Komradio för vinterbruk?

Har använt Bluetoothheadset sedan minst 15år och kan garantera att det förbrukar minimalt med batteri. Så det är ren lögn.
Gå in i listan över strömförbukare i din telefon, tror inte ens Bluetooth finns med där iom att den förbrukar så lite.

Min erfarenhet är precis tvärtom. Speciellt om man har flera appar igång parallellt som i mitt fall GPS och lagring av spår med My Tracks.

Men jag minns inte exakt vad jag hade igång då. Kan tänkas att värsta battertappet är om man spelar musik via Blåtand?

Thure
 
Senast ändrad:
Min erfarenhet är precis tvärtom. Speciellt om man har flera appar igång parallellt som i mitt fall GPS och lagring av spår med My Tracks.

Thure

Men det har ju inte med Bluetooth att göra att du har flera appar och GPS-spårning igång. Jag avänder Bluetooth till många olika saker och har aldrig märkt av någon ökad batteriförbrukning pga det.
 
Verkar finnas olika uppfattningar om man googlar på erfarenheter.

T ex tre inlägg från olika personer https://android.stackexchange.com/q...aving-bluetooth-on-drain-my-battery-too-fast:

"I have a Samsung Galaxy S (Vibrant):

•With Bluetooth & Sync turned on, but the Bluetooth not connected, I better have > 45% battery before I go to bed or else my phone will be dead by morning.


•With Bluetooth & Sync turned off, I only use 1-2% battery overnight.


How much of that is Bluetooth and how much is Sync, I don't know. But the combination sure kicks the crap outta my phone.


------------
Personally i recently got a wireless earphones for making calls and sometimes i turn my earphones off but forget to turn off my bluetooth on my phone. I usually found this to be a problem since i would charge my phone before gping to bed and leaving it at 50%. Before it used to last me over night but lately i been waking up to zero percent battery... so personally i don't advice you to leave bluetooth on... plus for me it cause my phone to overheat while charging.
-----------

On my Galaxy S3 even if I have bluetooth turned on but do not use it at all it still drains my battery 30% faster as opposed to if it was turned off!
"


Thure
 
Verkar finnas olika uppfattningar om man googlar på erfarenheter.

T ex tre inlägg från olika personer https://android.stackexchange.com/q...aving-bluetooth-on-drain-my-battery-too-fast:

"I have a Samsung Galaxy S (Vibrant):

•With Bluetooth & Sync turned on, but the Bluetooth not connected, I better have > 45% battery before I go to bed or else my phone will be dead by morning.


•With Bluetooth & Sync turned off, I only use 1-2% battery overnight.


How much of that is Bluetooth and how much is Sync, I don't know. But the combination sure kicks the crap outta my phone.


------------
Personally i recently got a wireless earphones for making calls and sometimes i turn my earphones off but forget to turn off my bluetooth on my phone. I usually found this to be a problem since i would charge my phone before gping to bed and leaving it at 50%. Before it used to last me over night but lately i been waking up to zero percent battery... so personally i don't advice you to leave bluetooth on... plus for me it cause my phone to overheat while charging.
-----------

On my Galaxy S3 even if I have bluetooth turned on but do not use it at all it still drains my battery 30% faster as opposed to if it was turned off!
"


Thure
Radiosändaren har låg strömförbrukning, en nödvändig egenskap för batteridriven utrustning. Den drar mindre än 30 µA i viloläge, cirka 300 µA när man väntar på uppkopplingen och mellan 5 och 30 mA under själva samtalet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bluetooth

Bluetooth är för de flesta känd som
en trådlös teknik för överföring av
information över korta sträckor.
Smartphone, notebooks, MP3-
spelare, hörlurar, klockor och bilar är utrustade
med Bluetooth. Version 4.0 har utöver
de klassiska möjligheterna även en ”smartare”
radioöverföring – speciellt för små
datamängder för till exempel sensorer. Den
behöver extremt lite ström, har korta svarstider
och god räckvidd. Därmed öppnar sig
helt nya möjligheter.
http://etn.se/images/expert/Rutronik Bluetooth.pdf
 
Intressant, hade jag inte en aning om. Har du någon källa på det?

