Falun/Runn - tips mottages tacksamt!

Har bokat boende i Falun 9-11 februari för att åka på de plogade banorna på Runn. Nu vill jag ha alla tips ni har om skridskon-rad caféer, restauranger, rastplatser med mera!

Ska bo rätt nära centralen, hur tar man sig lättast till bryggorna vid hälsingsgården? Går det att komma ut på isen närmare centrum?

Kan man fika någonstans längs med skridskoturen? Lunch till och med?

Verkar ligga en del snö nu på sjön, plogas det upp mer ån de banorna man kan se på kartorna? Finns det till exempel en anslutning till Vika?

Det går ju såklart inte att åka skridskor till Borlänge hela vägen, men går det kanske en buss sista kilometrarna? Är det ens någon vits att ta sig till Borlänge?

Vilka rundor är de finaste?

Planen är 40-50 km lördag morgon/förmiddag, 30-40 km på eftermiddagen. Och 20-40 km söndag morgon/förmiddag.
Går det att åka kvällstid när det är mörkt? (jag har en rejäl pannlampa för traillöpning isåfall.)

Någon trevlig restaurang att käka middag på i centrala Falun?

Tack på förhand!
 
Har bokat boende i Falun 9-11 februari för att åka på de plogade banorna på Runn. Nu vill jag ha alla tips ni har om skridskon-rad caféer, restauranger, rastplatser med mera!

Ska bo rätt nära centralen, hur tar man sig lättast till bryggorna vid hälsingsgården? Går det att komma ut på isen närmare centrum?

Kan man fika någonstans längs med skridskoturen? Lunch till och med?

Verkar ligga en del snö nu på sjön, plogas det upp mer ån de banorna man kan se på kartorna? Finns det till exempel en anslutning till Vika?

Det går ju såklart inte att åka skridskor till Borlänge hela vägen, men går det kanske en buss sista kilometrarna? Är det ens någon vits att ta sig till Borlänge?

Vilka rundor är de finaste?

Planen är 40-50 km lördag morgon/förmiddag, 30-40 km på eftermiddagen. Och 20-40 km söndag morgon/förmiddag.
Går det att åka kvällstid när det är mörkt? (jag har en rejäl pannlampa för traillöpning isåfall.)

Någon trevlig restaurang att käka middag på i centrala Falun?

Tack på förhand!

Eftersom att det blev ett tämligen begränsat antal svar, så får jag väl svara själv nu när jag åkt en dag, kan ju hjälpa någon annan som ska till Runn i år!

Hälsinggårdsbryggorna når man enkelt med buss 11 till Koppartorget, därifrån är det ca 600m promenad.

Man kan fika vid främby udde (sjukt mycket holländare exakt överallt), och där kan man också äta lunch. Ornässtugan har café med mackor och kaffebröd. Samt souvenirer för oss som är lite tacky!

Bansträckningen ser lite annorlunda ut än vad som var planerat, men idag 10/2 fanns en 5 km-slinga, en 14 km-slinga och en väg till storsund (hälsinggårdsbryggorna-storsund 15 km) där man kan gå 300m på land för att nå Ösjön där det finns en 8 km-slinga. Storsund-Ornässtugan ca 3,6 km. Hälsinggårdsbryggorna-ornässtugan 18,6 km + 300 m landpassage.

Det går buss till Borlänge, men inte skitofta, och jag har inte gjort det.

Det var fint att skrinna ner till ornäs och käka semla. Isen var rätt knagglig första halvan av 15 km-slingan och rätt fin andra halvan. (Åkte moturs) banan ner till storsund var fin. Ösjön var rätt bedrövlig. Men jag gillar att ta mig långa sträckor A-B, så Ornässtugan var klockrent för mig.

Åkte 51 km lördag förmiddag och jag nöjde mig med det. Men vafan, det går nog utmärkt att åka med pannlampa, men man får nog vara försiktig då isen är knagglig på en del ställen!

Tairyo har den godaste sushin jag smakat! Igår käkade jag på Pinchos, den var som Pinchos är.
 
Hoppas det blir till glädje för någon, är säkert någon som har samma funderingar som ska åka upp nu under Runn Winter Week :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Ida K- Isläge Siljan/Falun? Långfärdskridsko 4
Henke_P Isar i Falun? Långfärdskridsko 1
islägg Runn rekommenderas! Långfärdskridsko 0
islägg Skridskosjön Runn Långfärdskridsko 4
bessen76 Skridskor på Runn? Långfärdskridsko 1
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
fritänkare Lös häl > fast häl > suger pung. Tips? Långfärdskridsko 18
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
Linda_Roos Tips för långfärdsnybörjare med konståkningsvana. Långfärdskridsko 2
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
paugusts Tips begagnade ishockeyskridskor? Långfärdskridsko 2
tango Tips på skoöverdrag önskas Långfärdskridsko 12
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
JoakimDr Tips på duktiga slipare i Stockholm Långfärdskridsko 2
vgurra Tips på kängor för känsliga vrister? Långfärdskridsko 33
Pillenillan Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris. Långfärdskridsko 32
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
wisher Tips på glappbegränsare Långfärdskridsko 28
Mats R Tips vid plurrning i sträng kyla Långfärdskridsko 33
nene REA tips Långfärdskridsko 0
johanniska Tips på bra grundutrustning Långfärdskridsko 28
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
Olle H Tips om pannlampa och GPS Långfärdskridsko 15
sandwichman Tips på bra dubbelpik. Långfärdskridsko 4
rosengrenerik Tips på duktiga ryggsäcksmodifierare i Stocholm önskas Långfärdskridsko 11
Bertil Tips på att sänka tyngdpunkt Långfärdskridsko 0
thureb Tips på basskridsko för att bygga vidare från Långfärdskridsko 1
mielo Tips på bra butik i Stockholm? Långfärdskridsko 7
BJ Tips: 7 nov. biljetter för medlemskap i SSSK Sthm Långfärdskridsko 0
ajn Tips på bra vädersida Långfärdskridsko 5
mielo Tips om känga? Långfärdskridsko 11
Tips inför Vikingarännet? Långfärdskridsko 1
mhcj Ett tips Långfärdskridsko 0
Dubbelpik tips "Komperdell Ice Hunter" Långfärdskridsko 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...