Kniv i lättpackarens utrustning

Jag har upptäckt att man inte behöver knivar som väger flera hekto när man är ute på vandring med flera övernattningar. Jag själv använder en Victorinox Classic SD och har funnit att den duger gott. Den väger 24 gram, vilket är riktigt lätt för en kniv. Både det lilla knivbladet och saxen kommer till användning så gott som var dag. Nu har jag i för sig vandrat på sommarn men på vintern då elden är viktigt kanske man måste ha en rejäl kniv och även en mindre yxa.
 
Jag skulle rekommendera Morakniv Garberg: vikt ca. 210 gram (exkl. multi-mount) - antingen i rostfritt eller kolstål, och med "multi-mount" som är billigare än läderhölstret.

En tillräckligt rejäl kniv för diverse aktivitet i skog och mark.

https://morakniv.se/produkt/garberg-multi-mount/
https://morakniv.se/produkt/garberg-black-carbon/

Multi-mount innebär att du kan fästa kniven i molle-fästen, i daisy-chains, eller skruva fast en hållare i ett fordon, etc., förutom att ha den i bältet eller i packningen.

Wetterlings har en fin liten yxa för uteliv: LILLA YXAN – ”KUMPEIL” #104. Vikt ca. 700 gram. Men den kan väl numera bara köpas direkt från fabriken.
Gränsfors lilla yxan är ett alternativ. Vikt ca. 300 gram.

http://www.wetterlings.com/lilla-yxan-kumpeil-104/
https://www.gransforsbruk.com/product/gransfors-lilla-yxan/

Med Garberg inkl. multi-mount och Gränfors Lilla yxan ökar vikten i packningen med drygt 600 gram.
 
Senast ändrad:
Jag har upptäckt att man inte behöver knivar som väger flera hekto när man är ute på vandring med flera övernattningar. Jag själv använder en Victorinox Classic SD och har funnit att den duger gott. Den väger 24 gram, vilket är riktigt lätt för en kniv. Både det lilla knivbladet och saxen kommer till användning så gott som var dag. Nu har jag i för sig vandrat på sommarn men på vintern då elden är viktigt kanske man måste ha en rejäl kniv och även en mindre yxa.

Jag använder också en sån. Det är nästan svårt att förstå hur den lilla saxen kan fungera så bra.
 
För oss som inte har Rambo-komplex duger en 24g kniv ypperligt, min väger dock hela 42g vilket kan tyckas onödigt tungt att släpa på, men ibland har ölkorven torkat ihop lite och blivit hårdare och behöver ett tyngre och kraftigare blad för att orka igenom, så då e det skönt med en stadig och fin 42 grammare :)
 
Kniv

Har fått en kniv i present, kommer att använda den till jag trillar av pinnen. Sedan kompletterar jag med ett litet multiverktyg där tångfunktionen är riktigt bra. Med litet menar jag att det är litet. Använde tången för att hålla i någonting på förra årets vandring, så den kommer jag ha med igen i år.

Angående kniv tänker jag att det är bra att om den har ett bra handtag och en vass egg.
 
Jag har upptäckt att man inte behöver knivar som väger flera hekto när man är ute på vandring med flera övernattningar. Jag själv använder en Victorinox Classic SD och har funnit att den duger gott. Den väger 24 gram, vilket är riktigt lätt för en kniv. Både det lilla knivbladet och saxen kommer till användning så gott som var dag. Nu har jag i för sig vandrat på sommarn men på vintern då elden är viktigt kanske man måste ha en rejäl kniv och även en mindre yxa.

Alltid lika intressant att läsa om tips, som delges och det här var ju en praktisk lättviktare
 
Mora Eldris

Mora Eldris kör jag med som enda kniv. Väger 92gram, är liten men känns extremt hållbar. Finns massvis med tester att kolla på youtube om den kniven. Visst.. Den är inte skapt för att såga ned träd, men till allt annat funkar den perfekt!
 
Det där med yxa på vandring har jag svårt att förstå. För att ha nåt att klyva måste man väl först ha sågat ett antal klabbar, för grova att elda som dom är? Eller?
Om man nu prompt måste elda verkar det mycket enklare och lättare att ha med en Bahco Laplander såg (210 g) och kapa lite klenare ved. Man måste ju inte ens såga igenom, halvvägs räcker och så tjonga i en sten. Eldas direkt utan klyvning.
Men jag har säkert missuppfattat nåt...
 
För oss som inte har Rambo-komplex duger en 24g kniv ypperligt:)

Kommentatorn ovan tycks anse att om en rejäl kniv anbefalles, tyngre än 42 gram, så föreligger tydligen ett slags sinnessjukdom - "Rambo-komplex".

Men många som har rejäla knivar (200-400 gram) tycks klara sig bra utan dylika mentala störningar, efter vad jag erfar, och kan också klara sig mycket bättre i skog och mark och t.o.m. kalfjäll än om de bara hade haft en liten pennkniv i fickan.

En Morakniv Pro C (deras byggkniv i kolstål) väger 123 gram med fodral. Slipar man till dess knivrygg kan den fungera med eldstål. En rejäl kniv, som kostar 89 kr. Mindre än vad en Victorinox kostar. Man kan t.o.m. spjälka ganska grova pinnar med den. Men detta gör en Morakniv Garberg så mycket bättre - 900 kr dyrare, 100 gram tyngre.

En liten såg kan medfölja, om behovet anses föreligga. Vissa Victorinox har såg, så även Leatherman. Annars: Opinel eller Bacho Laplander - vikbara sågar, ganska lätta.

Men det går att dela ganska grovar grenar med en hyfsat rejäl kniv - om man vet hur man gör. Se https://youtu.be/s22PwfzMArc - en film med en föga Rambo-liknande figur.
 
Den enda kniv jag numer har med är en Gerber Paraframe Mini. Förvånansvärt vass och användningsbar trots sitt lilla format och vikt på 40gram.

Men jag använder den å andra sidan enbart till att skära korv etc. Eftersom jag aldrig tältar i skogen utan endast på kalfjället så har jag inget behov av att karva vedträn eller liknande.
 
Den enda kniv jag numer har med är en Gerber Paraframe Mini. Förvånansvärt vass och användningsbar trots sitt lilla format och vikt på 40gram.

Men jag använder den å andra sidan enbart till att skära korv etc. Eftersom jag aldrig tältar i skogen utan endast på kalfjället så har jag inget behov av att karva vedträn eller liknande.

Du tältar aldrig nedanför trädgränsen? Av princip?
Svenska fjäll består inte enbart av kalfjäll.
Från dalgångarna kan man släpa upp ved på kalfjället - det var inte ovanligt att så skedde innan gasbrännarna flyttade in i folks medvetanden och gjorde att gammal kunskap glömdes bort.
 
Du tältar aldrig nedanför trädgränsen? Av princip?
Svenska fjäll består inte enbart av kalfjäll.
Från dalgångarna kan man släpa upp ved på kalfjället - det var inte ovanligt att så skedde innan gasbrännarna flyttade in i folks medvetanden och gjorde att gammal kunskap glömdes bort.

Nej, inte av princip. Av "avskyr myggor"-anledning" :)

Fast mest av att jag tycker det är som vackrast ovanför trädgränsen så jag håller mig där som oftast. Är uppvuxen i skogen, har skog runt husknuten så när jag vandrar och tältar är det ovanför trädgräns som gäller i jakt på vyerna utan skymmande träd.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...