2 barn till Trolltunga i Norge

Hejsan.
Vi planerar en tripp till Norge i sommar och vill gärna gå upp till Trolltunga.
Men efter att ha läst om vandringen dit så blev jag tveksam, grejar två grabbar 5 samt 7 år att gå sträckan?
Båda barnen är vana att röra sig i skog o mark och relativt "tåliga" men enl några texter jag läst verkar vandringen dit upp vara både lång och tuff samt ta en mkt lång dag att genomföra för en vuxen??

Så hur är vandringen dit? Är texterna jag läst överdrivna alt skrivna av folk med ingen eller minimal erfarenhet av att röra på sig?

Mer tipps och förslag på trolltunga+barn mottages gärna också.
 
Vad har barnen gått förut?
Det är en (ca) 8-10 timmars tur (?) och kanske 6-700 höjdmeter (?).
Kan inte vara många 5-åringar som går upp till Trolltunga men det förekommer säkert.

Kan tipsa om Gaustatoppen i Rjukan (Norge). Har ni gått den? Ca 3-4 timmars tur och 600 höjdmeter.

Sen finns det också en "Trolltunga light" på Godøya utanför Ålesund som heter "Johan Skytt". En tvåtimmars tur och bara 2-300 höjdmeter (?).
 
Tack för svaret och det var det som oroade mig lite......
Hmmmm jag får nog ta en kraftig funderare på om det verkligen är värt det, det ska ju helst bli en rolig och spännande upplevelse för ungarna och inte ett minne som bara består av onda ben och allmän trötthet.
Mina barn är rätt vana vid att gå längre sträckor (för ett barn) men vill ändå inte utmana ödet.
Läste att det går bra att tälta väl framme vid klippan, kanske kunde vara ett alternativ att dela upp det i två dagar.

Tack för dina andra tips, ska titta på dom.
 
Vandrade upp till Trolltunga för två år sedan. Det var en blandad upplevelse. Första kilometern är mördande brant. Sedan är det uppför i 2-3 km till i varierande lutning. Efter det planar det ut och är en fantastiskt trevlig och lättvandrad tur fram till Trolltunga. Börjar man tidigt på morgonen så kanske småkidsen klarar det, med mycket paus. 5 år kanske är på gränsen, men det är individuellt. Framförallt är det början som är svår. (Följdaktligen även slutet, om man går fram och tillbaka samma väg. Mycket stenar i branten). Några små barn såg man på leden. Vågar inte svära på hur gamla de var.
Ovannämnda gäller leden norr om Ringedalsvatnet, 11 km enkel.

Det finns en led söder om sjön också. Har inte vandrat den, men den verkar mindre brant, men är desto längre och kräver en övernattning. Men hinner man fram till Trolltunga och kan slå läger där, får man klippan i princip för sig själv i skymning och gryning. Till skillnad från mitt på dagen, då det var jättemycket folk där, under högsäsong.
 
Tackar.
Kanske börjar med en enklare utmaning som i svaret här ovan och funkar det fint tar vi Trolltunga också.
 
Jag har inte gått just den turen du funderar på, men en hel del annat i Norge.
I snitt är angiven tid snarast i underkant enligt min erfarenhet, om vuxna med bra kondis går på så brukar angiven ledtid stämma ganska bra med ren vandringstid exkl pauser...
 
Jag har inte varit på just trolltungan, men jag har vandrat mycket med barn och varit uppe på en del berg med dem. Bl a Galdhöpiggen och Besseggen med 7 åring och Keb östra leden med 10 åring. Det sista är endast för mycket vana utebarn och alpinistföräldrar! Skrev en bok om mina erfarenheter med Uteliv med barn.

Jag skulle vända på frågan: Varför vill ni ta upp barnen på Trolltungan? Vad vill ni ge barnen med den turen? En 5 åring har inte begrepp om distans och höjdmeter. Barn har ofta helt andra kvalitetskrav på en tur. Det handlar inte om vad de klarade, utan vad som hände på vägen. Tidigast i 7 års åldern börjar barnen förstå vad en kilometer är. Saker som "titta, där var vi och du gick hela vägen. " får först värde då. Men det är inte det de minns. I år bör ni istället tänka ett mindre berg med viss strapats, men se till att det finns upplevelser på vägen. Snöbollskrig på sommaren, renar, bada i en fjällbäck om det är varmt, tälja barkbåtar och kör i bäcken. Turer med strapatser i centrum vid 9 års ålder. Mellanstadieåldern är bättre för "Jag klarade det!". I småbarnsåren är utelivet ett upplevelseäventyr, sen blir det ett äventyr där man lär sig om sig själv. I tonåren blir det mer om ansvar, fungerande grupp, planering. Då kan man göra riktiga bergsbestigningar, ta dykcert och liknande. Att dyka ner på 25-30 m med sina barn är en häftig upplevelse. Och se dem sköta säkerheten runt dyket själv, att de själva packar sin utrustning till uteturer, själva kan ta ansvar för saker som solfaktor, hydrering etc. Då blir de redo att breda ut sina vingar och flyga ut i vuxenvärlden. Och det är ju det som är vår uppgift som föräldrar, att ge dem den beredskapen. Jag ser klart friluftslivet som ett redskap att nå dit. Det är därför jag ställer frågan vad du vill ge barnen med den tur du planerar, att den passar in i barnets utveckling och lyfter till nästa nivå. Inte avskräcker för all framtid. Allt man byggt upp med tidiga turer kan man förstöra på ett ögonblick. Man måste ha fingerspitzgefühl.
 
Lugn o fin här nu, anledningen till att jag frågade här är ju just att jag mycket väl är medveten om att för min femåring ialf så kvittar målet, men att få leka med bäcken på vägen dit eller kasta snöbollar osv är skitskoj. Det är ju därför jag vill veta hur det är på vägen dit.

Min äldre grabb på sju har själv sagt att han vill ditt och pga att han har relativt stor vana av friluftsliv är han också medveten om distansen.


Troligen rätt svårt att säga om det går och om det kommer uppskattas, barn är olika och likaså deras föräldrar.
Vi har ju gott om tid att snacka om det o planera trippen om vi nu bestämmer oss för att ta den vägen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
MBac Mat till barn ute, idéer sökes! Barn och friluftsliv 43
sofiah Ylle till barn Barn och friluftsliv 8
mariaa Till Abisko med tre barn Barn och friluftsliv 4
Martin Fjäderlätt Friluftsbyxor till barn? Barn och friluftsliv 16
annneli Friluftiga presenttips till barn? Barn och friluftsliv 27
-Igge- Windstopper väst till barn Barn och friluftsliv 4
sandskäddan Bra fleecetröja till barn? Barn och friluftsliv 1
dr_ljungberg Hur långa skidor till barn? o Barnhjälmsträsket.... Barn och friluftsliv 1
Aps Skitgrisar till barn Barn och friluftsliv 25
apanna Mat till barn på fjällvandring Barn och friluftsliv 7
kilen Myggmedel till barn under tre år? Barn och friluftsliv 8
TB Fjällbyxa till barn (140 cl)? Barn och friluftsliv 11
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...