Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse?

Tips!

Altid dumt att vara där man inte har lust att vara om man plurrar ;-)

Dags att lägga lite ansvar på varje enskild individ och inte förlita sig på någon annan eller annat :)

Som sagt, inga pekpinnar om utrustning... vem skall kolla det?
Det kan säkert finnas en lista med smarta förslag tillhands, men Sunt förnuft räcker långt.
Är det för dåligt väder blåser man av, eller kör en annan kortare reservsträcka (Stocken-Gullholmen-Vallerö...) för dem som vill.
Vissa kommer att paddla i grupp för att de trivs med det och andra paddlar ensamma...

Jag tycker att det enda organiserade är startplats, starttid, vänster- eller högervarv och målgång- valfri kvällsaktivitet och övernattning med eller utan mygg, samt likadant upplägg dagen därpå mot mål. Ära till segraren... och alla som ville vara med.

Om man vill paddla på tid, mot sig själv, eller andra kan man ju bestämma helt själv, det enda man är helt säker på är att ett gäng olika mer eller mindre fula avlånga flytetyg är påväg och ses på på havet, på Vallerö och i Ljungskile ;-)
Men det är förstås i min värld och för att det hela enkelt skall bli av. :)

A
 
Altid dumt att vara där man inte har lust att vara om man plurrar ;-)

Dags att lägga lite ansvar på varje enskild individ och inte förlita sig på någon annan eller annat :)

Som sagt, inga pekpinnar om utrustning... vem skall kolla det?
Det kan säkert finnas en lista med smarta förslag tillhands, men Sunt förnuft räcker långt.
Är det för dåligt väder blåser man av, eller kör en annan kortare reservsträcka (Stocken-Gullholmen-Vallerö...) för dem som vill.
Vissa kommer att paddla i grupp för att de trivs med det och andra paddlar ensamma...

Jag tycker att det enda organiserade är startplats, starttid, vänster- eller högervarv och målgång- valfri kvällsaktivitet och övernattning med eller utan mygg, samt likadant upplägg dagen därpå mot mål. Ära till segraren... och alla som ville vara med.

Om man vill paddla på tid, mot sig själv, eller andra kan man ju bestämma helt själv, det enda man är helt säker på är att ett gäng olika mer eller mindre fula avlånga flytetyg är påväg och ses på på havet, på Vallerö och i Ljungskile ;-)
Men det är förstås i min värld och för att det hela enkelt skall bli av. :)

A

...ja du har min röst.
Viktigare att det blir kul, enkelt och framför allt av.
Regler och förordningar har man ju ändå runt sig så man storknar i vardagen.

Så om inte någon opponerar sig å det grövsta återstår då datum.
Några förslag?
 
Jag tycker Blade06 sammanfattar det väldigt bra ovan.

Jag skulle dock vilja lägga till några 'rundningsmärken' (öar) som måste passeras för att öka säkerheten. När man kommer till västsidan av Orust kan man ju gå raka vägen till Vallerö, men om det blåser så är det rejält med vågor där. Men om man smiter på insidan (se kartan i första inlägget) så kan det i princip blåsa hur mycket som helst utan att det är någon fara. Det är därför jag vill gå på insidan Lyr ön, insidan Stora Bockholmen och sedan insidan Assholmen. Då slipper vi riskera blåsa av pga oväder. Vad tycker ni?

Eftersom det oftast blåser SV så är medurs att föredra som riktning runt Orust.

Dom rundningsmärken som jag ritat ut för hemvägen framförallt för att paddlarna ska passera de vackraste platserna, men även för att få en lite längre sträcka. Men det kanske komplicerar det för mycket?

Men den stora frågan är ju vilket datum som är bäst. Flera har ju sagt augusti. Den 8:e är DKM, helgen den 28-30 är Stockenträffen, så jag antar att de går bort.

För egen del passar helgen den 22-23:e bäst. Då är alla semesterseglarna borta och vi har skärgården mer eller mindre för oss själva =)
Även 15-16:e funkar för min del.

Vilket/vilka datum i augusti passar just dig bäst? Upp med datumen så är det bara att summera ihop sedan.
 
Säkerhet!

Du har naturligtvis rätt och vi får väl anta att det är en "Gentlemannatävling i goda vänners lag", men annars är ju vad man säger och vad man gör ofta två helt olika saker :)
Själv skulle jag ha stora problem med att vid fint väder inte kunna paddla den "fria" raka vägen.
Och eftersom vi inte kontrollerar allas vägval... hur blir det då för de tävlingssugna och deras tidtagning, själv ser jag fram emot att få grilla på Vallerö i fin form efter en fin dag med fri luft i håret. Och, jag kommer inte att diskutera skrovformer, grönlandspaddlar, roder eller skäddor, bara så ni vet...

