Tips på hundfoder önskas

avslutad210712

Gäst
Finns det något hundfoder som ger mycket energi i förhållande till vikten/volymen. Hade med hunden vid midsommar och hade då Pedigree som foder men det kändes som om det var ett foder som var både tungt och tog stor plats. Skall troligen upp en sväng i augusti med hunden och vill gärna bära lite lättare då om det går. Eftersom han har dålig mage vill jag gärna vänja in honom med ett nytt foder innan jag åker upp. Inget skoj att behöva rasta en hund mitt i natten om man säger så.
 
Högenergifoder

När jag drar till fjälls med mina två jyckar så brukar det bli någon typ av högenergifoder som åker ner i deras klövjor. Jämfört med ex. vis Pedigree Pal så är den typen av foder mycket fetare, ca. 30% fett. Här hemma i Uppsala så finns den typen av foder bara hos djuraffärerna och kostar i runda slängar 5-600 kr för en 15kgs säck.

Mvh Jesper
 
Måste korrigera mig själv (antar att man borde korr. läsa innan man trycker på "Skicka"). Fetthalten hos höenergifodren är ca. 20% (vanligen 21-25%) och protein inehållet är ca. 30%.

/Jesper
 
Det finns ett foder som heter Lone Star som flera vänner til mig använder till sina Pointrar. Ska vara högt energivärde som jag förstått det. Vet tyvärr inte vilka som säljer det.
 
nyhet?

Har själv slitit lite med att hitta ett bra foder i sverige.men pratade med en på lantmännens butik och fick dom till att beställa ett foder som heter High energy Professional.tillverkat av svenska hundfoder ab.det är en stor blå säck med gul text.det har 32% råprotein och 24% fett. en hund på cirka 15kg klarar sig på endast 210gram per dygn. fodret är anpassat till hundar med väldigt högt energibehov. typ drag och jakthundar. har gett det till min husky i 6 månader nu och är väldigt nöjd.om du har vägarna förbi norge kan jag rekomendera att köpa ett foder som heter labb aktiv.det finns hos felleskjöpet och har alltid fungerat bra på mina tidigare hundar.
 
Peldjursuppfødare av typ Rãv, har pallets med extremt høye verdier på fett og proteiner. Det tar litt tid å kjøre inn en "vanlig" hund på dette foret, men til gjengjeld før du mye ut av det. Spesielt vinterstid hvor hunden må ha mye fett for å holde varmen.
 
sova; sa:
Det finns ett foder som heter Lone Star som flera vänner til mig använder till sina Pointrar. Ska vara högt energivärde som jag förstått det. Vet tyvärr inte vilka som säljer det.

alla välsorterade säljer Lone Star, desutom så har alla medlemar i jägarförbundet 10 eller 15% rabatt på varje säck.. ett riktigt bra foder!! kolla innehållsförteckningen, billigare foder innehåller mycket ris, det kan man koka extra billigare om man tvunget vill mata hundarna med ris...
 
Du ska givetvis välja det fodret som din hund mår bäst av.
Om han har känslig mage så sa du absolut inte laborera med olika foder i onödan.
Hur mycket vikt/volym finns det att spara in? Kanske 1-2dl om dagen.
Jag växlar melan Royal Canin "normalfoder" och högenergifoder beroende på belastnigen på mina hundar, men det blir ungefär samma mängd per måltid så
jag tror inte du minskar din packning nämnvärt.

Tänk på hunden i första hand o din packvikt i andra.
 
Jag har senaste halvåret gett sportsmans pride 26/18. Till höstens jakt blir det nog att gå upp på 30/20. Jag är mycket nöjd och positivt överaskad. Ett bra foder för rimliga pengar. Jag betalar (iofs med rabatt) knappt 400 för en säck på 15 kg. Sällskapshundsfodret pedigree ger jag inte mycket för. Mycket volym o lite mat för mycket pengar.

Hur man sen ens kan tänka tanken att ge rävpellets till sin hund kan jag inte förstå...
 
Jeg har best erfaring med Kobuk og Eagle Pack sine for. De har begge gode 30-20 for. Kobuk formula one er et 34-24 for, dersom jeg ikke husker helt feil. Stort mer energirikt enn det skal du lete etter.

JEP
 
Från en förmedling för 'överblivna' Nordiska hundar tog vi över en Siberian Husky. Han har ett stort behov av att röra sig. På djurhemmet gav de eukanuba. Vi provade först ett annat märke (Nutro Energy) men han förlorade i vikt och hade dålig mage. Vi övergick till Royal-Canin Energy 4800. Vi är nöjda med det. Nu på sommaren drygar vi ut det med Pedigree Adult. Fodret är kompakt.

Det är en ganska dyr produkt och finns förmodligen inte in normalsortimentet utan måste beställas från din handlare.

mvh

Magnus
 
hundfoder - en djungel

Hejsan!
Har själv 3 st arbetande samojeder och har liksom andra vandrat runt i foderdjungeln. Självklart är det så att man känner sin hund bäst själv. Dock bör det tänkas på att dessa kvalitetsfoder FAKTISKT är mycket bättre för din hund än dom "vanliga" tex doggy och pedigree mfl.

