Sovsäcköverdrag hur gör ni?

Har ett sovsäcksöverdrag i Goretex och undrar hur ni gör?
Har ni överdraget kvar på sovsäcken hela tiden även när det hela packas i ryggsäcken eller separerar ni båda?
 
Hur funker det att sova med dessa?

Bara sett ett youtubeklipp om någon amerikan och då var det så mycket kondens på insidan att det droppade när han öppnade upp det.
 
Båda alternativen använder jag

Rullar ibland ihop sovsäck, liggunderlag i sovsäcköverdraget och sätter på/under ryggsäcken/pulkan, enkelt att ta fram och plocka ihop. Har det bildats fukt brukar jag hänga upp och vädra medan jag gör frukost. Ska jag packa ner i säcken upplever jag det enklare att dela på säcken och överdraget. Överdraget är lätt att ta fram vid längre rast för att erhålla god komfort med en längre liggrast efter lunchen :)
 
Har ett sovsäcksöverdrag i Goretex och undrar hur ni gör?
Har ni överdraget kvar på sovsäcken hela tiden även när det hela packas i ryggsäcken eller separerar ni båda?

Eftersom det blir en del kondens på insidan av överdraget så skulle jag aldrig packa ner sovsäcken med överdraget på om det går att undvika. Tvärtom försöker jag alltid vädra/torka sovsäcken innan den packas ned om det är möjligt. Är man ute i spöregn utan tarp eller annat regnskydd är det såklart en annan femma.
/Thomas
 
Mitt är visserligen inte i gtx, men jag delar på dem för att få så lite fukt som möjligt i sovsäcken.
 
Jag har ett där översidan är membranmaterial (osäker på om det är GTX), de gånger jag sovit i det har jag haft enorma problem med kondens mot botten (som är tät). Det hjälpte varken med liggunderlaget inuti eller utanför (men inuti var smidigare av andra orsaker).

Däremot har mitt varit torrt på insidan av membrandelen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.