Fri väg, det är kanske det som skulle göra vår "tävling" speciell och annorlunda...
Förresten, vem har så dåligt omdöme att de vill riskera att behöva hämtas upp utanför Tjurpannan av Sjöräddningen från Kärringön och sedan få utstå eviga tråkningar från det "torra" gänget som tog en mer rätt väg till Vallerö?

Jag skall tala med Tomas på Orust Kajak, han borde kunna komma ut med varsinn kall öl tycker jag, sponsring kallas det visst ;-)

Datum:
Jag är flexibel, alla datum passar så länge jag inte är på fjällvandring :)

Om man hade varit listig och väldigt sugen på massor av olika folk skulle man kunna lägga det på fredagen 28 aug, 29 aug kunde vara vilodag för besök i Stocken för de som gillar kajaknördar och den 30:e paddlar man sedan till Ljungskile (eller avbryter om man nu känner för det)
Hmmmm, kanske är så listigt att man biter sig själv i foten, vad vet jag?

Jag tycker att "upphovsmannen" till Orust-runt-idén härmed upphöjs och tilltalas "Herr Paddelgeneral" ;-)
Han skriver ett förslag på hur det hela skall gå till, sedan finjusteras detta av de som skall vara med, för att därefter placeras på lämpliga "Reklamställen".
Alla andra "tyckare" som inte kan/tänker delta får fundera på listiga förbättringar till nästa års upplaga.

A
 
Jag tycker att "upphovsmannen" till Orust-runt-idén härmed upphöjs och tilltalas "Herr Paddelgeneral" ;-)
Han skriver ett förslag på hur det hela skall gå till, sedan finjusteras detta av de som skall vara med, för att därefter placeras på lämpliga "Reklamställen".
Alla andra "tyckare" som inte kan/tänker delta får fundera på listiga förbättringar till nästa års upplaga.

A

Kan bara hålla med!
Tycker oxå nämnda datum 15-16aug å (22-23aug) skulle funka bra!
Varmt i vattnet å förhoppningsvis har man då fått ihop lite distansträning+ man kan sitta "lättklädd" när man paddlar ;)

/Janne
 
Angående mitt egen närvaro på ovanstående evenemang - det får man se... :) Men i detta läge vill jag minsann skjuta iväg en hyllning till initiativet som så, samt till den goda diskussion som följt på.

Hoppas verkligen att det blir av i just denna ytterst tjusiga mindre-smakar-mer-anda!
Kall, gärna sponsrad, öl till Herr Paddelgeneral!
 
Kul initiativ. Har själv mest paddlat på ostkusten. Passar tiden så hänger jag gärna på! Och jag tillhör helt klart den långsamma gruppen.
 
Jag skulle dock vilja lägga till några 'rundningsmärken' (öar) som måste passeras för att öka säkerheten. När man kommer till västsidan av Orust kan man ju gå raka vägen till Vallerö, men om det blåser så är det rejält med vågor där. Men om man smiter på insidan (se kartan i första inlägget) så kan det i princip blåsa hur mycket som helst utan att det är någon fara. Det är därför jag vill gå på insidan Lyr ön, insidan Stora Bockholmen och sedan insidan Assholmen. Då slipper vi riskera blåsa av pga oväder. Vad tycker ni?

Eftersom det oftast blåser SV så är medurs att föredra som riktning runt Orust.

Dom rundningsmärken som jag ritat ut för hemvägen framförallt för att paddlarna ska passera de vackraste platserna, men även för att få en lite längre sträcka.

.

För egen del passar helgen den 22-23:e bäst. Då är alla semesterseglarna borta och vi har skärgården mer eller mindre för oss själva =)
Även 15-16:e funkar för min del.

.

Tycker detta låter mkt bra! Vi kör så ;) Hoppas verkligen detta blir av å att vi minst blir 10 då skottet går! Å att vi hade tur med vädret ;)

/Janne
 
Totala summeringen, version 0.9

Tjena,

Nedan ser ni mitt försök till summering av det vi är överrens om hittills. Jag kommer även uppdatera första inlägget i tråden med nedanstående. Ni som tänker vara med, skriv gärna det igen i tråden så uppdaterar jag första inlägget i tråden med deltagarlista.

Kartbilder kommer inom kort, senast imorgon kväll.

Mina frågor till er:
Kan vi köra på nedanstående för i år, eller ska vi justera något?
Ska vi ha en separat klass för K2:eek:r? Givetvis med samma starttid etc isf.
Ska det vara tvång på att gå på insidan av öarna utanför Orust, eller ska vi ha kvar det som en stark rekommendation? Eller ska vi låta det vara väderberoende och fatta ett gemensamt beslut på skepparmötet på morgonen?

Mvh, Leif
=====================

ORUST RUNT 2009 - MED KAJAK!