Vissa batterier/telefoner har temperatursensor och stoppar laddning vid låg temperatur, andra har det ej.

Verkar inte kunna klistra in länken via Tapatalk-appen men sök på: "battery university charging in high and low temperatures"
 
Xxargs här på forumet har förklarat i div trådar om detta.

Litium uppladdbara blir kroniskt skadade av att laddas i kyla.
Det är inte så att att det tvärdör men man misshandlar batteriet
på ett sätt så det får begränsad livslängd.

Man kan ladda LI batterier i kyla men det skall ske med begränsad
ström om det inte skall ta skada.
Mycket lägre än vad en powerbank kan ge normalt.

Denna laddningsfunktion finns inte i powerbanks men kan inträffa
mer eller mindre slumpmässigt i kyla.
En powerbank nedkyld till -5 -15 kan ge så låg ström till mobilen
att om allt lirar väl med elektronik att den laddas utan och skadas.

Man skall dock inte tro att så är fallet utan ladda vid normala temperaturer
 
"Man kan ladda LI batterier i kyla men det skall ske med begränsad
ström om det inte skall ta skada.
Mycket lägre än vad en powerbank kan ge normalt.

Denna laddningsfunktion finns inte i powerbanks men kan inträffa
mer eller mindre slumpmässigt i kyla.
En powerbank nedkyld till -5 -15 kan ge så låg ström till mobilen
att om allt lirar väl med elektronik att den laddas utan och skadas."


PGA risken för att batterierna skadas vid kyla länkade jag ovan till en jaktradio med batteriack för AAA batterier. Då spelar det mindre roll om ett batteri blir skadat och de lösa extrabatterierna kan användas till andra apparater. Batteriack ger även radion längre livslängd då det brukar vara svårt att få tag på nytt batteri till en gammal radio.
 
Man skall som ovan alltid köpa batteripack till sina radios som kan ta R6/AA batterier - bra och kunna knalla in på Ica och tjacka ström.

Desutom finns möjligheten att köra med primärbatterier med Lithium till Energizers variant - dessa levererar pulver till -40 grader.
Lite dyrt men kan ju vara bra och ha ett batteripack med dessa i reserv speciellt vintertid - annars kan man köra alkaliska.

Alkalisksa och nmhi börjar dock och vara tröga redan vid några plusgrader liksom uppladdninsgbara Lithiumkemier
 
Radiosändaren har låg strömförbrukning, en nödvändig egenskap för batteridriven utrustning. Den drar mindre än 30 µA i viloläge, cirka 300 µA när man väntar på uppkopplingen och mellan 5 och 30 mA under själva samtalet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bluetooth

Bluetooth är för de flesta känd som
en trådlös teknik för överföring av
information över korta sträckor.
Smartphone, notebooks, MP3-
spelare, hörlurar, klockor och bilar är utrustade
med Bluetooth. Version 4.0 har utöver
de klassiska möjligheterna även en ”smartare”
radioöverföring – speciellt för små
datamängder för till exempel sensorer. Den
behöver extremt lite ström, har korta svarstider
och god räckvidd. Därmed öppnar sig
helt nya möjligheter.
http://etn.se/images/expert/Rutronik Bluetooth.pdf

Praktiska prov har för mig visat att sammankoppling av min mobil Samsung Galaxy S5 och min blåtandshandsfree med FM-radio Sony SBH52 kraftigt ökar batteriförbrukningen i min mobil.

De sifferuppgifter du grävt fram betyder mindre för mig än mina erfarenheter. Tydligast blev den snabba urladdningen av batteriet när jag samtidigt hade på GPSen i mobilen. Bara GPSen drar ur batteriet mkt mindre.

Jag är inte ensam om liknande erfarenheter.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elmfeldt Komradio Utrustning allmänt 8
caelus Promenadskor för vinterbruk Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...