Köp av ny racer

Hej, Har tittat på en ny cykel ett bra tag nu men det känns väldigt struligt. Jag vill ha en Bianchi men ligger i gränslandet mellan storlek 55 och 57. Butikerna har aldrig nån 57a inne och det känns som att säljarna försöker pracka på en storlek 55 hela tiden. Jag fick rådet att köpa en 57a i en butik online. Igår så testade jag en 55a och den kändes väl ok men har ju inget att jämföra med.
Jag är 1.79 och grenmått 87cm. Jag är alltså i gränslandet.

Är det så noga om jag går upp en storlek till 57 istället för 55? Polaren sa att den är 1cm längre på stången mellan sadel och styret. Tydligen det enda som skiljer trodde han. Alltså ingen skillnad på höjden.

Storlek 55 : 54,5cm mellan styre och sadel
Storlek 57 : 55,5cm mellan styre och sadel

Alla tips är välkomna.
Tack!
 
Generellt vill man nog hellre ha en lite för liten cykel än en för stor. Går alltid att köpa en lite längre styrstam om den är kort.

Vet dock inte vad som är bäst i ditt fall.
 
For i tiderna sa hade cyklarna ofta valdigt lika geometri dvs den angivna storleken var ofta jamforbar mellan olika marken/modeller. Idag ar det absolut inte sa, da vissa "50cm" kan vara detsamma som en annans "56cm". Det ar darfor vi idag ofta ser s/m/l som storleksenheter. Sa vilken storlek du egentligen skall ha ar svart att saga. Speciellt som du ar 179cm och har grenmatt pa 87cm, vilket nog far anses som ganska langa ben, dvs forhallandevis kort overkropp.

Daremot om du velar mellan tva storlekar och maste bestamma dig utan att prova bada, sa skulle jag precis som Anders_ valja den mindre.
 
Jag är 183, 88 cm grenmått och har en 58:a (alltså enligt regelboken). Jag skulle inte vilja gå ner två cm, det blir helt fel. Men som sagts ovan, det skiljer mellan olika tillverkare; jag har alltid haft klassiska ramar, dvs inte "sloped" och liknande. Jag har köpt på rammått, men bara när jag varit helt säker på alla mått och att dom passar mig. Då kan jag sätta mig på en helt ny hoj och cykla 15 mil utan problem.
I ditt fall måste jag rekommendera att prova med kunnig hjälp.
 
Om du har möjlighet börja med att prova gränsla cykeln/cyklarna. Med min erfarenhet bör det vara > 20 mm mellanrum mellan ramröret och grenen för att det inte ska göra jäv.. ont när man stannar. Kom ihåg att att ”rätt” skor när du provar

/Per (endast 167 cm)
 
Kan meddela att det var en 57a som jag skulle ha. 2 butiker försökte lura mig att köpa en 55a. Deras svar "jo du ska absolut ha en 55a, 57a blir för stor."

Jag gjorde en bike fit och det var inget snack om att jag skulle ha en 57a. Storleken blev jättebra, och passar perfekt.

Vilka galningar, man blir ju förbannad! Akta er därute!

Jag har mått 1.79, grenmått 85,7cm.
 
Om jag skall vara arlig sa hade jag nog ocksa rekommenderat den mindre storleken, om jag bara hade haft hur lang du var och om geometrin var relativt traditionell. Det skulle i alla fall vara den ramen som jag skulle fa kunden att prova forst. Men nu gjorde ju du en bikefit och da passar forhoppningvis 57cm-ramen alldelese utmarkt.

Nya cyklar ar alltid kul, och kom ihag, att vara stiligt pa cykeln ar lika mycket vart som att vara snabb!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
superflow Köp av Racer Landsvägscykling 29
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
Helmetrock Köp av pendlarhoj, tips? Landsvägscykling 21
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Landsvägscykling 7
olaab Racer, vem måttanpassar ram i stockholm Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
McO Riktigt bra racer-mek i Sala med omnejd? Landsvägscykling 6
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
Peifen Racer för motioner. Landsvägscykling 4
Lasse Be Hybrid vs racer Landsvägscykling 12
Hige86 Drev racer 130 mm Landsvägscykling 13
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
alpsun Enkla skötselråd för en racer? Landsvägscykling 20
Joakim Ambrosson MTB/Hybrid/Racer Landsvägscykling 18
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
svebur Skötselråd av gammal racer Landsvägscykling 40
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
Senator De blev ingen cyclocross utan en racer Landsvägscykling 13
srpp Snyggt o slimmat cykellås för racer? Landsvägscykling 6
tpv917jj Ramstorlek Racer Landsvägscykling 1
srpp ny racer - klassisk look? Landsvägscykling 42
XmadiceX Hyra racer i Åre?! Landsvägscykling 1
Tobbe88 Val av racer? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
argento 1.500 kr för en Miyata racer? Landsvägscykling 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...