Fotoutrustning vid vandring - Tips!

Tjena,
Jag tänkte jag skulle rådfråga här då jag säkert kan få synpunkter från några som kan betraktas som fotograferande fjällgurus.

Jag har tänkt vandra nästa år i Sarek. Hittills när jag vandrat har jag lämnat systemkameran hemma. Dels pga vikt, men egentligen främst pga rädsla för fukt.
Men i Sarek vill jag inte missa chansen att kunna vara fri i kreativiteten samt fota i rawformat, vilket jag inte kan med den vädertåliga kompaktkamera jag haft med mig tidigare. Inte heller vill jag stå utan stativ i skymningsljus och försöka hålla still för hand eller bygga upp nåt stöd av ryggsäcken. Kort och gott, grejerna ska med!

Jag ska vandra Jämtlandstriangeln i slutet av augusti i år och då har jag tänkt pröva utrustningen och hur den ska bäras under vandringen.

Tanken jag har är:
- Vid uppehåll/bra väder: Kameran med objektiv i lagom stor toppmatad väska där axelremmen är fäst i topplocket på ryggsäcken (men ändå runt min nacke, men utan att den belastar) och väskan fäst på höften i avbärarbältet.

- Vid regn: Kameran och objektiv nerpackade i ryggsäcken i en drybag där jag även har såna Silica gel-påsar för att fånga upp fukten.

- Nattförvaring i tältet: Samma som förvaringen vid regn, dock att drybagen ligger inne med mig i innertältet.

Detta är mitt tänk. Vore sjukt tacksam för synpunkter på om jag tänker rätt, är ute och cyklar eller om ni har några andra kloka tips.
T.ex. om drybagen ska vara i sovsäcken under natten, eller andra do's and don'ts gällande kamerautrustning och skydd mot fukt vid fjällvandring!

Kameran är en Sony a77 Mk II, med ett visst väderskydd. Dock har objektiven i fråga inget nämnvärt skydd.

//Andreas
 
Är ingen guru, men om du ska fjällvanda i Sarek så behöver du förmodligen stavar. Jag vet att det finns kamerafästen att montera på gåstav, kanske kan det ersätta behovet av stativ. Förutsätter dock att du håller staven stabil.
 
Är ingen guru, men om du ska fjällvanda i Sarek så behöver du förmodligen stavar. Jag vet att det finns kamerafästen att montera på gåstav, kanske kan det ersätta behovet av stativ. Förutsätter dock att du håller staven stabil.

Stavar ska med, men inte för enhandsstativ, då jag inte tycker det ger mig så mycket, utan för vandringsstöd/vadstöd, uppsättning av tarp vid rast och som en säkerhetsdetalj vid ev. stukad fot.

För själva fotograferandet tar jag smällen och släpar med mig mitt relativt smidiga treben. 🙂

Det är som sagt mest hur jag ska hantera vätan/fukten på klokast sätt jag funderar över.
 
Den kamera du har i ryggsäcken fotograferar du inte med. Skaffa en som tål normalväder.

go tur

På den kameran jag har som tål väder och vind får jag tyvärr inte ut det jag vill rent kreativitetmässigt. Att köpa nytt är uteslutet.

Sen köper jag inte riktigt att kamera i ryggsäck inte används.
Det är klart att om man är ute efter att fota djur måste ju kameran vara redo. Men jag fotar landskap och där är det sällan bråttom, motiven står kvar. 🙂
Ser inte problemet att knäppa av mig ryggsäck, montera stativ och börja fotografera. Tror det blir bättre bilder i lugn och ro utan 20 kg på ryggen.
 
Jag är av samma åsikt som seobserver, att kameran inte gör någon nytta i väskan. Av utrymmesskäl så är det inte heller möjligt för mig. Jag har därför gjort en egen kameraväska https://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=756928&postcount=29 som är helt vattentät. Det är därför inget problem med regn eller om man tex skulle ramla under ett vad. Kameran hänger jag antingen i bältet eller på bröstet så att jag kommer åt den direkt, vilket jag tycker är en fördel om man vandrar ihop med andra och vill kunna knäppa några kort snabbt. Enda problemet som jag har upptäckt är att det uppstår kondens inuti som kan ställa till det för kameran. Jag brukar därför bara ha väskan stängd under vaden, annars så viker jag bara ner öppningen så det blir regntätt och möjliggör till ventilation.
Som stativ har jag med mig https://kaffebrus.com/produkt/bordsstativ-med-kulled-ministativ. Det är ganska litet och smidigt men man kommer ändå upp ovan gräset med teleskopbenet. Behöver man komma upp högre så finns det alltid en sten i närheten att ställa stativet på. Det har varit tillräckligt stabilt för mina behov. Enda nackdelen med stativet är att man inte kan ta av teleskopet och montera kulleden direkt på tripoden. Det kan vara värt att sondera marknaden efter en sådan lösning (googla tt300?) om man vill ha ytterligare stabilitet i stativet och är beredd att tumma på höjden.
 
