Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-03-14, 07:46
G E G E är inte uppkopplad

Läsplatta för vandring?

Funderar på att ta med en läsplatta på vandringarna i stället för en bok. Det varierar ganska mycket på vad dom olika modellerna väger ett annat alternativ är att läsa i mobilen och ta med en extra powerbank.
Någon som har förslag på en lämplig läsplatta eller erfarenheter bra och dåliga?
Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 08:26
evinrude evinrude är inte uppkopplad

Jag har en Sony som jag är extremt nöjd med, den är lätt, håller laddningen länge och är hållbar. Tyvärr tror jag inte Sony gör läsplattor längre.
Letto brukar få bra betyg i tester, men jag är inte imponerad av kvaliteten. Har själv hunnit ha fyra Letto eftersom de gick sönder i rask takt. Min son har en Kobo Aura som han är mycket nöjd med.
En del har bakgrundsbelysning och om man använder den tar förstås batteriet slut fortare. Jag tycker inte det känns nödvändigt på vandringar eftersom jag alltid har pannlampa med.
På längre turer bortom elnätet har jag läsplattan + en liten enkel mobil som håller laddningen i minst en vecka. Ingen powerbank.
Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 09:32
Örnsätrarn Örnsätrarn är inte uppkopplad

Läsplatta

Läsplattor har diskuterats mycket i en annan tråd, https://www.utsidan.se/forum/s ... =l%E4splatta
Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 12:00
G E G E är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Örnsätrarn Visa inlägg
Läsplattor har diskuterats mycket i en annan tråd, https://www.utsidan.se/forum/s ... =l%E4splatta
Tack, den tråden har jag missat.
Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 15:10
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Bryr du dig om vikten, som det låter som du gör, är ju mobil + power bank inget alternativ. En powerbank är garanterat tyngre än en läsplatta.

Vet inte hur det är med de ny plattorna med back light, men min gamla utan ljus drar nästan inget batteri alls. Jag tror jag laddat den för att batteriet var lågt kanske 5-6 gånger sen 2012 när jag köpte den och då använder jag den dagligen. De korta stunder den varit uppkopplad för att ladda på ny böcker har räckt.

Det är också en helt annan upplevelse att läsa på plattan iom att man slipper strålningen och texten ser ut precis som tryckt text. Kontrasten mellan bakgrund och text liknar också tryckt text på papper, alltså lägre än på dator/mobil. Är som en boksida under glas. Ögonen blir inte trötta och det känns naturligt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:16.