Sele till everest skridsko-kite?

Hej!
Har köpt en everest skridskokite och haft jätekul de två gånger jag använt den men det är lite tröttande i armarna och ryggen då den bara har en bom att hålla i (heter det bom som man styr med?).
Då jag provade att skid-kiteing på Storulvån hade vi sele så man styrde med bomen men själva draget kom via selen.
Finns det någon sele som ni kan rekommendera som passar till kiten här:
http://www.stadium.se/sport/vinters...te-2-5-m2?BackPipeline=cc_ViewCategory-Paging

Det är Ozone som gjort den på uppdrag av Stadium/Everest.

/Patrik, nybörjare på kite men kul är det allt,
 
Hej,

har sett att stadium säljer den där men inte tittat på den speciellt ordentligt. Kollade lite på Ozones hemsida och gissar att det är en Imp-trainer http://www.flyozone.com/snowkites/en/products/kites/imp-trainer/

Jag har inte ngn erfarenhet av den, bara Frenzy och Access och de har ögla för att hooka in sig i selen. Av bilderna att dömma ser det inte helt lätt ut. Vet inte heller om Ozone har ngt tillbehör som är en selen till Impen men tror inte det då den egentligen inte är gjord att kajta med direkt utan för att träna manövrering och träning i skolsammmanhang. Men prova att kontakta tex Kitekraft som säljer Ozone och se om dom har några tips eller ideer.http://www.kitekraft.se/

/Kalle
 
klättersele istället?

Hej,

har sett att stadium säljer den där men inte tittat på den speciellt ordentligt. Kollade lite på Ozones hemsida och gissar att det är en Imp-trainer http://www.flyozone.com/snowkites/en/products/kites/imp-trainer/

Jag har inte ngn erfarenhet av den, bara Frenzy och Access och de har ögla för att hooka in sig i selen. Av bilderna att dömma ser det inte helt lätt ut. Vet inte heller om Ozone har ngt tillbehör som är en selen till Impen men tror inte det då den egentligen inte är gjord att kajta med direkt utan för att träna manövrering och träning i skolsammmanhang. Men prova att kontakta tex Kitekraft som säljer Ozone och se om dom har några tips eller ideer.http://www.kitekraft.se/

/Kalle

Kollade runt lite och Ozones nya tur-selar ser ju ut som klätterselar och klättersele har jag ju. Några ideer om hur jag ska koppla kiten till min klättersele - helst med mjuka kopplingar -tyg/kardborre etc (dvs inte en metalkrok som jag slår mig på då jag kraschar framlänges på isen).

Kan någon som har en kitesele ta ngåra bilder på infästningen mellan sele och kitebomen så kan jag nog uppfinna något själv...


Om det är en Ozone IMP eller inte som stadium säljer vet jag inte men det är tvålinors (plus en lina till mitten nederkant som säkerhet) och en bom att hålla i, "co-brandat" : det står både ozone och everest. Undre säkerhetslinan går även i förlängning till kardborrestrax att ha runt handleden.

/Patrik
 
Kollade runt lite och Ozones nya tur-selar ser ju ut som klätterselar och klättersele har jag ju. Några ideer om hur jag ska koppla kiten till min klättersele - helst med mjuka kopplingar -tyg/kardborre etc (dvs inte en metalkrok som jag slår mig på då jag kraschar framlänges på isen).

Kan någon som har en kitesele ta ngåra bilder på infästningen mellan sele och kitebomen så kan jag nog uppfinna något själv...

Jag fotade mina och la upp här http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=4841 Dock vill jag passa på att påpeka att jag tror du kommer få svårt att få en bra och säker lösning. Nu vet jag inte hur mkt kraft det handlar om i en så pass liten kajt så det kanske kan fungera med "mjuka" detaljer men normalt så är det rejäla doningar! Som du ser på bilderna har jag också en klättersele som alternativ och det är rätt vanligt om man bara vill gå på tur och inte har så mkt kraft i kajten. Annars vill man ha den kraftiga selen!

Det jag är mest tveksam till kring IMPen och fästa den vid en sele är hur du skall klara säkerheten. På en riktig kajt finns två säkerhetslösningar, en vid chickenloopen som när man rycker den frigör åkare och kajt helt från varandra. Sedan på mitten linorna finns en till som när man rycker den slackar mittenlinorna/baklinorna 1-2m vilket gör att nästan all kraft försvinner ut kajten. Har inte hundra koll på IMPens tredje lina, vart den är kopplad, men den har samma funktion, att släpper du bommen så tappas all kraft i kajten och den seglar ner.

