Skrikande broms

solden (olle nicklasson)

Gäst
Min XT-frambroms vill bara inte hålla käften. Har provat allt tror jag. Bytt bromsbackar till ritchey,
kraftig toe-in. Jag har stel framgaffel. Har någon tips ?
 
Rengör fälg och bromsbelägg!

Många skrikande bromsbelägg beror på att det är skit på bromsklossen eller på fälgens bromsyta. Så här års blir det snabbt skitigt där så:


Ta en trasa med ev. lösningsmedel och gör rent på fälgsidorna (trasan brukar snabbt bli svart...). Gör även rent bromsbeläggen på samma sätt. Torka noga av lösningmedlet från fälg och bromskloss. Annars kan lösningsmedlet frysa och då försvinner bromsförmågan.


Ibland bildas det en hård blank yta på beläggen, se då till att rugga upp bromsbeläggens bromsyta med sandpapper eller dyligt (det är mindre lyckat att rugga upp fälgen...).


Genom att ha rena bromsytor, slits varken fälg eller bromsgummin lika snabbt. Nerbromsade fälgar är ingen ovanlig anledning till nya fälgar.


/Niklas
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Bromsbrygga?

Min XT-V frambroms (-99) gav ifrån sig det värsta oljud som jag någonsin har hört från en cykel. Det blev resonans i fälgen (eller i ramen?) så att det lät som trumpetandet från en ilsken elefant! Barn började gråta och hundar började skälla i en radie av 3 km runt min framrusande hoj. Själv blev jag näst intill döv, och funderade som bäst på hur jag skulle få plats med hörselkåpor under hjälmen...


I min cykelaffär (Cykelcity) överrtygade de mig om att en bromsbrygga skulle hjälpa. Och se, nu gråter barnen bara inom en radie på 1 km! Nej, skämt åsido, det blev faktiskt mycket bättre. Man kan inte påstå att bromsen är tyst, men den håller sig i alla fall inom normal "bromsskrikvolym". En avsevärd förbättring för mig.


MVH


Peter Ask
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...