Lördagen en svart dag. 3 döda

Vad är det som driver ut människor på isen när det föreligger stor risk för just tunna isar? Bor i sydvästra Sverige, här har varit onormalt milt denna vinter. Dagar och nätter med minusgrader har varit riktigt lätträknade. Många sjöar har inte ens heltäckande isar.

Igår, på min sedvanliga ronda mötte jag en herre som precis kommit iland från isfiske på ett i i skogen avskilt tjärn. Den plaskvåta isen hade mitt på varit runt fem centimeter tjock och han sade att det var lite otäckt på sina ställe. Frågade varför han överhuvudtaget gått ut. Han hade bara svaret "men jag är ju tillbaka, det gick ju bevisligen bra".

Allvarligt talat... varför? Vad får människor i dessa lägen att frångå sunt förnuft?
 
Vad är det som driver ut människor på isen när det föreligger stor risk för just tunna isar? Bor i sydvästra Sverige, här har varit onormalt milt denna vinter. Dagar och nätter med minusgrader har varit riktigt lätträknade. Många sjöar har inte ens heltäckande isar.

Igår, på min sedvanliga ronda mötte jag en herre som precis kommit iland från isfiske på ett i i skogen avskilt tjärn. Den plaskvåta isen hade mitt på varit runt fem centimeter tjock och han sade att det var lite otäckt på sina ställe. Frågade varför han överhuvudtaget gått ut. Han hade bara svaret "men jag är ju tillbaka, det gick ju bevisligen bra".

Allvarligt talat... varför? Vad får människor i dessa lägen att frångå sunt förnuft?

Hör själv till de lite mer räddhågade, men för somliga människor är "risk" för tunna isar en del av tjusningen: https://www.nationalgeographic.com/...ting-thin-black-ice-creates-sound-nordic-spd/

Sedan beror det ju mycket på kunnande. Utan att känna ovannämnda isfiskare har jag lite svårt att avgöra om det var tackvare tur han kom levande tillbaka, eller om det var för att han är duktig på att bedöma isens hållbarhet och/eller klarar av att rädda sig om han plurrar, men jag ser ingen orsak att helt utesluta det senare alternativet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...