Tjena,
Jag tänkte jag skulle rådfråga här då jag säkert kan få synpunkter från några som kan betraktas som fotograferande fjällgurus.

Jag har tänkt vandra nästa år i Sarek. Hittills när jag vandrat har jag lämnat systemkameran hemma. Dels pga vikt, men egentligen främst pga rädsla för fukt.
Men i Sarek vill jag inte missa chansen att kunna vara fri i kreativiteten samt fota i rawformat, vilket jag inte kan med den vädertåliga kompaktkamera jag haft med mig tidigare. Inte heller vill jag stå utan stativ i skymningsljus och försöka hålla still för hand eller bygga upp nåt stöd av ryggsäcken. Kort och gott, grejerna ska med!

Jag ska vandra Jämtlandstriangeln i slutet av augusti i år och då har jag tänkt pröva utrustningen och hur den ska bäras under vandringen.

Tanken jag har är:
- Vid uppehåll/bra väder: Kameran med objektiv i lagom stor toppmatad väska där axelremmen är fäst i topplocket på ryggsäcken (men ändå runt min nacke, men utan att den belastar) och väskan fäst på höften i avbärarbältet.

- Vid regn: Kameran och objektiv nerpackade i ryggsäcken i en drybag där jag även har såna Silica gel-påsar för att fånga upp fukten.

- Nattförvaring i tältet: Samma som förvaringen vid regn, dock att drybagen ligger inne med mig i innertältet.

Detta är mitt tänk. Vore sjukt tacksam för synpunkter på om jag tänker rätt, är ute och cyklar eller om ni har några andra kloka tips.
T.ex. om drybagen ska vara i sovsäcken under natten, eller andra do's and don'ts gällande kamerautrustning och skydd mot fukt vid fjällvandring!

Kameran är en Sony a77 Mk II, med ett visst väderskydd. Dock har objektiven i fråga inget nämnvärt skydd.

//Andreas

Det finns flera sätt att kringå vikt, men av erfarenhet nu efter provat lite olika saker, så är gå ner i kamera sensor som verkar vara receptet på trivsam vandringsfotograferande.

Vare sig du tar med dig en bättre point and shoot eller om du välljer en bättre Micro 4/3 så handlar resten om budget och vad du vill fota.
Jag har precis själv bytt mig till Micro 4/3 system och är helt frälst, mycket på rekommendation av den erfarne Fjäll gurun Claes Grundsten som också switchat över till just Micro 4/3 (dock osäker om han switchat över helt).

Beroende på modell kan du komma ner i vikt rätt så regällt.
Både Olympus och Panasonic har bra vädertåliga. Olympus har dock fokuserat på det lite extra. Beroende på modell kan du komma ner i både pris och vikt rätt så rejällt. Till och med en förvisso mycket dyrare tele är både billigare och avsevärt lättare än fullformat.

Det som jag finner viss skillnad är batteritid. Det ÄR sämre batteritid, men kamerorna fungerar också annorlunda, så det går att kringgå.

Nattebilder är dock ett litet problem och där får man verkligen välja kamera med omsorg.

Att jag inte nämner Fujjusi eller andra modeller är för andra märken har helt enkelt inte gett sig i Micro 4/3 leken på den grad att de är ens värt att nämna. Sony tom har stora problem med batterier och linser, precis som en den andra märken.

Det är tyvärr just Panasonic och Olympus som har bäst utbud.
Panasonic är billigast och Olympus har skarpare gluggar.
Panasonic är mer användarvänliga och mer kända. Du kan säker få fina bilder med en äldre GH2 som om jag inte minnes mig fel är vädertålig.
Glugglar som är vädertåliga kan man också finna billiga online.

