Randalen norr om Vindelkroken

Hej
Funderar på att vandra från Vuoggatjålme ner mot Nasafjäll i sommar. Planen är sedan att gå upp Garggadis och ner i Randalen för att sedan följa vindelälven ner mot Vindelkroken. Någon som har erfarenheter av detta område? Från SKidbäckbaracken har jag tänkt gå mot Varduotjåhkka och sedan följa den gamla stigen strax söder om Salvikkåtan bort mot Kungsleden norr om Ammarnäs. Är det någon som vet om denna gamla stig fortfarande används och "hävdas" ?
 
Förbi Salvikåtan vidare runt Gaisats är det fyrhjulingsväg ner till Tjulträsk. Men från Gaisats mot Karsbäcken går det också en led, via Valle. Den sträckan är en del av Ammarnäs Trail som springs sedan några år tillbaka och är hyfsat uppmärkt. Sen via den nyrenoverade Karsbäcksbron upp mot Kungsleden, ska inte heller vara några problem.
 
... i Randalen för att sedan följa vindelälven ner mot Vindelkroken. Någon som har erfarenheter av detta område?

Från kåtan längst upp i Randalen (där Vindelån tar emot ett flöde från Sarviesjaure) och ner till Vindelkroken är det lätt att gå. Det finns en, inte vältrampad men bitvis rösad stig som i stort följer ån lite på avstånd. Bifogar två kort: det första fotat norrut över området där kåtan står och det andra fotat söderut från stigen på Vidduolvaratjes västsluttning. Stigen från Vindelkroken ner till Åjkije är mycket lättvandrad.

Lite off-topic kan nämnas att för den som söker en passage från Arjeplog- till Vindelfjällen så kan den ovan nämnda vägen tillsammans då med Alddajokks dalgång vara lämplig. Detta som ett alternativ till t.ex. Kungsleden eller Nasaleden-Virvatnet. 2013 gick jag utan jäkt från Håjkejokk NO Laisstugan till kåtan i Randalen på en dag och från kåtan till Dukkejaure SV Dalavardo på en dag. Relaterat men ännu mer off-topic (sorry!): från Laisälvsbron är det naturligt att följa stigen mot Skaule ett stycke innan man viker av och föjer Alddavagges(?) nordsluttning. Det är då värt att begrunda stigens eleganta dragning i terrängen.
 

Bilagor

  • b1.JPG
    b1.JPG
    74.7 KB · Visningar: 641
  • b2.JPG
    b2.JPG
    73.8 KB · Visningar: 584
Kan bara hålla med Materazzi

jag gick sensommaren 2018 från Vuoggatjålme och leden till Laisstugan sedan ner till bron över Laisälven. Därefter vidare ner till Vindelkroken. Till Laisälven var det en bra och markerad led men söder om Laisälven var obanat och några vad. Det var först sista halvmilen mot Vindelkroken som jag fann en knappt märkbar stig som blev lite bättre närmast bron över Vindelälven. Det tog mej 2 dagar och jag tältade. Fortsatte sedan ner till Dalovardo och ner till Kungsleden (Tärnasjö) för vidare vandring till Hemavan. Bra led och lättvandrat från Vindelkroken till Kungsleden. 5 dagar totalt från Vuoggatjålme
 
Tack Materazzzi, Ripnils och Wibrån för er information och reflektion! Jag antar att den stig som ni pratar om från kåtan och ner till Vindelkroken går på västra sidan av älven - eller hur? Har någon av er vandrat Randalen från väster fram till kåtan vid Vindelälven. Jag har tidigare gått från Hemavan fram till Seärnjiejokka och följt den upp på fjället och sedan vikt av rakt norrut och kommit ner i till Vindelälven rakt söder om kåtan. Därifrån har jag sedan följt dalen rakt österut, gått upp mot sjön 1080 och kommit ner på leden som Materazzi pratar om. Jag håller helt med dig - det är en fantastiskt elegant dragning - dock börjar rösen ramla och vegetation ta över -så bitvis är den svår att följa. Dalen österut från kåtan förbi Sarviesjaure och Vuordnajaure är också mycket fin. Fjällhed med mycket blommor och lättgången - jag hoppas att Randalen påminner om den .
 
Jag antar att den stig som ni pratar om från kåtan och ner till Vindelkroken går på västra sidan av älven - eller hur?

Bilderna i #3 är tagna på den östra sidan.

Har någon av er vandrat Randalen från väster fram till kåtan vid Vindelälven.

Har ingen erfarenhet om den svenska delen av dalen utöver vad som står i #3. Den norska delen är inte anmärkningsvärd (enligt min uppfattning) annat än för att där finns en tunnelmynning, en bro och en väg.
Lite mer info om dalen under bistrare förhållanden kan fås här: http://www.parlindh.se/fjallvandring/?A=1507&B=150730
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Vindskydd Området norr om Vassejavri (sjö), Vassijaure (hlp) och E10 Fjällvandring 1
Kimkim Karta över nationalparkerna i norr? Fjällvandring 7
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Karlholm Vad Tjäktjajåkka, norr om Sälka? Fjällvandring 3
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
mindful Väg norr om Akkha Fjällvandring 3
bico Vandring i området norr om Rogen Fjällvandring 1
cloud76 området norr om Riksgränsen Fjällvandring 4
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5
Lunkan90 Tips på utflyktsmål i Norr- och Västerbotten Fjällvandring 5
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
ricke Norr om Torneträsk Fjällvandring 6
pajaro Abisko-Vadvetjåkka nationalpark och vidare norr om Torneträsk Fjällvandring 5
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
undvall Till Stora Sjöfallet från Norr?!? Fjällvandring 7
CharlottaK Lätta dagsturer norr om polcirkeln, midsommartid Fjällvandring 9
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
Sparta Fiske norr om tårneträsk Fjällvandring 0
thomalin Norr om Pårek mot Aktse Fjällvandring 4
perhaka Suliskongen från norr? Fjällvandring 2
KERTEG Vandra norr om Barcelona Fjällvandring 1
Frida0314 Tips gruppvandring i norr i juli? Fjällvandring 8
Mindcrime Vadplats vid Tjårvejaure (norr om Hukejaure) Fjällvandring 2
Staffan Andersson Mkt snö kvar i norr Fjällvandring 2
4748bt Norr skierfe Fjällvandring 1
begnet Jojoleden från söder till norr i mitten av juni Fjällvandring 3
alle_nilsson Norr till söder? Fjällvandring 12
Östman Sverige från norr till söder Fjällvandring 11
Grus grus Vandra norr om Åre Fjällvandring 0
pernillan Norr om polcirkeln 13-18 juni: Vad visa en skotte? Fjällvandring 11
Avslzyx Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå? Fjällvandring 4
danha Tälta norr om Aktse Fjällvandring 8
Norr om Torneträsk? Fjällvandring 6
hvk Norge mellan Nasa silvergruva och Vindelkroken Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.