Vad är detta?
Detta är en ytterst familjär tävling där alla är varmt välkomna att delta! Det spelar ingen roll vad du paddlar, eller hur snabbt du paddlar. Bara du gillar att paddla långt, gillar att tälta & har gott humör så hoppas vi alla att just du vill vara med och förgylla helgen!

Vi paddlar runt Orust på två dagar. Det är gemensam tältning efter halva vägen, på Vallerö.

När
22-23 augusti 2009. Start 08:00 på lördagen. Start 08:00 på söndagen.

Var
Start i Ljungskile. Övernattning på Vallerö. Målgång i Ljungskile.

Anmälningsavgift
Inte en spänn! Det är gratis att vara med. Det är bättre att lägga pengar på att bli medlem Sjöräddningen eftersom dom gör ett fantastiskt arbete.

Klasser
En helt öppen klass. Du får paddla precis vilket flytetyg du vill. Havskajaker, surfskis, racekajaker, windsurfingbräder – ja precis allt som flyter är tillåtet att paddla. Det får dock bara framföras med hjälp av paddel. Segel, motor och andra hjälpmedel för framdrift är inte tillåtet (om nu någon trodde det…)

Priser
Evig ära och berömmelse till alla som tar sig runt =)
Om något företag vill vara med och sponsra med priser så är dom varmt välkomna att höra av sig.

Bana
Dag ett (lördag 22 augusti) är starten i Ljungskile, se karta nedanför. ”Skepparmöte” klockan 07:30, start 08:00. Det som sker på ”skepparmötet” är att vi synkar klockorna (se anledning längre ner) och snackar skit med varandra. Sedan är det helt valfri väg ut till Vallerö, dock måste man paddla medurs, dvs runda sydsidan på Orust! Målgång är på stora stranden på Vallerö, se karta nedanför.

Om det blåser mer än 5-6 m/s väst eller sydväst så är det MYCKET STARKT rekommenderat att smita på insidan om öarna som är väster om Orust. Paddla i så fall på insidan om Bockholmarna som är strax norr om Mollösund, eftersom Kärringöfjorden och Kråkesundsgap inte är att leka med när det blåser västlig eller sydvästlig vind.

[Karta start, kommer inom kort]

[Karta bansträckning, kommer inom kort]

[Karta målgång, kommer inom kort]

Dag två sker starten på stranden vid Vallerö. Målgång är i Ljungskile, på samma ställe som starten var föregående dag. På hemvägen är det också helt valfri väg, förutom att västra & norra sidan på Bassholmen måste passeras. Anledningen till att Bassholmen måste rundas är helt enkelt att det är så förbaskat mycket vackrare att paddla den vägen än att gå på östsidan om Flatön =)

[Karta bansträckning, kommer inom kort]

Regler
ALL PADDLING SKER HELT OCH HÅLLET PÅ EGET ANSVAR!!! Använd sunt förnuft. Om du är korkad nog att paddla utan flytväst är det helt upp till dig. INGEN TAR NÅGOT SOM HELST ANSVAR FÖR VAD DU GÖR PÅ SJÖN! Det kommer INTE finnas några funktionärer utmed vägen som kan plocka upp dig (det kommer inte finnas en enda funktionär på hela tävlingen). Packa & utrusta dig som om du skulle paddla helt själv runt Orust (men vi blir förhoppningsvis ett riktigt stort gäng som har fantastiskt kul tillsammans!). Summering av regler:

- Du ställer upp helt och hållet på eget ansvar
- Inget skräp får lämnas på Vallerö
- Du måste ha med dig en klocka (se anledning nedan)
- Det du paddlar får enbart framföras med hjälp av en paddel
- Orust ska rundas medsols
- Bassholmen måste passeras på västra & norra sidan dag två på väg hem

Tidtagning/placering
Även om tävlingens anda är synnerligen familjär är det ändock en tävling. För att slippa fixa funktionärer etc får varje deltagare ta sin tid själv. Det är därför alla deltagarna ska synka sina klockor på morgonens skepparmöte (synka den gärna mot text-tv kvällen innan). När man går i mål på Vallerö så antecknar man klockslaget man steg iland (skriv upp det på en bit papper så du inte glömmer av det). Under kvällens gång summerar vi ihop till en resultatlista för dag ett (jag kan ta med dator och summera). Dag två är samma procedur. Sedan har vi en resultatlista för hela tävlingen, och vinnaren kan koras!

