Messerschmidt...

Detta förutsätter implicit att den som stör sig försökt lägga ned sitt småsinta beteende, eftersom detta ligger honom till last och kanske skadar relationen till de som skriver t o m sämre än Liza Marklund.

Kan du förklara syftningarna i meningen.......eller är det bara namndroppning?

Det är givetvis bara namndroppning.

Jag menar att det finns de, som jag och - antar jag - Martin fjäderlätt, som stör sig på t ex skrivfel och som har försökt (i åratal) att korrigera detta egentligen ganska fåniga beteende hos sig själv. Anledningen till att jag/vi försökt korrigera detta är att det
a) dels är en obehaglig känsla att gå och störa sig på skitsaker
b) dels är obehagligt att hamna i konflikt med de vi stör oss på (dvs de som skriver dåligt, vilket Liza M avgjort gör).

Det här börjar ta sig!
 
Det är givetvis bara namndroppning.

b) dels är obehagligt att hamna i konflikt med de vi stör oss på (dvs de som skriver dåligt, vilket Liza M avgjort gör).

Det här börjar ta sig!

He he he.....hur många mille har du på kontot efter ditt skrivande?
Man måste vara självkritisk i paritet till sin egen kritik, så man är helt säker på vad man kritiserar hos den man är kritisk emot. Så det inte är helt normal avund i stället.
 
Uttrycker man sig slarvigt så får man förvänta sig att bli lite mindre förstådd, att folk inte lägger ner tid på att läsa ens texter eller att man inte får den respekt för sina åsikter som man kanske förtjänar. Det är också ett val och här skiljer det sig inte så mycket från vilket vardagligt möte med andra människor som helst; uttrycker man sig eller beter sig slarvigt så blir man bemött därefter, uttrycker man sig väl och beter sig trevligt så får man ett helt annat bemötande.

Ibland kan jag känna; "varför ska jag lägga ner tid på att försöka svara på en eller annan fråga eller redogöra för mina åsikter när mottagaren inte ens bemödar sig att lägga tid på hur denne skriver". Det handlar inte så mycket om förståelse som om social kod; en ganska grundläggande insikt i att "som man ropar får man svar". Jag har i hela mitt liv arbetat med människor i olika sammanhang och i mötet med andra människor är detta så väldigt påtagligt. Bemöter man dem väl så vinner man väldigt mycket själv på det och man kan aldrig, aldrig lägga skulden på mottagaren för att denne inte förstår ens budskap.

/D
 
He he he.....hur många mille har du på kontot efter ditt skrivande?
Man måste vara självkritisk i paritet till sin egen kritik, så man är helt säker på vad man kritiserar hos den man är kritisk emot. Så det inte är helt normal avund i stället.
Ja det var ju nåt nytt, att döpa om kritik till avund. Var det inte den man fick höra när man gick till läraren och berättade att man blev mobbad för sin armsvett? "De är ju bara avundsjuka".

Tänk om det faktiskt är så att Marklund skriver rätt risigt, jämfört med de som skriver bra, utan att jag hör till den senare gruppen? Så långt trodde väl ingen att jag tänkte! Själv skriver jag hellre än bra, det vet jag rätt väl vid det här laget. Ärligt talat tror jag, dryg som vanligt, inte att självkritik är den egenskap jag mest saknar.

Skillnaden mot Marklund är att jag inte skriver romaner, romaner som folk envisas med att läsa trots deras usla språk. Däremot finns ju riktiga författare som skriver bra böcker som dessutom läses. De är jag avundsjuk på.

Och Dave1: Självklart har du helt rätt i det du skriver. Alla de här trådurspårningarna handlar ju sällan om direkta åsikter, utan om mer eller mindre medvetna missförstånd. Samtidigt kan jag tycka att det är rätt befriande att få "slänga käft" lite sådär utan att man tänker innan man talar; det blir mer av cafédiskussion då. Ibland blir ju missförstånden väldigt roliga, eller åtminstone väldigt engagerande. At the end of the day är vi nog alla rätt normala, trots att vi bitchar om petitesser på ett friluftsforum.
 
Senast ändrad:
Kul tråd, som jag har lyckats missa.

