Raststuga Tjaktjajaure

Jag undrar om någon känner till vinterleden över Tjaktjajaure (mellan Pårte och Aktse). Det finns en liten svart kvadrat inritad på södra stranden av sjön. Vanliga rastskydd är ju röda triangeln på fjällkartan men det här är kanske privat?
Jag tycker att etappen Pårte - Aktse är väldigt långt. ~24km och bara 9 timmar dagsljus just nu.
Samtidigt som det verkar (i det nuvarande läget) ganska osäker med isen på den regulerade sjön Tjaktjajaure. Till och med bredare än Akkajaure att korsa... lite skrämmande?
 
Jag åkte där förra året, men minns tyvärr inget om den stugan. Tjaktjajaure var i princip helt tom då, det kändes som att vi mest åkte på sjöbotten.
 
Förresten så tror jag att det är fullt möjligt att åka sommarleden istället, om isen skulle vara läskig. Stugvärden i Pårtestugan sa att hon brukade åka där.
 
Jag försöker med att puffa den här tråden. Jag är inte direkt intresserad av raststugan. Men däremot av ev. svårigheter med att korsa sjön som har en rejäl regleringsamplitud. Vad har ni för erfarenheter? Jag förstår att de är väldigt kopplade till den vinterns behov av el och föregående sommars nederbörd. Men ja är intresserad av alla information jag kan få!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
annams Kebnekaise & Kaskavagge raststuga Turskidåkning 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...