Eldningsförbud och öppen eld

"Flamethrowers are federally unregulated and not even considered a firearm (ironic) by the BATF. No need for any NFA tax stamps, weapons licensing or even an FFL dealer. It’s the purchaser’s responsibility to ascertain that ownership and or use does not violate any state or local laws or regulations."
 
Inget svar från Länsstyrelsen än . Tråkigt kan jag tycka, men hoppas på svar under kommande vecka!

Jag hittade förresten bilden (videon) jag yrade om i ett tidagare inlägg, där köket hålls i handen, detta var ju något som Klager undrade om det var möjligt. Svaret är ja!
se nedan:
http://www.bushbuddy.ca/images/013s.jpg
Solo stove är en kopia på bushbuddy (som inte finns längre) vad jag kan förstå.

Värt att nämna är att de rekommenderar att man gör iordning platsen den ska stå på, men det tycker jag hör till sunt förnuft!

Det är väl inte så bra att gå in i ett naturreservat och börja städa och röja en bar fläck på marken, gå runt och plocka ved, och sen sätta sig och börja elda i en plåtburk (med förevändningen att det är ett friluftskök), och antagligen ryker det och har sig. Rimligen borde det störa djur och du riskerar att skada växter på marken och sedan syns det att du har bökat runt där. Och den anledning du säger dig ha är "högre mysfaktor". För dig bara?
Är det inte bättre att ta med en karta och se till att hålla sig utanför reservatsgränsen om man prompt ska elda?
 
C-M när dina argument tryter varför skapar du nya förutsättningar? Det finns inga räddningsledare som efter tre veckors syndaflod skulle utlysa ett eldningsförbud. Varför gör du dig naiv?
Observera att det kan vara snustorrt i skogen även om det är frost ute.
Kilbergaren har en rejäl orsak varför dina egobitar inte bör tillfredställas.

go tur
 
Klager: Vad har norska och amerikanska rekommendationer/föreskrifter/lagar med våra svenska förhållanden och denna tråd att göra?

Det var nog mest ett desperat sätt att försöka få ihop nåt slags argument för att hans godtyckande i frågan skulle vara rätt.

Han har blivit överbevisad flera ggr hittills att fältkök ÄR tillåtet även vid eldningsförbud. Tog bra några få inlägg i tråden innan nån länkade detta från länsstyrelsen, men för vissa har det svårt att gå in.

Sen ska det moraliseras och predikas om ditten och datten som inte har med saken att göra. Luktar lite inskränkthet från vissa här.
 
Senast ändrad:
Eftersom handgranter inte klassats som vapen tidigare, så har nog inte heller eldkaste klassats som vapen.

Handgranter räknas juriskt som sprängmedel idag i Sverige och det får inte heller vem som helst inneha, däremot är straffen lägre för brott mot lagen om sprängmedel jämfört med brott mot lagen om skjutvapen och därför är det förslag på ändring.
Eldkastare är inte sprängmedel, inte heller skjutvapen i traditionell mening men jag tycker det är ett vapen, men någon mer juridiskt bildad får berätta vad som gäller.
Under tiden kan vi andra lekmän återgå till diskussionen om eldning och förbud mot detsamma.

/Patrik, som fortfarande tycker att vedkök ökar risken för skogsbrand och det är just det som är lagstiftarens mening att hindra med eldningsförbud och därmed torde det vara otillåtet med vedkök vid eldningsförbud
 
C-M när dina argument tryter varför skapar du nya förutsättningar? Det finns inga räddningsledare som efter tre veckors syndaflod skulle utlysa ett eldningsförbud. Varför gör du dig naiv?
Observera att det kan vara snustorrt i skogen även om det är frost ute.
Kilbergaren har en rejäl orsak varför dina egobitar inte bör tillfredställas.

go tur
Ursäkta? Jag har unte ändrat några förutsättningar! Eldningsförbud kan råda i reservat, oberoende av väderlek.

Däremot är det tråkigt att ni viker från ämnet när argumenten ej håller ;).
 
Tråkig attityd C-M inget annat, du kan visst inte ha fel. Nåväl även du lär dig nog. förhoppningsvis utan att elda upp andras skog och hus.
Själv har jag upplevt den ovälkomna hjälpen från andra.

go tur
 
Såklart jag kan, men då får du ju komma med argument underbyggda med fakta, och inte känslomässiga argument.

Jag har bara ett gaskök som jag använder vid dagsturer, några gånger om året. Då alltid så att risken är minimal att eld skulle sprida sig om det välter, vilket jag dessutom alltid förebygger med pinnar, precis som du. Annars mackor och thermos. Tror att de flesta här som är mer ambitiösa i sitt frilufsande löper större risk att slita på eller förstöra naturen.

Att slänga ur sig att folk ska eller kan starta bränder för att man diskuterar definitionen av friluftskök är ju bara löjligt. Jag har hela tiden diskuterat vad som klassas som friluftskök, och vad som är okej vid eldningsförbud.
Du med flera försöker få det till att man vill elda i torrt gräs. Inget kunde vara mer fel. Mitt exempel med hällregn i 3v i naturreservat med eldningsförbud är mycket mer relevanta förutsättningar. Elda vid torka i olämplig miljö är ytterst oansvarigt.

Detta är en rent teoretisk diskussion som jag hade hoppats kunde hjälpa oss alla att förstå vad definitionen av friluftskök är!

Men låt oss lämna diskussionen, du verkar sakna läsförståelse och detta leder ingen vart. Tråkig attityd från en så senior medlem på utsidan som du!
 
Såklart jag kan, men då får du ju komma med argument underbyggda med fakta, och inte känslomässiga argument.

Jag har bara ett gaskök som jag använder vid dagsturer, några gånger om året. Då alltid så att risken är minimal att eld skulle sprida sig om det välter, vilket jag dessutom alltid förebygger med pinnar, precis som du. Annars mackor och thermos. Tror att de flesta här som är mer ambitiösa i sitt frilufsande löper större risk att slita på eller förstöra naturen.

Att slänga ur sig att folk ska eller kan starta bränder för att man diskuterar definitionen av friluftskök är ju bara löjligt. Jag har hela tiden diskuterat vad som klassas som friluftskök, och vad som är okej vid eldningsförbud.
Du med flera försöker få det till att man vill elda i torrt gräs. Inget kunde vara mer fel. Mitt exempel med hällregn i 3v i naturreservat med eldningsförbud är mycket mer relevanta förutsättningar. Elda vid torka i olämplig miljö är ytterst oansvarigt.

Detta är en rent teoretisk diskussion som jag hade hoppats kunde hjälpa oss alla att förstå vad definitionen av friluftskök är!

Men låt oss lämna diskussionen, du verkar sakna läsförståelse och detta leder ingen vart. Tråkig attityd från en så senior medlem på utsidan som du!
Som jag tolkade intentionerna med trådstarten handlade den inte om sunt förnuft, hur man bör göra eller vad som händer om man gör fel utan om det faktiskt gick att hitta lagtext eller motsvarande föreskrifter som tydligt definierade vad som gällde för friluftskök i allmänhet och vedeldade kök i synnerhet. Känns som att frågan fortfarande hänger i luften trots diverse tvärsäkra uttalanden och off-topic inlägg.
Tråkig attityd C-M inget annat, du kan visst inte ha fel. Nåväl även du lär dig nog. förhoppningsvis utan att elda upp andras skog och hus.
Själv har jag upplevt den ovälkomna hjälpen från andra.

go tur


Sent from my F8131 using Tapatalk
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...