Stepin bindning???

Är det några nackdelar med stepin bindning kontra vanlig med spännen. Var finns det någon välsorterad snowboardbutik, internet eller på stan?(Stockholm)
 
jag åker inte bräda men min kompis gör. såhär har jag förstått det hela.
Vanliga straps tar tid att spänna men du kan använda vilka boots du vill och an har god kontroll över brädan.
Stepin går snabbt att ta på men infästningen sliter på skon och du får därmed sämre kontroll på brädan med tiden. Du måste även ha speciella boots för speciella bindningar med stepin.
Flow är det senaste på bindningsmarknaden. http://www.flow.com/ Med flowbindningar kan du använda alla boots, de går snabbt att knäppa och du har bra kontroll. Jag har inte så enorm koll på flow men jag tror att du sätter in foten i ett fäste och sedan spänner med ett spänne. som jag förstått det så är problemet med flow att de är dyrare än andra bindningar.

(lita inte till detta till 100% jag säger bara som jag tror det är, har aldrigt åkt bräda)
 
Flow och stepin

Flow är inte direkt nya. De har funnits i minst sex år. De är inte så jäla dyra heller. Inte om man jämför med en bra buckle-bindning. Sen går det att få sunkiga bindningar för en femhundring eller till och med på köpen av en bräda men dom är ju inte så bra.

Flow har ett enormt spänne som går över hela ovansidan på foten och det justeras in en gång och sen sen sticker man in foten bakifrån men bakkappan nerfälld. Väl när foten är på plats så fäller man upp bakkappan och spänner den. Ett spänne med andra ord och de är väldigt lätta att komma i och ur.

Stepin då. En av skillnaderna på stepin är att man måste "bygga in" bindningen i skon vilket gör att den inte är närmelsevis så smidig som en vanlig mjuksko är. Så skall man åka freestyle så är knappast att tänka på med stepin. Jag brukar säga lite elakt att stepin är för dom som vill fisåka i mjuka välpreparerade backar. Alla andra använder Flow, buckel-bindning eller hårdskor. Stepin verkar ha blivit "uthyrningsbindning" eftersom den är lätt att juster till rätt okej nivå men svåra att få riktigt bra. Bucklebindingar (och till viss del Flow) brukar sitta rätt taskigt utan justering men med justering kan man få dem att sitta hur bra som helst.

Bla bla bla...

Stalle
 
Jag har varit väldigt skeptisk till Step-in länge men till i år var det dags att köpa nya prylar och eftersom att alla kompisar åker skidor så brukar dom dra iväg innan jag fått fast brädan vilket gör att man får åka med livet som insats för att komma ikapp :)
Så i år blev det Burton grejjer för där har dom inte byggt in allt i skon utan har bakkappan kvar på bindningen vilket jag tycker var grymt bra för som jag känner det så är det ingen större skillnad mot ett par vanliga bindningar med plus att man fick kanonbra känsla mellan boots och bräda..

Mitt kit består av:
Burton Canyon 167
Burton Ion HD step-in skor
Burton Si-X Step-in bindningar
 
Jag har åkt med flow bindningar i ca 4 år nu... Diggar dom skarpt... som sagt tar ett tag å få in super justeringen men efter man fått det så e det perfekt jag e lika snabbt iväg som mina skidpolare...

would say go flow
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
forell Nytt snowboardkit, nitro addict?+boots, bindning. Snowboard 0
tia32 rätt bindning för bräda? Snowboard 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...