När det gäller stativ, ja, det är lite klurigt.
En större squid eller en sån där vandringsstav som är kombinerad stativ kan du komma långt på.
Har du en större budget, rekommenderar jag varmt Olympus OMD- OM1 Mark2 som har grymt stabilisering och fungerar även när det är lite mörkare. Du kan du ta mycket sjyssta bilder helt utan stativ, i lägen där andra märken du skulle behöva stativ.

Det är en hel sjö där ute på kamera-lösning.
Resten handlar mycket om HUR du vill fota, vad din vikt och ekonomisk smärtgräns. Kamera är dock ett verktyg.

Ett fin "point and shoot" om man helt vill skippa byte av linser, och som har bra zoom omfång, bra allround till det mest är
Panasonics FZ-serie som är helt grymt och mycket populär bland fågelåskådare tex.FZ300 som är bäde vädertålig och redig.

Och ja den fotar i raw med :p

Skulle du fota i mer utmanande väderförhållanden, så råder jag då hellre satsa på Olympus grejjerna. Bättre stabilisering med. Liiite liiite bättre för natt bilder av Micro 4/3 system.


Det vad jag kan råda.
Jag är själv ingen expert men har ett gäng år i ryggen av lista ut dessa svar och själv nått ett tillfredsställande system som passar mina fotobehov. Hoppas att du också finner ditt.

Lycka till!
 
Jag är av samma åsikt som seobserver, att kameran inte gör någon nytta i väskan. Av utrymmesskäl så är det inte heller möjligt för mig. Jag har därför gjort en egen kameraväska https://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=756928&postcount=29 som är helt vattentät. Det är därför inget problem med regn eller om man tex skulle ramla under ett vad. Kameran hänger jag antingen i bältet eller på bröstet så att jag kommer åt den direkt, vilket jag tycker är en fördel om man vandrar ihop med andra och vill kunna knäppa några kort snabbt. Enda problemet som jag har upptäckt är att det uppstår kondens inuti som kan ställa till det för kameran. Jag brukar därför bara ha väskan stängd under vaden, annars så viker jag bara ner öppningen så det blir regntätt och möjliggör till ventilation.
Som stativ har jag med mig https://kaffebrus.com/produkt/bordsstativ-med-kulled-ministativ. Det är ganska litet och smidigt men man kommer ändå upp ovan gräset med teleskopbenet. Behöver man komma upp högre så finns det alltid en sten i närheten att ställa stativet på. Det har varit tillräckligt stabilt för mina behov. Enda nackdelen med stativet är att man inte kan ta av teleskopet och montera kulleden direkt på tripoden. Det kan vara värt att sondera marknaden efter en sådan lösning (googla tt300?) om man vill ha ytterligare stabilitet i stativet och är beredd att tumma på höjden.

Riktigt bra lösning Ludvig! Värt att titta närmare på.

Tack även för tips om smidiga stativ. Dock är jag rätt nöjd med det jag har och tror att det ryms i packningen både storleksmässigt 34cm och viktmässigt på kring 1,5kg. Det hade gärna fått vara lättare, men det är stabilt nog för den relativt "klumpiga" Sony a77 II.

Hur löser du nattförvaringen i tältet? Jag kan ibland få rätt fuktig miljö i mitt tält. Använder du silica gel-påsar eller liknande?
 
Det blir alltid blött och fuktigt på ett eller annat sätt ute i fält, och jag menar att en kamera som man inte törs plocka fram i regn och rusk bör stanna hemma, vädertätad eller ej. De flesta kameror jag använder /har använt är inte vädertätade, jag kanske är lite vårdslös, men jag har aldrig haft problem med fukt, peppar, peppar. Grejerna måste användas då man vill, eljest blir det ju en ganska meningslös vikt att släpa på.
 
Det finns flera sätt att kringå vikt, men av erfarenhet nu efter provat lite olika saker, så är gå ner i kamera sensor som verkar vara receptet på trivsam vandringsfotograferande.

Vare sig du tar med dig en bättre point and shoot eller om du välljer en bättre Micro 4/3 så handlar resten om budget och vad du vill fota.
Jag har precis själv bytt mig till Micro 4/3 system och är helt frälst, mycket på rekommendation av den erfarne Fjäll gurun Claes Grundsten som också switchat över till just Micro 4/3 (dock osäker om han switchat över helt).