Om det är en Ozone IMP eller inte som stadium säljer vet jag inte men det är tvålinors (plus en lina till mitten nederkant som säkerhet) och en bom att hålla i, "co-brandat" : det står både ozone och everest. Undre säkerhetslinan går även i förlängning till kardborrestrax att ha runt handleden.

Det måste vara en IMP för allt stämmer och är lika.
 
säkerhetslösningar

Jag fotade mina och la upp här http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=4841 Dock vill jag passa på att påpeka att jag tror du kommer få svårt att få en bra och säker lösning. Nu vet jag inte hur mkt kraft det handlar om i en så pass liten kajt så det kanske kan fungera med "mjuka" detaljer men normalt så är det rejäla doningar! Som du ser på bilderna har jag också en klättersele som alternativ och det är rätt vanligt om man bara vill gå på tur och inte har så mkt kraft i kajten. Annars vill man ha den kraftiga selen!

Det jag är mest tveksam till kring IMPen och fästa den vid en sele är hur du skall klara säkerheten. På en riktig kajt finns två säkerhetslösningar, en vid chickenloopen som när man rycker den frigör åkare och kajt helt från varandra. Sedan på mitten linorna finns en till som när man rycker den slackar mittenlinorna/baklinorna 1-2m vilket gör att nästan all kraft försvinner ut kajten. Har inte hundra koll på IMPens tredje lina, vart den är kopplad, men den har samma funktion, att släpper du bommen så tappas all kraft i kajten och den seglar ner.



Det måste vara en IMP för allt stämmer och är lika.

Säkerhetslöningen på min kite (ev en IMP med everst logo) är att till bommen finns tre linor, två att styra med till kitens yttersidor och en längre lina som går till kitens mitt (har för mig att det är "underkant" då kiten flyger och det är till denna mittlina som kardborrestrappen att ha runt handleden är kopplad. Så om jag släpper bommen helt så sträcks mittlinan (via handledsstrappen) och kiten kraschar i backen.
Tänker jag rätt om jag gör så här: jag kopplar handledsstrappen till min klättersele med samma längre lina som säkerhet, släpper jag bommen så spänns mittlinan och kiten kraschar. Faran är att kiten kan ju dra iväg ändå längs marken fast upp och ner.

I bommen får jag montera en lina som jag kan koppla till klätterselen med kortare lina än säkerhetsstrappen och ta draget här denna lina måste jag kunna frigöra snappt och enkelt. Du har en chicken-loop och jag undrar - kan man köpa en chickenloop löst?
Eller måste jag uppfinna chicken-loop själv också?
Då jag skidkiteade minns jag en säkerhetslösning som kallades "ploppen" som jag tror gjorde ungefär samma sak - en rund plasthylsa som hade en lina dubbelvikt och som kunde "åter-apteras". Vill också minnas att bommen då kunde röra sig längs en lina på 2-3 dm så om man släppte bommen så flög normalt kiten upp och la sig i viloläge i luften - "rakt upp och rakt fram".
Du har inte en sådan lösning på dina bilder eller hur?

Måste också kolla om jag har hål i mitten av min bom för att fästa chicken-loop/sele.

Tack för bilder och tips!

/Patrik, som tyvärr inte kiteat i helgen
 
lite svar

Hej patrik.
som karl petter sa så ring patrik på www.kitekraft.se de har alla tillbehör till ozone.
de har lösa chickenloops till salu. den senaste heter megatron och kostar runt 300 kr. den är skirbra.
bättre än den kardborrelösningen som du hade på kursen., de bytte alla 2008 till denna modell. smidigare och lättare att fästa tebax efter release.
Sen är det ju lite som karl säger om att kita med imp , har själv haft väldigt kul på skateskidor på skare och med den på skridskor men det är ingen super drake att köra med. Det har inte bara med storleken utan att den inte har "depower". den är så att säga stum i sina 2 styrlinor och flyger därför ur fönstret vid motstånd. den är som ett bi så det blir lätt ryckigt och ojämn fart vid skidor. på skridskor funkar den fint men jag tycker onte det blir så tungt drag i armarna men jag förstår vad du menar,
Jag har ett förslag. Du har helt rätt att den "dör" om du släpper bommen o 3:e linan (mitten-bak) tar över. Så se bara till att vad du än gör kan frigöra bommen. Jag har testa några gånger att ta ett repsnöre (minst 8 mm) och knyta runt bommen precis i mitten. Sen några dm längre ner har jag gjort en liten ögla som man kan ha i kroken på selen. Då är det bara att kroka ur och låta 3 linan ta över.
Har du inte sele med krok utan pratar klättersele, köp en chickenloop med release och ha i karbin eller köp en karbin med utlösning (draghund) så är det billigare o samma.
Vad du än syr ihop och testar. Tänk att du ska kunna bli av med skiten helt om det behövs. det är bara lite pengar. kanske en liten linkniv om du testar saker du inte är säker på . kapa skiten.
eller bli stark i armarna och köp en "riktig" depower kite när du ska ut på lagg.
Lycka till simon j
 
