Hjälp! Min första vandring!

En liten update. Vaknade tidigt idag och målet var Skarsjön. En promenad på runt 15km gissade jag. Tig mig ut till första bästa landsväg via bohusleden. Istället för att gå uppom berget följde jag vägen till Hasteröd och tog vänster.

Det var på fastande mage då jag bara hade tre frystorkade kvar. Samtidigt tog jag bara med 1.3l vatten. Började med fleece som värmande då det var kyligt samt regnade oavbrutet. Efter några hundra meter åkte fleecen ner i ryggsäcken. Det blev jävligt kallt efter några kilometer och jag undrade hur det kunde blivsån skillnad, men lågt på vatten och energi när tröttheten började sätta in antagligen.

Närjag kom till Backamo var jag helt slut. Stapplande steg och jag var tvungen ta upp boken med kartan samt mobilen. Det var långt kvar. Jag höll på att bryta samman. Panik och letade rum i ljungskile samt skulle ringa en taxi. Billigaste rummet 1000 kr så jag vandrade vidare. Inne i Glimmeröd (?) irrade jag fel. Upp mot kyrkan men hittade ingen väg vidare. Ut på 167 igen. Hade tydligen missatven avfart som jag inte visste då. Vandrade på och såg en suspekt grusväg. Max 4-5km kvar. Jag var dock på gränsen att kasta boken "vandra bohusleden" rakt ut i bushen. Helt knäckt och bestämde mig. Aldrig mer vandring. Det är ingen slump att maj varit usel. En direkt markering mot mig! Svårt beskriva hur hårt jag hade det. Stapplade vidare, snabbt gick det då inte. Med facit i hand över tre timmar från Backemo!!!

Jag kom fram på något mirakulöst sätt. Fyllde på vatten och slog upp tältet. På med stormköket. Tvätta av mig och bytte kläder till vanliga understället samt flecen.

Fått i mig mat och vatten nu. Började gråta när jag åt. Blev väldigt emotionellt och jag tänkte på många tidigare händelser i mitt liv. Märkligt det där men jag var helt slu. Alltid varit explosiv och aldrig sprungit mer än två kilometer typ. Passar inte mig. Möjligen därför jag har problem med sträckor över 15km om jag inte pausar.

Sen i sovsäcken kom tankarna igen. Kommer sakna det om jag avslutar efter hotellet. Finns en viss känsla på kvällen i tältet. Samtidigt kan jag inte utsätta mig för fler "nära-döden-upplevelser". Vet inte var jag står nu.

Tanken var en normal utmaning, inte en i värsta "vintervädret". Jag har ju fått rusha fram lite pga matbrist och hotellbokning. Jag ville ju ta det lugnt i eget tempo och inte slita ut mig. Får se vad som sker.

Träffade även två tyskar idag. De började i söndags. Försökte gå tre mil om dagen. Hade 18 dagar på sig. Wow! Sick! Trevliga och en kul stund hade vi åtminstone.
 
Tack för alla kommentarer och hjälp. Ska försöka svara senare. Fortfarande rätt slut och la kraften på att uppdatera om mina egna tankar efter dagens tur.
 
Att du blir förvirrad och mentalt stressad kan mycket väl bero på att du inte får i dig tillräckligt med fett. Hjärnan behöver fett för att fungera. Och när du inte äter tillräckligt går all tankekraft åt till att fundera på hungern, du orkar inte vara skärpt då. Du får väl tänka att det var bra att du inte satsade på att fiska. Hoppas du löser detta med maten. Du har kommit långt, gråt om det hjälper men sträck sedan på dig och var stolt. Bra jobbat!
 
Att du blir förvirrad och mentalt stressad kan mycket väl bero på att du inte får i dig tillräckligt med fett. Hjärnan behöver fett för att fungera. Och när du inte äter tillräckligt går all tankekraft åt till att fundera på hungern, du orkar inte vara skärpt då. Du får väl tänka att det var bra att du inte satsade på att fiska. Hoppas du löser detta med maten. Du har kommit långt, gråt om det hjälper men sträck sedan på dig och var stolt. Bra jobbat!

Hungern är inte det stora problemet. Dock blir väl energitillflödet för lågt trots att kroppen är van att arbeta fastande till viss del. Men extremt här med tuff vandring och 15-20 kilo på ryggen. Återhämtar mig bra i helgen, sen får jag se.

