19-årig Dansk försvunnen vid Allak

Nu har jag försökt bryta ut två av debatterna som sprungit ur denna

Om hur fjällräddning organiseras i olika länder mm:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=71482

Barn på fjället och fjällvett i allmänhet:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=71450

Har städat bort några inlägg som hamnade helt utanför, handlade om att det borde delas upp tex

Resultatet av det blev ju att tråden dog och det är ju obra för ett forum. Låt trådarna få leva sitt eget liv. Att det blir sidospår gör bara att trådar får nytt liv. Lite kaos har ingen dött av. Ju mer som skrivs desto bättre anser jag.
 
Mannen som föll ned i sprickan är borta, förmodligen för alltid eftersom det var en jåkk i botten och han spolades förmodligen in under isen.
Alpina gruppen var ned i "sprickan" och det var ett stort rum med stora stenar som hängde i isen i taket. De bedömde det vara för riskabelt att jobba vidare i den miljön just då olyckan hänt. Man var dit senare i förhoppning att det skulle vara bättre men då var ingenting sig likt. Glaciären har förmodligen rört sig en del.
Tyvärr blev den glaciären en gravplats.

Det var ingen spricka utan en glaciärbrunn med packad snö och mycket grus över. De kunde inte drömma om att det fanns en brunn med snö över. Snön brast och mannen störtade ner i brunnen. Hålet var då omkring en meter. Efter en månad ca 10 meter i diameter. Händelsen inträffad på Skårki glaciären.
Ingvar
 
Resultatet av det blev ju att tråden dog och det är ju obra för ett forum. Låt trådarna få leva sitt eget liv. Att det blir sidospår gör bara att trådar får nytt liv. Lite kaos har ingen dött av. Ju mer som skrivs desto bättre anser jag.



Det är inte bra för forum att administrtörer rensar i trådar då styrs tråden i det riktningen administratören vill och det är att dödad trådar.

/Krister
 
Skårki

Det var ingen spricka utan en glaciärbrunn med packad snö och mycket grus över. De kunde inte drömma om att det fanns en brunn med snö över. Snön brast och mannen störtade ner i brunnen. Hålet var då omkring en meter. Efter en månad ca 10 meter i diameter. Händelsen inträffad på Skårki glaciären.
Ingvar

Precis.... kolla bilderna på min sida så förstår man
 
Ett hålrum under snön vid en brant bergsvägg.

Det här inlägget har jag velat göra sedan ganska länge. Att tråden har kommit upp igen var sista impulsen.

I vintras var jag uppe i Akkafjället och tillbringade en natt i Akkastugan med diverse andra som råkade vara där. Bland dem var en mkt fjällvan tysk som hade tillbringat nästan tre decenniers sommar- eller vintersäsonger där i trakterna. Dessutom har han många aktiva kontakter till samerna där omkring. Vi kom in på ämnet Joeys försvinnande och han ventilerade en teori som han stödde på egna upplevelser, iaktagelser och på samtal med samerna. Han hade tidigare själv råkat ut för en liknande olycka och kommit därifrån med livet i behåll.

Teorin han framla är att Joey fortfarande finns där uppe på Allakfjället och att han hamnade mellan en mkt brant bergsvägg och snön. Snön ligger alltså tjockt och tättpackad där men det understa lagret har tinat bort och på det viset har uppstått ett hålrum. En fälla när man hamnar där inne.

Det är lite svårt att förklara men det lät mycket övertygande för mig.

[Peter, du sa då att du också är med här på Utsidan. Om du läser det här, hör gärna av dig!]
 
Visst, det verkar ha varit en mycket dålig organisation i sökandet efter den försvunne dansken.
Men även om det i ledningsgruppen, funnits bättre utbildade människor, så hade det ju ändå fattats folk till eftersöket.
Finns ju inte nog med poliser och/eller militärer, i denna del av landet (kanske inte någon annanstans heller?) att sätta in, vid denna typ av eftersök långt ute i obebodda trakter, och inte minst i semestertider.
Det är ju den största enskilda faktorn, när ett eftersök ska göras. Speciellt i områden (Fjällkommunerna) som typ i det aktuella fallet. Men detta verkar inte ha belysts ett dugg i utredningen. Men det kostar väl för mycket pengar att åtgärda denna brist, gissar jag.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...