Sverige - Bäst utsikt över snöpiskat landskap med modern stugkomfort / hotell?

Tjena,

Vi är två kompisar som har lite speciella önskemål. Nu postat under skidor, och visst är det också intressant, men främst vill vi till en bekväm stuga / hotell med häftig utsikt över en stor dal / frusen sjö / landskap. Och helst ska det vara mycket snö på stället och rätt jävligt, minst en dag när vi är där. Enkelt att tipsa om va? :)

För de som är fan av scififilmer i arktisk miljö tänk The Thing mfl. så vill man åt den där känslan av kyla och isolation, men ändå ha en bekväm soffa och vedeldad brasa, modern komfort. Helst kunna se ut igenom fönstrena över snöstormpiskade vidder.

Var hittar man det? Hela visionen måste inte uppfyllas, man får vara praktiskt lagd också.

Vi pratar Sverige och norresta norr är lite långt. Max upp till typ Åre, men gärna längre söderut. Vi kommer åka upp ifrån mellersta Sverige och siktar på en långweekend, max en vecka.

Tackar för tips. :)
 
Sylarna eller Blåhammaren

Då skulle jag föreslå Sylarna (frukostservering och självhushåll till middagen) eller Blåhammaren (med förstklassig restaurang). Av dessa 2 har Sylarna den maffigaste utsikten tycker jag.
 
+1 på Sylarna.

Leirvassbu har jag inte besökt vintertid, men med tanke på läget och de omgivande fjällen måste vinterlandskapet vara mycket storslaget.
 
Vilken svarsskörd :)

Tack för alla svar. Hade inte väntat så många tips. Sylarna svarar upp bra på önskemålet faktiskt. Säljande bilder på fjällstationens hemsida. Dessutom åker man bandvagn dit så det är ju tämligen ödsligt.

Skidåkning på platten eller nedför ser jag som aktiviteter. Men kanske finns mer att göra. Vore kul med snöskotersafari men det kanske man kan göra innan / efter besöket vid sylarna också.
 
Om du vill ha ännu mer ensligt, men fortfarande fina vyer så kan jag rekommendera Anaris-stugan - men då måste du kolla upp om det finns möjlighet med skoterskjuts från Höglekardalen. Anarisstugan är en klassisk STF-fjällstuga med självhushåll, dass och du eldar själv fför att få värme. Lite proviant finns att köpa på plats. Jättefint ställe!
 
Tack för ytterliggare svar!

Det blir Fefor och Idre. De mest ödsliga boendena erbjöd insåg vi begränsat med aktiviteter, så kör en kombo med att på en bit ifrån Idre stugby i en större stuga och uppleva Fefors Idylliska läge, även högfjällshotellet ser fräscht ut.

Tips: Passa på att resa till Norge nu när norska kronan fallit.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...