Jo, jag är stolt över min insats. Inte fått mycket gratis här ute heller med tanke på vädret. Så jag kommer vara nöjd oavsett. Samtidigt kommer det gnaga lite i huvudet. Har en vinnarskalle. Så förr eller senare ska jag ha vandrat hela även om det blev i två omgångar 🙂

Jag gav mig långt utanför komfortzonen åtminstone. Och jag har kämpat och tagit mig en rejäl bit. Runt 140 kilometer med packning i terräng! Jag fattar hur långt 370 egentligen är!
 
Vi är med dig varje steg och det är så spännande.

När du väl lämnat vandringslivet ett tag så kommer du sakna suget, dofter, känslor av trötthet och njutningen när man klarat något svårt.

Den där känslan av att sova i tältet. Känslan, smaken och lukten av att vakna utomhus. Den psykologiska återhämtningen man får i skogen och av naturens skönhet och ilska.

Jag tror att du kommer göra fler besök i livsnjutningens naturliga rum inom kort. Drivet och suget kommer bli för stort.

Frågan är om du ändå inte skulle kunna klara hela sträckan med lite vila och återhämtning emellan? Jag tror det.

Men det finns inga tvång. Du är både regissör och skådespelare i ditt eget vildmarksäventyr.

Lite avundsjuka är vi. Eller mycket.

Just den här perioden är den absolut starkaste: Där du ska välja att avbryta halvvägs, eller klara hela äventyret efter lite återhämtning och omplåstring. Just det där valet är så stort. Härligt.

Ser fram emot fortsättningen.
 
Haha fan ,ja har varit och härjat där uppe på vintern också - extra kul är det på vintern efteråt som minne även om det kan vara lite jävligt för stunden.

Bara och köra på och kör du inte allt denna gång så börja uppe Strömstad o ta resten nästa gång
 
Kul att följa din vandring. Du skriver så levande och utlämnande.
Man riktigt känner hur kyligt och tröttande vädret är.
Du kan ta ett par strumpor som vantar och så trär du över en plastpåse då blir dom även vattentäta om du stoppar in plastpåsarna under ärmmuffarna.
 
Inget lättpackaralternativ direkt, för jordnötter kräver öl. Eller hur är det nu....är det om man tar med öl som man blir lätt packad?

Sprit har jag vandrat på i tre dagar för och testa , ett helrör per dag.
Man var inte speciellt packad faktiskt.
Tung ryggsäck på 27kg och 30km dygnet nästan

Gjorde 2.3L mjölk och i med ett helrör - så 3 liter sportdryck varje dag

Så frukost , kaffegök typ en halvliter kaffe och 1dl sprit
Under dagen drack jag mjölkgroggen
Kvällen Tonfisk,makrill eller så

Haha de var rätt kul
 
Sprit har jag vandrat på i tre dagar för och testa , ett helrör per dag.
Man var inte speciellt packad faktiskt.
Tung ryggsäck på 27kg och 30km dygnet nästan

Gjorde 2.3L mjölk och i med ett helrör - så 3 liter sportdryck varje dag

Så frukost , kaffegök typ en halvliter kaffe och 1dl sprit
Under dagen drack jag mjölkgroggen
Kvällen Tonfisk,makrill eller så

Haha de var rätt kul

Hehe, vandring på sprit måste jag testa :) Tänker mig att man blir rejält sötsugen dock!
 
Haha gör de men inge snask till däremot måste du ha proteiner till kvällsmat helst typ tonfisk i olja 1-2 burkar.
Tänk på att det desutom behövs rent vatten nån liter per dag och sammanlagt har man alltså väldigt hög vätskeomsättning så en tesked salt per dag

Jo sen om man går på etanoldieten från total nykterhet så blir man jävligt bakis och vandringen tar slut dag 2...
Kroppen måste vänjas in veckan innan 2 starköl per dag....inte mera inte mindre då har kroppen vant sig vid nedbrytningsprocessen och man kommer inte lida av baksmälla alls
 
Haha gör de men inge snask till däremot måste du ha proteiner till kvällsmat helst typ tonfisk i olja 1-2 burkar.
Tänk på att det desutom behövs rent vatten nån liter per dag och sammanlagt har man alltså väldigt hög vätskeomsättning så en tesked salt per dag

Jo sen om man går på etanoldieten från total nykterhet så blir man jävligt bakis och vandringen tar slut dag 2...
Kroppen måste vänjas in veckan innan 2 starköl per dag....inte mera inte mindre då har kroppen vant sig vid nedbrytningsprocessen och man kommer inte lida av baksmälla alls

Tack för tipsen! Hehe, ja låter smart med invänjningsmetoden =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.