Primus lantern (Och dylikt)

Jag har använt en Primus Micron Lantern (Steel Mesh) i många år nu och den fyller sin funktion. Har inte bytt glödstrumpan på den många gånger, kanske 2~3 gånger per år på sin höjd och jag använder den ofta...

Lite bilder på den ...


Vad är bränsleförbrukningen/ timme på den?
 
Konstruktion och funktion är utmärkt.
Strumpan upplever jag som hållbarare än stormlykta, förmodligen för att den är mindre. Den tål både vandring och transport på motorcykel.
Men någon gång per säsong (användning varje vecka) råkar man knacka till lyktan så strumpan går sönder.
Nackdelar då?
Den brinnande lyktan är närmast en magnet för plast o nylon-material.
Det sitter alltid några rester på lyktan. fast man försöker vara försiktig. Och ibland bränner man sig på den.
Gasförbrukningen blir ganska stor eftersom den ofta går långa tider kontinuerligt. Campingköket klarar sig i veckor på det lyktan tar på en kväll.
Jag har börjat att använda ledlampa istället för gaslykta när jag är ute på egen hand.
En Ledlenser P5E brinner länge på ett AA batteri (25 lumen). Jag kör den på Eneloop batterier (dom har låg självurladdning).
Lampa med batteri 68 gram. Plastask med fyra batterier 117gram. Jag använder samma batterier i min navigator, den är betydligt hungrigare.
Ja gaslyktorna är bra. Dom avger mer ljus än jag behöver. Gaslyktan blir tyngre än min ledlampa.
Enda anledningen att köra gaslykta är att man vill köra gaslykta.
/John
 
Senast ändrad:
Det är olika glödnät till gasollampor och fotogen.
Själv brukar jag handla på fogas.se. Inte för att de är billigast utan för att de har servicesatser och reservdelar till de flesta fotogenlampor/kök.

Har kollat själv på gasollampor för att de är smidigare (mindre) än fotogen dito att bära med sig. Men har inte slagit till på någon ännu.

//Olof
 

Bilagor

  • IMAG0013.jpg
    IMAG0013.jpg
    40.5 KB · Visningar: 303

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...