Forumkniv 2020

Jag skulle kunna tänka mig en liten ergonomisk handkrokskniv med vriststöd. Dvs en centerplacerad raptorklo med ett rävinklat grepp så man slipper böja handleden.

Vriststödet kan vara mjukt eller hårt och går över handens ovansida och sen runt handleden (dvs hårt stöd, eller vice versa(under och runt med fästremmar genom fingrarna mot bladet) för mjukt vriststöd) för stabilitet i skärrörelsen (så man kan trycka in spetsen i materialet man skär, exempelvis läder/mattor/hårdflätat naturmaterial/bark) som alltid är emot sig.

Perfekt för i stort sett allt man inte gör med en vanlig kniv så lätt, med rätt teknik, utom att hugga ved.
Den skulle kunna vara i fällknivsutförande också, som en kattklo (fast då är den inte lika hållbar, ser helst fulltånge fastklo).

Anledningen till att jag föreslår något så radikalt annorlunda är att det redan finns miljontals olika vanliga knivar i diverse utföranden. En forumkniv behöver vara något exceptionellt.
 
Senast ändrad:
Härligt vore det är med Mora. Om de kunde göra en klassisk etta med skaft av en vacker masur Björk, En tajt riktig holk och nitning mot bricka i bakkanten. Blad av laminerat kolstål Och slire av antingen läder eller allra helst vulkanfiber. Inget slarv och nå hafsstjafs. Det är en dröm från mitten på det förra århundradet som skulle besannas. Eller oxo en EKA i fullt utblommad Eskilstuna form, Inte sånt här tjafs som de gör nu. Gärna en modell 22 med kolståls blad samt ölöppnare i kombination med skruvmejsel. En nitad kniv med grön canvas micharta i skaftsidorna. Fast det funkar också med något mer standard som faktiskt går att få till på riktigt.

Bosse
 
Jag skulle kunna tänka mig en liten ergonomisk handkrokskniv med vriststöd. Dvs en centerplacerad raptorklo med ett rävinklat grepp så man slipper böja handleden.

Vriststödet kan vara mjukt eller hårt och går över handens ovansida och sen runt handleden (dvs hårt stöd, eller vice versa(under och runt med fästremmar genom fingrarna mot bladet) för mjukt vriststöd) för stabilitet i skärrörelsen (så man kan trycka in spetsen i materialet man skär, exempelvis läder/mattor/hårdflätat naturmaterial/bark) som alltid är emot sig.

Perfekt för i stort sett allt man inte gör med en vanlig kniv så lätt, med rätt teknik, utom att hugga ved.
Den skulle kunna vara i fällknivsutförande också, som en kattklo (fast då är den inte lika hållbar, ser helst fulltånge fastklo).

Anledningen till att jag föreslår något så radikalt annorlunda är att det redan finns miljontals olika vanliga knivar i diverse utföranden. En forumkniv behöver vara något exceptionellt.

Du får gärna med en tydlig bild visa vad du avser.

Tack på förhand.
 
Du får gärna med en tydlig bild visa vad du avser.

Tack på förhand.
Jag har letat på nätet efter något som liknar vad jag syftar på, men har inte hittat något alls.
Jag är inte världen bästa tecknare men jag ska försöka arbeta fram något.

Ifall jag misslyckas få fram något så håller den där arkeologen i Jurassic Park I en raptor klo på det sättet jag avser i början av filmen när han förklarar hur en raptor klo fungerar för ett barn. (Jag vet att det är dåligt förklarat men ändå).
https://www.youtube.com/watch?v=z2UQv2JUZoU

Konceptet är helt enkelt att dra kniven mot sig, precis som en katt drar sin klo mot sig (rätt ergonomisk vinkel utan handledsvinklingar). Det ger styrka, precision och inget slitage eller konstig vinkel på handleden, som annars tar stryk så in i helvete när man arbetar med kniv.


Kniven behöver inte vara stor, inte heller handgreppet som man har mitt i sin knutna näve. Det viktiga blir vriststödet, som i den enklaste formen stöder från bladet vid knogarna över handens ovansida och sen mot underarmen eller vristen (Beroende på hur stabil man vill ha den). En enkel förlängning av tången helt enkelt med en enkel vrist gaffel som håller den fixerad för bruk antingen vid handleden för en liten kniv eller längre in på underarmen för en stor sate. (Ju enklare och i ett stycke desto bättre).

Om man saknar vriststödet så vill ju klon rotera upp och sen lägga sig över handens ovansida, det kan man dock utnyttja om man vill göra fällknivsversion eller en annan funktionsvinkel på knivbladet. Ligger bladet över handens översida så har man ju den skärande delen framåt istället för mot sig.

Nu raljerar jag. Men jag finner en sådan funktionskniv väldigt intressant just för att den ännu inte existerar. Något som Morakniv skulle kunna slå mynt på rejält. Dessutom är den ergonomiska vinsten något som industrin kan utnyttja till fördel.

Edit: En fjäderkrok för hjul har den funktion jag söker för raptorklon när det gäller dragvinkeln.
DFD59-08-020.jpg

Men fjäderkroken saknar vriststöd och är ju på tok för lång.
 
Senast ändrad:
Jag har svårt att se hur ett sådant specialverktyg skulle kunna locka så många intressenter som behövs. Mitt intresse försvinner i varje fall.

HåkanF
 
En snygg och funktionell kniv för friluftsbruk (skära mat, tälja, rensa fisk etc), fastbladare eller fällkniv (bladlspärr i utfällt läge ett måste) och jag är intresserad. Lagom stor för användningen, men skall även tilltala lättpackare. För oss som ofta bär ryggsäck är en fällkniv lite mer tilltalande då den är lättare att bära med sig när. Rostfri givetvis.
Kanske något liknande EKA Swede 7
 
Senast ändrad:
Delar majjens ointresse för ett dylikt specialverktyg.

Anser att en kortbladig fastbladare duger till det allra mesta.
Till er som vill ha en Hellekopia av Nying köp originalet!

go tur
 
Jag har svårt att se hur ett sådant specialverktyg skulle kunna locka så många intressenter som behövs. Mitt intresse försvinner i varje fall.

HåkanF

Jag kom på att min idé bara är en ergonomisk form av buksprättare för folk med problem med lederna.
Det går förmodligen även att klättra i träd med två modifierade sådana men i övrigt antar jag att det är specialverktyg för de mer äventyrliga av bushcrafters.

Vill för övrigt inte ha ytterligare en "Eldris" eftersom jag redan har två sådana.

Nytänk och idéer av andra är välkomna.
Helst inte någon Rambo-Eldris, även om det vore rätt coolt.
Med fiskbuksprättare, kompass och kapsylöppnare.
 
Jag är också intresserad av att köpa en ny forumkniv.
Tycker smux skriver vad jag vill ha för typ av kniv,
typ "Rambokniv" går bort för min del.
 
Utvecklar lite vad jag tänker mig.

En Victorinox i storlek som Nomad. Men utan konservöppnare och korkskruv. I stället en Philips mejsel nr 3 och en sax. Röda skollor. Alternativt annan ljus färg.

Thure
 

Bilagor

  • victorinox-normad-08353.jpg
    victorinox-normad-08353.jpg
    15.1 KB · Visningar: 377

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...