Amok Draumr 3.0 hammock

Dessa trivsamma inbjudande foton gör det inte direkt lättare att välja "rätt" hänganordning för mig. Suck. För och nackdelar med denna jämfört med t.ex. Hennessy Explorer Delux?
 
Obs! Jag har ingen personlig erfarenhet av Amok:en. Har dock erfarenhet av diverse andra modeller av hängmattor.

Fördelar:
  • Kortare avstånd mellan träden ger större valmöjligheter att hitta platser i tätare skog.
  • Likt en "normal" säng. En del känner sig lite instängda i en "gathered end"-matta. Denna design gör att du ligger mer eller mindre i en "platt" säng vilket torde göra att du inte riskerar att bli hopklämd över axlarna, "shoulder squeeze". Jag har aldrig upplevt problem med att ligga på sidan i "vanliga" hängmattor, men med denna modell är det kanske möjligt att ligga på mage också (se Shugs uppföljningsvideos).
  • Stol-läge. Kanske ingen jättefördel, det går att sitta rätt bekvämt tillbakalutad i en vanlig hängmatta också. Personligen brukar jag inte sitta så mycket i hängmattan, jag har ofta med mig en lätt vikstol (campingstol).
  • Coola lösningar. Inte att förakta. Personligen är jag alltid nyfiken på olika sätt att lösa "problem" med.
  • "Återanvända" befintligt liggunderlag(?). Detta beror naturligtvis på om du redan har liggunderlag av rekommenderad modell? Annars blir det direkt en nackdel ;)

Nackdelar:
  • Pris. Detta är IMO en större nackdel om det är din första hängmatta. Om du upptäcker att hängmatta inte är för dig så har du betalat en dyr läropeng. Har du hyfsad rutin kring hängmattor så vet du i stort sett vad du köper och om det är värt det för dig.
  • Vikt. Coola lösningar = ökad vikt. Ju längre sträckor du skall bära packningen desto större nackdel. Hur stor den är beror på var och ens fysiska förmåga. Du är också styrd till uppblåsbart liggunderlag av rätt stor modell vilket viktmässigt ligger på den övre delen av viktskalan för olika underisoleringar.
  • Begränsad(?) yta under tarpen. Svårt att uppskatta från de filmer jag sett, men vi kan nog konstatera att denna matta tar upp rätt stor del under tarpen jämfört med en gathered end. Även "brygghammockar" kan man kollapsa ihop för att få mer tillgänglig yta under tak vid behov. Här kan man nog göra samma sak genom att plocka ut liggunderlaget, men det känns meckigare.
  • Begränsad modularitet. Jag föredrar att kunna kombinera olika tarpar, hängmattor och former av isolering för att bäst passa mitt behov. Jag har inte koll på tarpens dimension mellan träden, möjligt att den funkar för traditionella hängmattor, men det känns tight. Du är också styrd till liggunderlag som isolering under dig, på gott och ont.

Mina personliga tankar: Om jag bortser från fetsmällen jag skulle få av frugan så kan jag inte motivera ett inköp för min familj, eller mig, till detta pris. Hade vi behövt en till hängmatta så hade jag främst funderat på om min fru (med ryggproblem) hade varit betjänt av denna design.
Om pengarna inte varit nåt problem hade jag direkt köpt den, men främst för sin "novelty factor". Jag tycker inte att den löser något som inte redan är löst med traditionella modeller, Ingen av för-, och nackdelarna jag listar är av kritiskt slag så i slutänden ligger det bara hos dig. Om du köper är jag säker på att du inte gör ett dåligt köp så länge du använder den, om du inte köper kommer du inte att missa nåt världsomvälvande. :)
 
Är för oerfaren när det gäller hammockar , så jämförelsen lämnar jag därhän åt andra som har mer erfarenhet.

Men jag gillar det helt nya sättet att sova/hänga i lägerplatsen som jag inte har gjort med tält. hängde i skogen i helgen och snackade med folk som sprang/cyklade förbi;)...helt nytt för mig iallfall.

Det är verkligen som att sitta i en grymt bekväm stol och betrakta naturen, för att sedan fälla ner och sova om man vill detta. Dessutom så behöver jag aldrig vara rädd för att frysa någonsin om jag slänger in mitt Exped downmath som tar mer minusgrader än vad jag vill sova ute i;)...givetvis med rätt sovsäck.

Viktmässigt kan jag aldrig vinna mot mina tält, men det är inte det viktigaste om jag tar denna med ut...och hur tung är det mot vanliga hammockar i samma klass?

