Ny skaljacka - hur regntät?

Jag ska tälta en vecka i Abisko-Kebne i mitten av september och funderar på att investera i en ny skaljacka.

Nu vandrar jag helst i en vindjacka (North Face Flyweight) som andas bättre och som också är lite vattenavstötande.

Behöver jag köpa en tung gore-tex skaljacka eller räcker det med en lätt regnjacka som Patagonia Storm Racer eller OMM Halo Jacket? Hjälper det om jag har vindjackan under ifall det öser ner?
 
En lätt regnjacka bör räcka som komplement till den jacka du redan har. Som jag ser det går man med en goretex jacka eller så har man en lätt regnjacka och en annan jacka/skjorta/tröja som man går med när det inte regnar.

Tycker sistnämnda är bäst i lite varmare väder där man riskerar att svettas i sin goretexjacka och att enbart goretex är bra vid svalare eller blötare aktiviteter som paddling i packraft eller liknande.

Goretex ventilerar bättre än en regnjacka men det krävs inte mycket för att det ska bli svettigt.

September kan bjuda på båda men har du redan en jacka du trivs bra med att vandra i skulle jag bara skaffa en lätt regnjacka, det är billigare. Ta en som sitter lite löst så ventilerar det lite extra.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.