Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Dylika fanns i järnaffären på 50- och 60-talen. Många extramoment med slidan t tillverkningen. Dottern fick min, med laminerat blad, någon gång på 80-talet. Odugligt litet skaft för vuxna.
 
Dylika fanns i järnaffären på 50- och 60-talen. Många extramoment med slidan t tillverkningen. Dottern fick min, med laminerat blad, någon gång på 80-talet. Odugligt litet skaft för vuxna.
Jo, den är inte mycket att hålla i. Jag tänkte mig dock att ha den i samlingen och inte använda den :). Det gäller i så fall att den är i bra skick.

~Paul~
 
re

Tackar Paul.
Ögona öppna hela tiden o trådar utlagda hit o dit :) Mycket kan man hitta genom genom att prata med gamla bekanta som fått ärva saker osv...
 
Jag får väl kontra med några bilder på min EKA 38 Wood.
 

Bilagor

  • Min EKA 38 Wood.jpg
    Min EKA 38 Wood.jpg
    40.5 KB · Visningar: 642
  • Min EKA 38 Wood, 2.jpg
    Min EKA 38 Wood, 2.jpg
    16.4 KB · Visningar: 689
  • Min EKA 38 Wood, 3.jpg
    Min EKA 38 Wood, 3.jpg
    20.1 KB · Visningar: 603
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.7 KB · Visningar: 608
re

Eka knivarna är ju kult knivar. Hur gammal är den? Har ingen Eka själv men det kommer väl hoppas jag.


Frågar vidare här eftersom jag är pågång med inlägg :)
Har en sån här gammal kauhava kniv också jag inte vet så mycket om.Det står något namn i blodskåran också. Finns det någon värde i dessa o hur gammal kan det vara?
mvh K.Lilja


kauhava.jpg
 
Senast ändrad:
Eka knivarna är ju kult knivar. Hur gammal är den? Har ingen Eka själv men det kommer väl hoppas jag.


Frågar vidare här eftersom jag är pågång med inlägg :)
Har en sån här gammal kauhava kniv också jag inte vet så mycket om.Det står något namn i blodskåran också. Finns det någon värde i dessa o hur gammal kan det vara?
mvh K.Lilja
Det står förmodligen Kauhavan Puukkotehdas. Med stor sannolikhet är det en 40-talskniv. Förmodligen byggd på den svenska sidan med tanke på slidan.

Visst har den ett värde. Skulle tippa på runt 600-800 kronor.

Jo, jag gillar fina EKOR. Det har blivit några stycken under årens lopp. Denna är i "near mint condition".

~Paul~
 
re

Tackar. Då vet jag lite.

Har också en sån här tunn kniv eller barrel knife som de säger på andra ställen gjord av P. Holmberg i bra skick. Tror han var verksam mellan 1900- 1950 talet. En rolig sak :)

barrell4.jpg

barrell5.jpg

barrell.jpg
 
Tackar. Då vet jag lite.

Har också en sån här tunn kniv eller barrel knife som de säger på andra ställen gjord av P. Holmberg i bra skick. Tror han var verksam mellan 1900- 1950 talet. En rolig sak :)
Oj, den var i ett ovanligt fint skick, framför allt då bladet. De allra flesta jag sett har ett blad som man knappt kan kalla för blad längre.

Det är många som samlar på dessa tunnknivar. Jag har tyvärr inte en enda pga den tidigare nämnda orsaken.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.