Hennessy Explorer Delux 1.6 inkl tarp?...Amok 2kg, dom 400 gr kan jag träna bort istället;)
 
Hmm... Ser att du är i rätt del av landet, appslapp.

Det råkar inte vara så att du är tillräckligt nära för att fundera över att komma på en Övernattningstur någon gång? Sjukt sugen på att åtminstånde få se en IRL. :)
 
Hängde här igår (Risveden):

Utsikt;)

Jag får nog räkna med lite mer vikt i framtiden, för jag är helt såld på D3 just nu...mitt 680 grams tält får stanna hemma just nu;)
 
**Jag väcker liv i denna gamla tråd**

Jag är en fullkomlig nybörjare i skogen och har funderat på hur jag skall sova/trivas bättre i tält?
Jag har ett Hilleberg Akto och ett Exped Symat Lite 5 M liggunderlag och det funkar men jag har svårt att njuta av naturen och vandrigen så jag funderar lite på Hammock?

Häromdagen såg jag denna "Amok Draumr 3.0" som verkligen väckte något hos mig, verkar grym!
Så jag är jäkligt sugen på att köpa en och testa, får väl sälja den med lite förlust i värsta fall...

Min fråga är hur gör man med sina prylar när man sover? ryggsäck skor osv... (jag syftar på denna med tillhörande tarp)
En god vän sa ställ ryggsäcken mot en tät gran typ?
Jag funderade på att lägga allt under hammocken men vet inte om det funkar om det blir regn och vatten som rinner?

Funerar men är inte riktigt klar över om tarpen till denna kan användas helt separat när man tex lagar mat?

Sedan vet jag ju inte om jag kan sova i dylik manick, men jag är jäkligt nära att testa....

Input som kan hjälpa mig?
@appslapp ?
 
Jag brukar hänga upp min väska i en gren på ett träd så man slipper massa småkryp. Vet man att det blir regn så kan man bara dra regnskyddet över väskan.

Jag tycker lätt att det är värt att köpa en Amok. För min egen del så ligger jag skönt i den och brukar sova en 5-6 timmar i sträck utan att vakna.´

Man vänder sig en del men man somnar om lika fort. Jag är mer utvilad I Amoken än i mitt Hilleberg Akto tält efter 7-8 timmars vandring.

Den kan vara lite ostabil när man skall stiga i den. Första gången så slog jag faktiskt runt och häromnatten när jag hade varit uppe och gjort mina behov så höll jag på att slå runt igen. Men man lär sig rätt fort hur man skall göra för att inte fara runt och slå sig.

Att ha saker under Amoken hade jag inte rekommenderat eftersom man stiger i och ur den och då kan de sakerna ligga i vägen. Möjligtvis om man lägger väskan långt upp i huvudhöjd.

Du kan absolut använda tarpen för sig. Den har sin egen packpåse och sitter inte ihop med Amoken.
 
Jag brukar hänga upp min väska i en gren på ett träd så man slipper massa småkryp. Vet man att det blir regn så kan man bara dra regnskyddet över väskan.

Jag tycker lätt att det är värt att köpa en Amok. För min egen del så ligger jag skönt i den och brukar sova en 5-6 timmar i sträck utan att vakna.´

Man vänder sig en del men man somnar om lika fort. Jag är mer utvilad I Amoken än i mitt Hilleberg Akto tält efter 7-8 timmars vandring.

Den kan vara lite ostabil när man skall stiga i den. Första gången så slog jag faktiskt runt och häromnatten när jag hade varit uppe och gjort mina behov så höll jag på att slå runt igen. Men man lär sig rätt fort hur man skall göra för att inte fara runt och slå sig.

Att ha saker under Amoken hade jag inte rekommenderat eftersom man stiger i och ur den och då kan de sakerna ligga i vägen. Möjligtvis om man lägger väskan långt upp i huvudhöjd.

Du kan absolut använda tarpen för sig. Den har sin egen packpåse och sitter inte ihop med Amoken.

Tack för svaret, nu kliar det i fingrarna :)
 
Älde tråd, men hoppas någon kan svara ändå.
Hur är det med plats under tarpen för tex matlagning? Någon annan/större modell av tarp som rekommenderas till det?
 
Ingen som har något förslag/svar?
Jag svarade inte på grund av att jag ännu inte använt min tarp, det beror väll på hur du sätter upp den, höjd och vinkel, men jag ser inget problem med matlagning om du kör med tex gaskök, öppen eld är väll mindre lyckat [emoji39]

Skickat från min Pixel 2 XL via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Amok Draumr 5.0 Bo och sova 13
Roglii Amok draumr Bo och sova 0
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Hammock Bo och sova 1508
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...