Finaste del av Bergslagsleden för 2-3 dgr?

Jag och en vän planerar en helgvandring, fred-sön i maj, på Bergslagsleden. Då vi kommer från varsin ände av landet kommer vi ha varsin bil, varpå vi planerar att ställa en bil på slutpunkten och köra till startpunkten med den andra.
Vilka etapper/delar av leden är finast att vandra på? Vi vill i största mån undvika granplanteringar och vägar. Stigar i löv- tall- eller urskog är det vi helst eftersträvar.
Det kommer troligen inte vara någon supertempo utan 1-2mil per dag är nog en rimlig uppskattning.
 
Jag och en vän planerar en helgvandring, fred-sön i maj, på Bergslagsleden. Då vi kommer från varsin ände av landet kommer vi ha varsin bil, varpå vi planerar att ställa en bil på slutpunkten och köra till startpunkten med den andra.
Vilka etapper/delar av leden är finast att vandra på? Vi vill i största mån undvika granplanteringar och vägar. Stigar i löv- tall- eller urskog är det vi helst eftersträvar.
Det kommer troligen inte vara någon supertempo utan 1-2mil per dag är nog en rimlig uppskattning.

För sådär 10 år sen gick jag Ramundaboda (nära Laxå) till Ånnaboda (Örebro?), fyra dagar. Speciellt den första etappen var mycket fin; jag har glömt lägerplatsen, med fin slingrande bäck --majjen vet säkert vad den heter. Min tredje etapp slutade vid Tväggelöten, mycket trevlig plats vid vatten och inte långt från en stor genomfartsväg. Bra plats att övernatta. Ånnaboda är definitivt inte en plats man vill stanna vid, men det finns ett fint vindskydd vid sjö en liten bit före.

På ett ställe var leden omledd p g a bävrarnas framfart. Tyvärr fick jag aldrig syn på dessa krabater.
 
Planerar själv att gå en sträcka där med barnen. Har du gått ännu?
Smart detta med bilar. Har undersökt och det blir taxi för mig när jag går själv. Buss har jag inte riktigt grepp på.

Men hur sover ni? Tält? Återkom gärna för denna led har jag hört mycket om .


Jag och en vän planerar en helgvandring, fred-sön i maj, på Bergslagsleden. Då vi kommer från varsin ände av landet kommer vi ha varsin bil, varpå vi planerar att ställa en bil på slutpunkten och köra till startpunkten med den andra.
Vilka etapper/delar av leden är finast att vandra på? Vi vill i största mån undvika granplanteringar och vägar. Stigar i löv- tall- eller urskog är det vi helst eftersträvar.
Det kommer troligen inte vara någon supertempo utan 1-2mil per dag är nog en rimlig uppskattning.
 
Jag skulle välja en lagom lång sträcka någonstans mellan Tiveden och Leken. Det finns gott om vindskydd men vissa platser är polulära så om jag skulle vara ute flera dagar i rad skulle definitivt tältet få följa med som backup.

På bergslagsleden.se finns kartor och annan information om de olika etapperna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frime Finaste sträckan på Bohusleden? Vandringsleder 5
popnit Finaste leden? Vandringsleder 0
Jonity Öde del av skåneleden Vandringsleder 12
vandrafjäll Vilken del av gästrikeleden ger bäst fiske? Vandringsleder 0
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
raven Österlenleden (en del av Skåneleden). Vandringsleder 4
camoscio Bergslagsleden Vandringsleder 5
veni Hela Bergslagsleden Vandringsleder 23
picturalis Rutt för solovandrare Bergslagsleden Vandringsleder 1
blastlast Sökes: Äldre kartor över Bergslagsleden Vandringsleder 20
gurli Bergslagsleden Vandringsleder 4
Ceres Bergslagsleden juni-juli Vandringsleder 13
UnderEnTarp Kartblad för Bergslagsleden? Vandringsleder 6
naarendra Bergslagsleden v42 Vandringsleder 0
shike77 Bergslagsleden Vandringsleder 50
UtsiDaniel Bergslagsleden Vandringsleder 2
Matte83 Bergslagsleden. Vandringsleder 4
camoscio 4 dagar på Bergslagsleden Vandringsleder 1
PhilipKlang Bergslagsleden utan mat. Vandringsleder 18
liquidmonkey bergslagsleden på vintern???? SVARA NU, tack! Vandringsleder 3
mikeon Uppdatering av Bergslagsleden inledd Vandringsleder 0
Miklas Bergslagsleden Vandringsleder 33
dause Bergslagsleden, vinter Vandringsleder 2
CanMan Bergslagsleden Vandringsleder 2
Vinter123 Ta sig till Bergslagsleden? Vandringsleder 3
igs bergslagsleden Vandringsleder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...