Chamonix - Tälta och vandra med hund.

Hej!

Jag, min fru och våran hund Kayla (Flatcoated retriever 3 år) brukar höstvandra uppe i Kebnekaise med extra stor kärlek till området vid Nallo. Detta året ska vi för första gången vandra utomlands och vi har bokat in Chamonix 26 juli - 31 juli.

Vi bilar ner mot Genève för vidare färd mot Chamonix. Vårt boende blir 3-manna Hilleberg Kaitum 3 GT. Ni som tältat i Chamonix och vandrat i området:

- Vilken camping rekommenderar ni om vi vill ha det lugnare och inte tokmkt ungdomar som festar? Gärna omringad av fina vyer och snöklädda berg. Behöver el-plats då jag jobbar dom fotograf och behöver ladda batterier.

- Har ni några tips rörande liftkort och transport när vi har tillgång till egen bil samt har hund med oss?

- Vilka vandringar rekommenderar ni för att se Mont Blanc på övre balkongen. Kan inte gå uppför stege med Kayla och givetvis inga områden där hundar ej får vistas.

- Har ni tips på hund-dagis alt. hundpassning då vi tänkt besöka Aiguille du Midi och Lac Blanc.

Har ni länk till någon reseberättelse från Chamonix alt. Zermatt (ska även vara i Schweiz ett par dagar) så mottages det mer än gärna.

Mvh,
Helena & Michael
 
Hej!

Jag, min fru och våran hund Kayla (Flatcoated retriever 3 år) brukar höstvandra uppe i Kebnekaise med extra stor kärlek till området vid Nallo. Detta året ska vi för första gången vandra utomlands och vi har bokat in Chamonix 26 juli - 31 juli.

Vi bilar ner mot Genève för vidare färd mot Chamonix. Vårt boende blir 3-manna Hilleberg Kaitum 3 GT. Ni som tältat i Chamonix och vandrat i området:

- Vilken camping rekommenderar ni om vi vill ha det lugnare och inte tokmkt ungdomar som festar? Gärna omringad av fina vyer och snöklädda berg. Behöver el-plats då jag jobbar dom fotograf och behöver ladda batterier.

- Har ni några tips rörande liftkort och transport när vi har tillgång till egen bil samt har hund med oss?

- Vilka vandringar rekommenderar ni för att se Mont Blanc på övre balkongen. Kan inte gå uppför stege med Kayla och givetvis inga områden där hundar ej får vistas.

- Har ni tips på hund-dagis alt. hundpassning då vi tänkt besöka Aiguille du Midi och Lac Blanc.

Har ni länk till någon reseberättelse från Chamonix alt. Zermatt (ska även vara i Schweiz ett par dagar) så mottages det mer än gärna.

Mvh,
Helena & Michael

Här hade jag börjat läsa, åven om jag tror hundaspekten saknas:
https://www.calazo.se/produkt/vandra-i-alperna-chamonix-1/

Sen har ju CMB (liftbolaget i dalen) haft rejäl otur med flera liftar stängda denna vinter, särskilt på Grand Montets, så kolla vad de hunnit fixa innan ni reser.

/Patrik
 
Hej Patrik

Ok. Ska kolla upp! Den köpte vi tidigare i veckan. Fina tips men inget utifrån hund och tältplatser i bergen eller nere i dalen.

Helena & Michael
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
traser Campa/tälta Chamonix Argentiere? Trekking 2
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Sacha22 Haute Route - Chamonix till Zermatt Trekking 3
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
nattugglan01 Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna. Trekking 2
Pinglan62 Vandring i Chamonix? Trekking 2
seon Vandring Chamonix-Zermatt, tips efterfrågas. Trekking 6
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Bicelander Heldagsturer Chamonix (vandring) Trekking 2
rubella Resa till Chamonix Trekking 10
albinnoren Turtips för Chamonix i sommar? Trekking 1
tool Snabbtips om vandring/klättring/annat i Chamonix Trekking 3
hoxel Vandringstips Chamonix i maj Trekking 4
gmg Nice- Chamonix Trekking 1
owe99 Haute route Chamonix-Zermatt på sommaren Trekking 1
L-Å Chamonix-Zermatt Trekking 1
prisma Klippklättring kring Chamonix? Trekking 1
samira.nygard Bussa och tälta i Nya zeeland Trekking 10
perhaka Tälta vid Knivskjelodden? Trekking 0
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Laura_r Camping/tälta Pyrenéerna Trekking 1
Linneagk Tälta i europa? Trekking 2
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
summit.sdi tälta i schweiz? Trekking 1
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
bikenut USA - liten guide om att vandra och vara i naturen Trekking 1
Gohan Tälta i Pyreneerna Trekking 16
wintermania Tälta på Madeira? Trekking 3
motumba Tälta på Mt Blanc?? Trekking 3
plingis30000 Tillåtet att tälta i Frankrike, Mt Blanc...?? Trekking 3
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.