltid kul att kunna vara en del av andras upplevelser, äventyr eller expeditioner.


Maila ev: intresse eller svara i forumet .
Mors
Ronney Kull
 

clindh

Forumvärd
Utsidan skall vara den uppenbara samlingsplatsen för sådan information. Detta torde väl kunna göras som ett forum, och våra "-kamrat"-forum är ju åt det hållet.

Men hur motivera folk att registrera vad man kan hjälpa till med - är det inte enklare att man frågar om någon kan hjälpa till när behovet finns?
 
Jag är nog böjd att hålla med Christer, listar man vad man kan hjälpa till med kommer man ju kanske att få en massa förfrågningar där det tyvärr inte passar med tidpunkten. Det måste vara vettigare att folk frågar och den som kan hjälpa till svarar.

Den där typen av listningar fungerar ändå så väldigt dåligt eftersom det är jättesvårt att specificera saker så att det är "lagom" detaljerat men samtidigt är sökbart (är det inte sökbart på nåt sätt blir det ju oanvändbart).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.