Vad du bör ha med dig
Det är helt och hållet upp till dig. Men det kommer som sagt INTE att finnas några funktionärer, inga matkontroller, inga vätskekontroller, ingen support ö.h.t. Men för att ha det så bra & säkert som möjligt bör du ha med ha med dig minimum:
- Sunt förnuft & respekt för havet
- Vatten (minst 10 liter, gärna 15) & mat för två dygns aktivt paddlande
- Tält, sovsäck & liggunderlag
- Klocka (ett måste för tidtagningen)
- Karta & kompass
- Flytväst
- Extrakläder (varma sådana) packade i vattentät säck
- Reservpaddel
- Mobiltelefon i vattentätt fodral, som du kan komma åt under paddlingen
- Papper och penna (för att anteckna klockslag du gick iland)
- Flottör & pump
- Grill för kvällen på Vallerö
- Sopsäck för eventuellt skräp

Anmälan
Inte nödvändigt. Se bara till att vara i tid till starten i Ljungskile. Men skriv gärna i denna tråd att du tänker ställa upp. Om vi vet hur många som tänker vara med så är det lättare att jaga sponsorer till eventuella priser.

Övrigt
Denna tävling har ingen organisation, alla deltagarna är sina egna organisatörer så att säga. Om du har frågor så ställ dom i denna tråd, så kommer någon att svara.

Det är första gången denna tävling hålls. Eftersom tävlingen arrangeras av deltagarna själva så är ALLA varmt välkomna med förslag till hur den kan förbättras. Huvudtanken är dock att alla ska få vara med, att mindre är mer (keep it simple), att inga funktionärer ska behövas, och att det ska utvecklas till en folkfest där både elit och semesterpaddlarna känner sig välkomna och har kul.

Anmälda
1. Leif Jägerbrand (Paddla.se)
 
Men satans, helvetes, förbannade... Man kan tydligen bara redigera sina inlägg inom 30 minuter efter man postat dom. Således kan jag inte få in bilderna i inlägget ovan, och jag kan inte uppdatera inlägget på första sidan med allt ovanstående... SUCK! Funderar på att slänga ihop en enkel hemsida för regler + deltagarlista, så kan man enkelt justera hur man vill & när man vill. Diskussion om eventet & anmälning kan fortfarande ske här.

Men skriv här i tråden om ni vill vara med så fixar jag ihop en deltagarlista på något sätt...

Kartbilderna hittar ni nedan istället, tills bättre lösning hittats.

Start dag 1 / mål dag 2
3349562995_97c2a2045d.jpg


Dag 1
3349563109_f9045e07ea.jpg


Mål dag 1 / start dag 2
3350391556_4bc99f324b.jpg


Edit: Suck igen... man får tydligen bara ha 3 bilder per inlägg...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Andersson Tävling: Göteborgs Kajakrace, intresse? Paddling allmänt 44
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
Stuvarn Saknar en tävling för havskajaker i havsmiljö! Paddling allmänt 24
avslutat medlemskap 1003 Tävling/lek? Paddling allmänt 9
fibbla TÄVLING FÖR GLADA MOTIONÄRER Paddling allmänt 0
jonssonmartin Långdistans paddling Tävling???? Paddling allmänt 5
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
Gustav Cronhamn Run Tjörn och Orust Paddling allmänt 8
karinoj Övernattningsplats runt Stocken/Orust Paddling allmänt 3
fredric_verklig.se Paddling från Stocken (Orust)? Paddling allmänt 1
jonta Paddling i Bohuslän Orust! Paddling allmänt 2
Orust Paddling allmänt 1
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
LinaHa Östersjön runt Paddling allmänt 0
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
BS tältplatser runt Kållandsö och Lurö Paddling allmänt 1
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
greendanger Hur svårt att inte slå runt? Paddling allmänt 12
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Ha st Lidingö Runt – träningspaddling 25 km, följer du med? Paddling allmänt 5
Kajak Cykel Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal Paddling allmänt 15
Johan.Larsson Event - Paddla Viaredssjön runt 14/8 2011 Paddling allmänt 0
maddebjörkö Paddling runt Skärhamn Paddling allmänt 1
info19 Motionsloppet Tylön Runt Paddling allmänt 6
Leo_73 Runt Vänern Paddling allmänt 21
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2
19780 Kajak runt Korsika Paddling allmänt 2
Peifen Runt Irland Paddling allmänt 2
fraewu Paddla runt Vancouver Paddling allmänt 4
surpaleijon Är det farligt att slå runt? Paddling allmänt 23
Rindmyr Paddla igenom eller paddla runt!? Paddling allmänt 6
hassex Filmtajm Djurgården runt på 9min Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Skapa ditt eget "Jogersö Runt" Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Ekoln Runt 2008 Paddling allmänt 2
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
Alexander85 Paddla runt England? Paddling allmänt 7
Friluftsnomad Paddla runt Östersjön? vill du med Paddling allmänt 0
Kjell Lundgren Motionslopp Ekoln Runt i Uppsala 19:e Augusti Paddling allmänt 5
Arneri Paddla Värmdö runt den 22:a juli! Paddling allmänt 3
undersidan Runt sveriges kust... i roddbåt Paddling allmänt 0
quadrix Helgpaddling kajak runt stockholm.. Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...