Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag får trösta mig med att jag idag erhöll en fin kockkniv som jag beställde häromdagen för ett hyfsat nedsatt pris :).

Grym kniv, rätt perfekt. Jag stormgillar VG10, med enkla medel tar det en grym egg som håller relativt länge. Men vilken kniv ska du byta ut!? (det brukar vara mitt stora bekymmer när jag köper eller gör en ytterligare kökskniv :)
 
@henjon Ja haha, living the dream! Det är kul att du ser optimistiskt på detta, gudarna vet hur det ska gå. Men kul projekt helt klart.
Jag får väl försöka lära mig konsterna, och lägga upp bilder här efterhand. Så får vi väl se om du fotfarande vill ha något hjort av mig sen :)
Skämt åsido. Knivmakeriet kommer bli på enbart hobbynivå, så beställningsjobb blir nog svårt. Men vem vet, och jag är smickrad av din tilltro!
 
@henjon Ja haha, living the dream! Det är kul att du ser optimistiskt på detta, gudarna vet hur det ska gå. Men kul projekt helt klart.
Jag får väl försöka lära mig konsterna, och lägga upp bilder här efterhand. Så får vi väl se om du fotfarande vill ha något hjort av mig sen :)
Skämt åsido. Knivmakeriet kommer bli på enbart hobbynivå, så beställningsjobb blir nog svårt. Men vem vet, och jag är smickrad av din tilltro!

Jag har helt enkelt en mycket bra känsla för din ”hobby”, ska bli kul att se!
 
1. Mcusta verkar göra prisvärda historier.

2. VG10-stål ser jag, inget fel på det ju! Hur hårt?

3. Djupkylningen är mer svårlöst... Hämta torris och blanda upp med sprit är en möjlighet. -80 frys för laboratorieändamål finns också, men kostar som tre härdugnar.

4. vilka stål ska tvunget djupkylas? ... Har köpt en del rwl 34 som jag förstår vinner en del på det. Men 12c27 som jag också tänkte skaffa pga det attraktiva priset, verkar inte lika tvunget..
1. Absolut! Mest kända är ju annars deras fällknivar.

2. På Cleancuts hemsida stod det att hårdheten ligger på 62-63 RC. Dock uppger flera utländska sajter hårdheten till cirka 61 RC. Denna grad är mer rimlig, anser jag.

3. Hm, kan vara lite "jobbigt" :).

4. Djupkylningen har störst effekt på stålets slitstyrka (genom att tillföra styrka och hårdhet), av denna anledning finner man många sådana knivar i segmentet kockknivar/köksknivar

För att effekten skall vara någorlunda framträdande så bör stålet innehålla en hög andel kol och krom. 12C27 är ett gränsfall och därför kanske inte tjänar så mycket på det.

~Paul~
 
1. Jag stormgillar VG10, med enkla medel tar det en grym egg som håller relativt länge.

2. Men vilken kniv ska du byta ut!? (det brukar vara mitt stora bekymmer när jag köper eller gör en ytterligare kökskniv :)
1. Ja, VG-10 har en mycket fin balans mellan olika attribut. Är också ett stort fan av VG-10.

Faktum är att den kniv i min samling som är absolut vassast är en flatslipad VG-10 Endura. Den rakar armhåren utan att nudda huden.

2. Jag tror inte att kniven kommer att ersätta någon av mina befintliga knivar, utan snarare komplettera dem. Den här pjäsen kommer jag att använda till "finliret".

~Paul~
 
Ja. Funderar lite på djup på härdugn nämligen. Bra om den kan svälja en kockniv med 250 mm bladlängd. Man kommer ju säkert vilja göra kockknivar också..Har själv ingen kockkniv med blad över 210 mm, men kan ju tänkas ändra sig framöver..
 
ALOX-fest.

Fick hem två stycken Victorinox alox 2018. En classic till mig själv och en pioneer som frun ska avyttra som julklapp. Alltid fint med färgad alox även om jag gillar mina mörkrödare sedan tidigare bättre.

Bosse
 

Bilagor

  • 8EECA930-051A-4792-A66D-88E71651DB18.jpg
    8EECA930-051A-4792-A66D-88E71651DB18.jpg
    54.4 KB · Visningar: 530
Här är pioneeren som skall vidare ur min hand ihop med en Wenger SI samt den elektrician som min fru gav mig graverad med datum den dagen vi gifte oss.

Bosse
 

Bilagor

  • 9BBDD842-A3BB-4161-AD10-0A3DEB6603D3.jpg
    9BBDD842-A3BB-4161-AD10-0A3DEB6603D3.jpg
    48.3 KB · Visningar: 535
  • 99E653A9-16DA-4594-9080-B7DA9962AAAA.jpg
    99E653A9-16DA-4594-9080-B7DA9962AAAA.jpg
    53.3 KB · Visningar: 530

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.