Bedrivs det älgjakt i Björnlandets nationalpark?

Har tänkt att vandra och övernatta i Björnlandets nationalpark lite senare i höst.
Jag har dock varken lust att störa älgjakten eller själv bli störd när jag vandrar, så om det jagas älg där vill jag förlägga det antingen innan jakten eller i uppehållet.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Tack, jag tolkar det som att endast skyddsjakt bedrivs där.
Förmodligen knutet till renskötseln.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Skogen

Gick hela leden i björnlandet förra hösten, fanns nästan inte en enda tältplats. Oerhört tät skog.

Skulle säga att det är väldigt öppen skog där, mycket hällmark, gick in från väst till Angsjön och tillbaks, är ganska mycket sten i området dock.

Väldigt fint område!
 

avslutad210712

Gäst
Tack, jag tolkar det som att endast skyddsjakt bedrivs där.
Förmodligen knutet till renskötseln.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Om det ligger inom en sameby ska du nog ta kontakt med samebyn ifråga. Samernas rätt till jakt har inget med reglerna för resten av befolkningen att göra.
 
Om det ligger inom en sameby ska du nog ta kontakt med samebyn ifråga. Samernas rätt till jakt har inget med reglerna för resten av befolkningen att göra.
Absolut, det har jag koll på då jag både är same och av renskötarsläkt. [emoji3]

PS, det är alltså renskötarna (medlem av sameby) som har särställning, inte samer i sig. [emoji3]

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

avslutad210712

Gäst
Absolut, det har jag koll på då jag både är same och av renskötarsläkt. [emoji3]

PS, det är alltså renskötarna (medlem av sameby) som har särställning, inte samer i sig. [emoji3]

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Lite slarvigt uttryckt från min sida men självklart är det som du säger *utan emoj* *L*
 
Efter att ha varit i kontakt med en av jägarna kan jag nu bekräfta att det även jagas traditionell älgjakt i Björnlandets nationalpark. Lite speciellt med jakt i en nationalpark.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Efter att ha varit i kontakt med en av jägarna kan jag nu bekräfta att det även jagas traditionell älgjakt i Björnlandets nationalpark. Lite speciellt med jakt i en nationalpark.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Läste du inte föreskrifterna jag länkade till i det första svar du fick? Förbud mot all jakt i zon 1. I resten av parken är älgjakt tillåten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utesälen Vandring och älgjakt Vandringsleder 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...