Vandra fjäderlätt - ny uppdaterad utgåva

Jag har köpt den nya utgåvan av boken. Den gamla ligger någonstans här i huset, har inte lagt dem bredvid varandra än för att jämföra.
Lite synpunkter:
Jag kan tycka att det är lite konstigt att han tycker på ett sätt i början av boken och på ett annat i slutet. Tex: på sidan 54 och framåt skriver han att han tycker fleecetröjor är dåliga.
S. 55
"Jag tycker alltså inte att fleecetröjor är särskilt lämpliga värmeplagg, av de skäl som angivits; tunga, skrymmande och dåligt isolerade."

Hoppar man till sidan 270, skriver han : "Sedan några år, efter en väldigt kylslagen vandring mellan Kebnekaise och Tromsö, har jag numera en lätt fleecetröja (200 g) med som extra mellanlager under kyligare barmarksammanhang. Det är ett suveränt plagg under regnjackan kalla och blöta dagar"

Säger ju emot sig själv här.

Jag blev också rätt så irriterad av följande stycke, S. 16:
"Kvinnor är enligt min erfarenhet betydligt villigare än män att ta till sig tankarna om att vandra fjäderlätt. Men ofta är kvinnor inte lika prylintresserade (läs: nördiga) som vi män. De hamnar därför lätt i situationen att de tar råd av män, i bekantskapskretsen eller friluftsbutiken som, av konservatism eller kommersialism, förordar ett traditionellt spår"

Jaha. Johansson förutsätter att det är män som läser boken, "vi män".
Vi fruntimmer frågar självklart män om vi vill veta något. Och i friluftsbutiken jobbar det bara män förstås (ironi).
Vilken smörja!
 
Kilsbergarn du tolkar uppenbarligen Jörgen annorlunda än vad jag gör.

När jag fortsatt att läsa den nya upplagan hittar jag allt mer som jag gillar. T ex avsnitten om tält och andra skydd och att anpassa valet efter miljön och klimatet den aktuella turen.

Jag uppskattar också hur Jörgens preferenser ändras och utvecklas över tid.

Han både uppskattar och dissar fleeceplagg i olika sammanhang.

Personligen är jag mer tveksam till fleece än vad Jörgen är i de avsnitt jag kommer ihåg.

Är det nåt du gillar i boken Kilsbergarn?

Thure
 
Uppenbarligen kan man få ont i baken om man använder för tunt liggunderlag. Kanske något som Jörgen borde ta upp i en framtida utgåva... ;)

I övrigt, ganska intressant att boken har sådan "bibelstatus" att den får en tråd på ett forum. Jag har bara andra utgåvan och gillar den, men jag tror att textmaterialet hade kunnat samlas ihop på ett mer logiskt sätt. Om nästa utgåva får en ny disposition skulle jag inte klaga!
 
Det är väl för att Jörgen är en gammal Utsidan-medlem och har skrivit mycket här innan han skrev sina böcker. Jag tror att Jörgen var en av initiativtagarna just till att forumet fick en särskild avdelning för lättpackning.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...