Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja! Vi vill se dig göra en riktig best!

På de små blir det inte trä, utan mest sannolikt "textured g10". Dvs helt platta sidor 3.2 mm med greppig yta. Alternativt tunna formade i micarta eller slät g10.

Hehe, blir nog ett sommarprojekt i så fall, det blir många timmar med vinkelslipen.

Ah! Helt platta sidor... Med undantag för viss avfasning av kanter, antar jag?

Här en jättebra artikel om stöd i att välja rätt stål för vissa attribut man vill åt: https://knifesteelnerds.com/2019/05/20/how-to-pick-the-best-steel-for-every-knife?sfns=mo
 
Ja precis, man får ta av kanterna lite. Här ser du ettt exempel, ett blad som jag designade och skaftade men inte slipade fram själv.
 

Bilagor

  • DSC_1360.jpg
    DSC_1360.jpg
    35.7 KB · Visningar: 360
Vad tycker ni förresten om Sandvik 14c28n? Tänkte investera i en lite större mängd rostfritt, och något som är lite billigare än Rwl34 men ändå bra. Även Böhler N690 finns, och är ännu lite billigare i inköp.
 
Vad tycker ni förresten om Sandvik 14c28n? Tänkte investera i en lite större mängd rostfritt, och något som är lite billigare än Rwl34 men ändå bra. Även Böhler N690 finns, och är ännu lite billigare i inköp.

Jag har ett par i 14c28n och upplever det som mycket funktionsdugligt! Har dock inte analyserat det ur det stora antalet perspektiv som finns (rosttröghet, skärpebeständighet, härdningsegenskaper etc etc etc) som kanske dePaul kan svara på. Men som sagt, allt som allt, mycket nöjd med det stålet rent användningsmässigt. Rent känslomässigt gillar jag det som "arvtagaren" efter 12c27, som man i princip "växt upp med" :)
 
Ja precis, föregångaren är minst sagt beprövad. Lätt att bryna och håller skärpan bra. Andra "superstål" håller nog skärpan längre, men är jobbigare att bryna upp.
14c28n verkar vara ett bra bruksstål och finns dessutom i bra tjocklekar som 2.5, 3 och 4 mm.
 
På tal om bryning så hoppas jag kunna visa upp en relaterad "maskin" i helgen som jag knåpar ihop just nu.
 
Precis som henjon skriver så är det i det praktiska livet svårt att särskilja 12C27 från 14C28N.

Det är långt mycket viktigare att aptera en korrekt slipfas på bladet än bry sig om den lilla skillnad mellan dessa ståltyper som trots allt förekommer :).

~Paul~
 
Klart det blir en bild. Det är en 1.5 kW 3-fasmotor som jag monterar en hårdstampad filtskiva (250x30 cm, densitet 0.68) på. Skivan preppas med diamant spray 6 micron (dvs ca 3300 korn) vilket passar utmärkt iom att jag anlägger mina eggar med 400 korn. Givetvis är motorn kopplad till min frekvensomriktare så att jag kan styra hastigheten exakt. En så stor skiva ska inte gå med så höga rpm.
 
Klart det blir en bild. Det är en 1.5 kW 3-fasmotor som jag monterar en hårdstampad filtskiva (250x30 cm, densitet 0.68) på. Skivan preppas med diamant spray 6 micron (dvs ca 3300 korn) vilket passar utmärkt iom att jag anlägger mina eggar med 400 korn. Givetvis är motorn kopplad till min frekvensomriktare så att jag kan styra hastigheten exakt. En så stor skiva ska inte gå med så höga rpm.
Låter kanon!

-Paul-
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...