Beroende på modell kan du komma ner i vikt rätt så regällt.
Både Olympus och Panasonic har bra vädertåliga. Olympus har dock fokuserat på det lite extra. Beroende på modell kan du komma ner i både pris och vikt rätt så rejällt. Till och med en förvisso mycket dyrare tele är både billigare och avsevärt lättare än fullformat.

Det som jag finner viss skillnad är batteritid. Det ÄR sämre batteritid, men kamerorna fungerar också annorlunda, så det går att kringgå.

Nattebilder är dock ett litet problem och där får man verkligen välja kamera med omsorg.

Att jag inte nämner Fujjusi eller andra modeller är för andra märken har helt enkelt inte gett sig i Micro 4/3 leken på den grad att de är ens värt att nämna. Sony tom har stora problem med batterier och linser, precis som en den andra märken.

Det är tyvärr just Panasonic och Olympus som har bäst utbud.
Panasonic är billigast och Olympus har skarpare gluggar.
Panasonic är mer användarvänliga och mer kända. Du kan säker få fina bilder med en äldre GH2 som om jag inte minnes mig fel är vädertålig.
Glugglar som är vädertåliga kan man också finna billiga online.

När det gäller stativ, ja, det är lite klurigt.
En större squid eller en sån där vandringsstav som är kombinerad stativ kan du komma långt på.
Har du en större budget, rekommenderar jag varmt Olympus OMD- OM1 Mark2 som har grymt stabilisering och fungerar även när det är lite mörkare. Du kan du ta mycket sjyssta bilder helt utan stativ, i lägen där andra märken du skulle behöva stativ.

Det är en hel sjö där ute på kamera-lösning.
Resten handlar mycket om HUR du vill fota, vad din vikt och ekonomisk smärtgräns. Kamera är dock ett verktyg.

Ett fin "point and shoot" om man helt vill skippa byte av linser, och som har bra zoom omfång, bra allround till det mest är
Panasonics FZ-serie som är helt grymt och mycket populär bland fågelåskådare tex.FZ300 som är bäde vädertålig och redig.

Och ja den fotar i raw med :p

Skulle du fota i mer utmanande väderförhållanden, så råder jag då hellre satsa på Olympus grejjerna. Bättre stabilisering med. Liiite liiite bättre för natt bilder av Micro 4/3 system.


Det vad jag kan råda.
Jag är själv ingen expert men har ett gäng år i ryggen av lista ut dessa svar och själv nått ett tillfredsställande system som passar mina fotobehov. Hoppas att du också finner ditt.

Lycka till!

Tack för ett mycket utförligt svar fullt med tips. Jag ska kika på det du nämner. Tack!
 
Det blir alltid blött och fuktigt på ett eller annat sätt ute i fält, och jag menar att en kamera som man inte törs plocka fram i regn och rusk bör stanna hemma, vädertätad eller ej. De flesta kameror jag använder /har använt är inte vädertätade, jag kanske är lite vårdslös, men jag har aldrig haft problem med fukt, peppar, peppar. Grejerna måste användas då man vill, eljest blir det ju en ganska meningslös vikt att släpa på.

Det har du såklart rätt i och jag tänker inte missa chansen till fina landskapsmotiv i Sarek pga att jag inte vill/vågar ta fram kameran i dåligt väder.
Är främst ute efter tips och handhavande för att göra så "rätt" som möjligt avseende fuktskyddandet. 🙂
 
Kanske ska tillägga att jag inte använder något speciellt fuktskydd till kamerorna. På natten ligger de inne i klädhögen vid liggunderlaget. eller inne i ryggsäcken om jag sover under bar himmel. På dagarna i en jack eller byxficka för snabb åtkomst. Då är det en liten M4/3 kamera GM1. På kortare vandringar, paddlingar och pulkturer på vintern, när vikten spelar liten roll har jag gärna även min D610 och stativet. Jag har haft den stående på stativ en hel vinternatt för att fota time-lapse mot himlen. Kameran var vackert frostig när jag vaknade på morron... :) Men den är förstås vädertätad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Arctic Fox Glaciären vid Leirvattnet. Övergång där? Fjällvandring 6
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
Pwe Parkera vid Nulltjärn? Fjällvandring 1
pal2 Kåtan rasad vid tältlägret vid Pallinjokk Fjällvandring 11
Bert Macklin Tidsplan vid Kebnekaise Fjällvandring 10
gerritholl Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter Fjällvandring 45
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
Norris Gammal tall i "Lilla Tallsjön" vid Saltoluokta? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...