Jag tillhör nog den skara som stör sig på dålig stavning... :)

Dave1 har, i mina ögon, mycket rätt om de intryck vi ger i vår skrift. Ungefär som när man möter någon irl, första intrycket tar enl expertisen 10 sek att registrera, det går sannolikt ännu snabbare i textform. Att skriva dåligt eller nonchalant ger ett dåligt första intryck. Ett intryck som går snabbt att skapa, men betydligt längre tid att reparera.
Om man sedan däremot förklarar att man har dyslexi så är det ju givetvis en helt annan sak. Precis som när jag måste förklara för folk första gången jag möter dem att jag i stort sett är halvdöv, annars så tror dom ju att jag är ointresserad eller korkad.

Iofs så stör jag mig inte jättemycket på stavfel i ett forum, värre är det med tidningar som t ex DN, där det förekommer oroväckande mycket stavfel. Eller för den delen i alla jobbansökningar jag mottar varje dag. Jag överdriver inte om jag säger att varannan ansökan innehåller stavfel eller andra grova grammatiska fel. Ett bra första visuellt och verbalt intryck skadas snabbt när jag läser den slarvigt skrivna CV:n. Skolan tar definitivt inte det problemet på allvar.

Thomas
 
Tycker ni verkligen

att den här löjliga pajkastning verkligen hör hemma här på utsidan ?

Vi fick igång ett forum för Norrbotten och Västerbotten (nöjd så) för att kunna surra om ämnen som verkligen hör hemma här på utsidan, det borde väl i första hand handla om friluftsliv.
Nu har det blivit en tråd som enbart drar ett löjets skimmer över detta forum
Skärp er nu eller sök upp en annan sandlåda...!!!!!
 
Så sätter man alltså stopp för en tråd som man inte tycker om. Jag har läst i nån tidning om friluftsliv att det finns klientel som besöker STF;s fjällstugor och anläggningar som har en överlägsen attidyd på sitt friluftsliv som finare eller bättre än andras. Detta baserar man på olika faktorer, vissa vandrar långt, vissa samlar höjdmetrar och toppar, vissa bär lätt, andra bär tungt.
Det är i alla fall en attityd som mest stänger ute den som har den från en trevlig gemenskap. Det stora flertalet människor har en viss distans till sina hobbies, man kanske håller på med friluftsliv för att hitta likasinnade att skoja och svamla med. Man kanske äger en husvagn för att man bor i den när man åker på dansbandsvecka. Sedan finns det människor som tycker att friluftslivet är det centrala eller att husvagnsägandet är det centrala, och kan inte se det som ett medel för nåt annat behov man vill fylla i sitt liv.
Ärligt talat Jokkmokksjocke, om man nu verkligen går in för sitt frilufsande till 110 procent, inte fan har man tid eller lust att sitta och läsa eller skriva på ett forum om detta. Då sitter man väl hellre ensam i sin sandlåda och struntar i resten av mänskligheten.
För mig är friluftsliv ett sätt att komma bort från allvar och måsten, det finns inget trevligare än att sitta vid en lägereld med lite sköna typer och slänga käft och svammla. Det kan till och med hända att man skrattar lite (det gör jag även när jag läser vissa inlägg på forumet, inte ditt senaste dock).
Det kanske är ljuset från skärmen som har samma effekt på mig som ljuset från lägerelden, jag vill helt enkelt slänga lite käft med Peter,Firren, Skabbräven och Dvärgbjörken. Var får jag göra det tycker du? Är det Utsidan som är för seriös, eller är det Norr- Västerbotten eller är det överallt där du är?
 
Rätt eller fel...

jag ser ju vitsen med en massa olika forum som att man kan välja i vilket forum man vill skriva eller läsa.
Ämnet eller debatten handlar för det mesta om det ämne som rubriken anger.

Tyvärr så händer det då och då att att det spårar ur och den stora debatten kommer att handla om ett helt annat ämne. I detta fallet har plötsligt tråden kommit att handla om svenska språket och skrivregler. Jag har lite svårt att tro att de som loggar in på Utsidan och söker det forum man vill läsa finner det speciellt trevligt när det mesta handlar om ett ämne som överhuvudtaget inte hör hemma på Utsidan, i vart fall inte i just detta forum.

Visst, det är helt fritt att yttra sig i princip hur man vill och var man vill och om nästan vad som helst, men mitt förra inlägg handlade ju inte om att förbjuda det ena eller andra, bara en vädjan om att försöka hålla sig till ursprungsämnet eller om man tycker att den pågående debatten är väldigt intressant försöka flytta över till en helat annan sida, sajt och lämna över platsen till de som tycker om att läsa eller skriva om friluftsliv i Norr- eller Västerbotten !!!
Hoppas nu inte detta inlägg startar en ny slasklavin....
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...