"Hopfällbar kastrull"

Någon som har erfarenhet av de kastruller som går att "platta ihop" tillverkade i ngt slags siliconmaterial? Ser väldigt fiffigt ut o sparar en hel del plats i ryggsäcken.
 
Det du beskriver låter som hopfällbara tallrikar/skålar. Håller silikon för en värmekälla? Funkar det är det jättebra. Har du någon länk till det du menar? Jag har blivit nyfiken.
 
Silikon tål väl värme rätt bra, men det är ju inget lämpligt material för en gryta eftersom det leder värme väldigt dåligt (det tillverkas ju grytvantar av silikon).

Känns som en mycket vettigare lösning att packa saker inuti grytan för att utnyttja utrymmet. Då tar grytan i princip ingen plats alls utan blir som en packpåse.
 
Då tror jag mer på de här - om man nu absolut måste ha en stor kaffepanna med sig...

Precis som tidigare konstaterats så är det rätt bortkastat med en kastrull som det inte
packas fullt inuti med allt det där köksrelaterade etc. Men en kaffepanna är det inte
lika enkelt att bara fylla på grejer i, hålet är oftast för litet...

De här hybriderna med både metallbotten och silikonsidor + plastlock blir dessutom
säkerligen tyngre än t.ex. en Trangia lägergryta...
 
Håller med om att alla tomma volymer är rätt dumt att inte nyttja som packvolym :) vilket jag naturligtvis gör med de kastruller jag använder mig av idag. Tyckte det såg smidigt ut med platta kastruller. Funkar det för kaffepanna borde det kanske funka för kastrull? Anv aldrig kaffepanna då jag kör med pulverkaffe.
Det dyker kanske upp ngn som testat "plattkastrullerna" :)
 
Med aluminiumbotten löser man ju värmeledningen, så då blir ju frågetecknen hur den står sig viktmässigt och och hur länge den håller innan den börjar gå sönder.

Googlade på recensioner och det verkar som locket inte tål värme så bra och dessutom spricker väldigt lätt.

Den recension jag hittade så skrev de att de hade förvarat en spork och nåt mer inuti grytan... Så om man då ändå stoppar in några saker i grytan kan man väl stoppa dit fler? Och då tappar ju grytan lite av sin finess.

Jag tänker också att det måste vara lite besvärligt att röra om, eftersom grytan lär flexa om maten har lite motstånd?
 
Börjar med att tacka för engagemanget över min fundering och håller med era synpunkter. Jag får helt enkelt bli bättre på att packa effektivt i mina vanliga kastruller ☺
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...