• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bästa svenska friluftsstaden?

Jag satt och kollade på sverigekartan på eniro häromdagen och fantiserade utifrån trådens ämne.
Mina kunskaper om orterna är enbart utifrån kartan och/eller att jag "åkt förbi" när jag rest genom sverige.

Sedan skalade jag ner det lite efter personliga preferenser: det ska vara en stad som ligger i en någorlunda bebyggd del av Sverige, med en någorlunda stor stad inom i alla fall 5-10 mils avstånd. Friluftslivet består för egen del av att det ska finnas möjligheter till strövområden i skog och mark. Det ska finnas mer skog än i Skåne. Inte lika platt som i Småland.

Jag tänker mig att nån av städerna i Bergslagen eller däromkring kunde funka, Ludvika, Kristinehamn, Karlskoga.
Eller norr om Göteborg, Trollhättan, Uddevalla. Har också en soft-spot för Askersund.
 
Hur stor är en "Stad"???

Hejsan,

Intressant diskussion. En punkt som inget tagit upp än är det i mina ögon ganska självklara frågan, hur stor "staden" ska vara för att gälla som stad?!? nu är det ju givetvis bara Zindy själv som kan svara på den frågan, men den är ju i allra högsta grad relevant.

Om kravet är att det ska finnas uteliv, restauranger, biografer, trevliga pubar, shoppingmöjligheter och kanske t.o.m lite kulturliv så blir ju listan betydligt kortare än om man bara vill ha friluftslivet.

Personligen bor jag i Falun som med Runn, Lunget och skog så långt som ögat når lätt kvalar in som en helt ok friluftsstad. Men hade jag flyttat hade det blivit antingen till Luleå eller Östersund.....mycket svårt val vilken av de två...men jag tror att det är en liten fördel för Östersund.

Men om man nöjer sig med mindre ställen blir ju listan betydligt längre. Ett exempel är ju att bosätta sig i Åre, då är det i alla fall "ganska" nära till bra utförsåkning. Sen finns ju andra mindre orter/byar lite var som helst i Norrlands inland. Har t.ex alltid gillat både Tärnaby och Hemavan då jag besökt dom. Abisko borde ju även den hamna rätt bra till på "friluftsligan", men den byhålan är ju så liten att jag inte ens är säker på att de har en skola.

/ Stefan
 
Jag håller med om att Östersund troligtvis är den bästa staden. Men måste slå ett slag även för Sundsvall som har allt från klättring både ute och inne, skidåkning utför och på platten. Paddling, forspaddling, långfärddskridsko och fjällen ligger ett par timmar bort.
 
Det bästa är väl någon ort i Lappland ute i vildmarken bara man hittar jobb där. Vill du bo nära naturen är det ju bara onödigt att leta efter någon storstad. Huspriser och allting är mycket billigare där också. Anledningen att det inte är populärt är väl just för att de flesta dras till storstäderna.
 
Det bästa är väl någon ort i Lappland ute i vildmarken bara man hittar jobb där. Vill du bo nära naturen är det ju bara onödigt att leta efter någon storstad. Huspriser och allting är mycket billigare där också. Anledningen att det inte är populärt är väl just för att de flesta dras till storstäderna.

Frågan i trådstarten är väl ställd efter tanken på en kompromiss mellan modernt svenskt arbets- och familjeliv och möjligheten till friluftsliv och natur. Att man är mer i naturen om man bor i en koja i vildmarken än i en stad säger ju sig själv.
 
Östersund, Kiruna, Gällivare, Luleå. Städer med grymma möjligheter till friluftsliv och ändå med hyfsat utbud på övrigt liv.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Om du verkligen gillar friluftsliv och närheten till naturen så kan jag rekommendera Älvsbyn. Gick där på idrottsgymnasium på längskidor, där finns det perfekta förhållanden för; längdskidor, rullskidor, MTB, gå toppturer, fiska, paddla i älven, skog i överflöd mm. Dock en liten by med få invånare, men nära till större städer och fjäll.
 
Kiruna ligger nog bra till. Högalpin miljö med 2000 meters toppar, skogar vilda outbyggda älvar. Fiskevatten med öring röding Lax, Närhet till fjordarna i Norge mm. Lite folk, bra komuniktioner när man vill ut i världen. Lönerna är väldigt bra så man dessutom har råd med mycket.
 
Kul tråd, och mitt i prick för mig. Har bott i 3 år på norska Vestlandet där Jotunheimen och Sognefjorden möts så jag har blivit bortskämd med fantastisk natur. Letar nu efter en svensk pärla att slå ner bopålarna i.

Östersund stod på min lista över alternativ sedan tidigare, och många här verkar ju vara eniga om att det är ett bra alternativ. Nackdelen är att det är lite långt hem (har de åldrande föräldrarna utanför Göteborg), så jag önskar förslag som kanske är lite längre söderut. Jag gillar riktiga snörika vintrar så inte allt för långt söderut dock! Det behöver inte vara någon stor stad för min del, men är det mindre behöver det vara ett öppet klimat och ganska lätt att lära känna folk, och kanske ha lite föreningar/klubbar för långfärdsskridsko/klättring/kajak osv.

Väntar spänt på era förslag - shoot!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...