Jag har testat purina pro plan högenergi, varit skapligt nöjd men gruffat lite över priset - med jägarförbundets rabatt ger du ca 420 kr för en 15 kilos... Samt att jag tyckt att min ena hund haft svårt att bygga muskler.. Hörde mej för och en vän som oxo har samojeder och jobbar med dom var väldigt nöjd med doggys blåa säck högenergi (enbart på lantmännen finns den). Jag testade lite över en månad (och ca 3-4 säckar), märkte direkt på den känsligare hunden att det blev betydligt sämre mage, viktminskning mm. Dom andra 2 tycktes hungrigare...

Var till veterinären på besök, och han sa då till mej att byta foder. (Det jag skulle tänka på enligt honom var att ägg och fisk kom långt upp på listan på innehållsförteckningen samt att det inte skulle vara köttBENmjöl utan köttmjöl eller kött - och som ni andra sa: ris kan man faktiskt koka själv... :) Prata med din veterinär som sagt - alla hundägare säger ju så olika...) Jag nämnde då att jag just skulle gå tillbaka till purina pro plan, då han sa att detta såldes som kvalitetsfoder men inte var det. Pratade sedan med djuraffären, vilka höll med. Däremot rekommenderades Lone Star (och dom andra 2 märkena från samma producent), Royal Canin, Nutra Nuggets mfl. Alla dessa kan anses som dyra foder - men i gengäld behöver du ge mindre samt att du även ser att hunden orkar arbeta mera (otroligt viktigt för mej), den mår bra, magen mår bra o dom behöve dessutom inte bajsa mer än max 2ggr/dagen (ju mer avföring desto sämre foder har jag fått lära mej).

Om du dessutom har jägarförbundets medlemskap eller känner en uppfödare kan du fixa dej så mycket som 20% rabatt på dessa foder. I Lonestars fall är det så att var 11:e säck är gratis om du har ett uppfödarkort (stämpel) och hos Nutra Nuggets var 6e säck. Räknar man då ut kilopriset på tex LoneStars gula säck, om du har uppfödarkort +10% rabatt blir priset under 20kr /kg. Nutran ligger oxo kring 20 kr beroende på fodervariant...

Så visst är det en djungel: många som kör drag har gått över på att ge ren färs som dom är nöjda med: mera jobb men billigare. Själv kommer jag nog hålla mej med LoneStar och nutra nuggets (ska räkna lite mer på priserna) - och variera med det vanliga fodret (gula säcken) sommartid när vi inte jobbar så mycket och sedan gå över på högenergi proffesional när vi ska börja med höstträning.. Som sagt - du ser på hundens prestation om fodret är gott nog.

Som exempel: vet en uppfödare som gjorde samma parningskombination 2 ggr. Första kullen föddes upp med högkvalitetsfoder, den andra med doggy. Första kullen inga fel på ögon eller höfter. Andra kullen fick inte alls så bra på hd/ad... Säger nog lite tror jag... Så se till att hunden får ett bra foder! :)

Ha det gott! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
MatteZ Tips på sele och pulka. Hundsport 5
xbelle Tips på Klövjeväska Hundsport 8
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
friluftsrookie Tips om ett trevligt tvprogram Hundsport 0
MatteZ Behöver tips hur hundskakeln ska vara placerad. Hundsport 1
Tranan hundens apotek och myggmedel - tips? Hundsport 18
northdog Dragträning tips? Hundsport 5
bladglans Fjällvandra med hund - tips? Hundsport 2
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
Davva2 Vilket fjäll har minst risk att stöta på renar Hundsport 27
fuchs Bilder på våra hundar på tur Hundsport 10
Trudiluttan Drar på sniskan! Hundsport 7
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
pomperipossa hundras...håller på att fundera mig halvt galen Hundsport 38
oskar_lindhe Beagle på fjället! Hundsport 7
snowdog Färskfoder på tur? Bra, lätt, smidig kylväska? Hundsport 2
ramsis_iv Hundkläder på vintern? Hundsport 5
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
MalamuteFrida Välkommen på övernattningstur i Seglora! Hundsport 0
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
ollebus Nybörjare på fjällvandring Hundsport 21
Ainon Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen? Hundsport 14
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
pertoyra Storlek på nomesele Hundsport 6
Lisa Friberg Husky på foder? Hundsport 4
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11
flindra Bra forum på nätet? Hundsport 4
northdog Efterfrågan på Siberian Husky? Hundsport 0
jon090 skillnad på olika draghundar? Hundsport 27
LisaJ På tur med bästisen Hundsport 18
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
Tumbleweed Elhalsband på polishundar Hundsport 23
dennis_h Hund på hög höjd Hundsport 4
Hund i tält på vårvintern Hundsport 17
Nettan A Hund på tåget Hundsport 13
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
A-mar hund på keb? Hundsport 6
Avslutat1001 "Gammaldags" modell på klövjeväska Hundsport 5
pluh Med på fjällturen Hundsport 13
Nettan A Problem med hund på bussen Hundsport 3
Edge Hundspann på Svalbard Hundsport 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...