Då jag skidkiteade minns jag en säkerhetslösning som kallades "ploppen" som jag tror gjorde ungefär samma sak - en rund plasthylsa som hade en lina dubbelvikt och som kunde "åter-apteras". Vill också minnas att bommen då kunde röra sig längs en lina på 2-3 dm så om man släppte bommen så flög normalt kiten upp och la sig i viloläge i luften - "rakt upp och rakt fram".
Du har inte en sådan lösning på dina bilder eller hur?

Jo jag har "plopp", den sitter dock uppe på linorna mot kajten, kolla i Ozones manual ser du den! Simon har bra tips och han kan prylarna och nog testat det mesta man kan hitta på med en kajt:)

/Kalle
 
fästa chickenloop på bommen?

Jo jag har "plopp", den sitter dock uppe på linorna mot kajten, kolla i Ozones manual ser du den! Simon har bra tips och han kan prylarna och nog testat det mesta man kan hitta på med en kajt:)

/Kalle


Tackar för alla tips och bilder. Jag ska ringa till min namne på kitekraft och prata chickenlopps med honom. 300 kr låter som ett rimligt pris. Men hur ska jag fästa den på bommen? De bilder som var upplagda tidigare hade en bom med hål mitt på. Min bom har inte det. Går det att fästa en chicken-loop i en bom utan hål?

Kolla bilden av min bom.

Apropå skidor räcker verkligen en så liten kite för att dra 90 kg Patrik på skidor? Vilken vind krävs då - styv kuling? Kanske kiten ska med till Idre-fjällen på sportlovet ändå?

/Patrik, som hoppas det finns is kvar i Karlskronatrakten till helgen

PS Simon: var det du som var med oss insnöade i Enafors skärtorsdagen förra påsken (blev bandvagn istället för bussen) och sedan instruerade oss i kiting då vi inte kom vidare från Storulvån? Jag börjar ana det - kan mycket om kite och bor i Jämtland enligt profilen och om jag minns rätt så stämmer namnet också. DS
 

Bilagor

  • DSC00034.JPG
    DSC00034.JPG
    107 KB · Visningar: 1,523
Patrik, som Simon föreslår slå ett rep runt mitten på bommen och ordna så du får en ögla som är lagom lång för att bommen blir på bra avstånd så du kan styra. Alltså öglan fäster du i klätterselen med hjälp av chickenloopen. De nya som Simon pratar om har en quick-relase("plopp") så skiter det sig rycker du den och tredje linan tar över istället och kraften försvinner ut kajten. Hänger du med? Allts du har klättersele på dig, i den sitter chickenloopen som i sin tur sitter i en bit rep som är bundet på mitten av bommen. Chickenloopen blir som en karbinhacke mellan klätterselen och repet som sitter i bommen men med hjälp av "ploppen" på de nya chickenlooparna kan du släppa det snabbt.

Annat alternativ som nog blir än säkrare är att igen utgå från en chickenloop i selen men fäst både tredje linan och anordningen till bommen i den. Rycker du chickenloopen tappar du allt(sista utvägen). Sedan fixar du en egen "plopp" lösning på repet till bommen. Ploppen fungerar så att en stålsprint låses i läget mot dig med hjälp av ploppen(ett plast rör som träs ovanpå). Sprinten måste kunna vrida sig lätt 180 grader. Om du rycker ploppen mot dig, frigörs sprinten och kan svänga 180 grader och skall då frigöra repet mot bommen. På kajten fungerar det så att repet på mittenlinorna avslutar med en talja. Från ploppen går ett rep upp igenom taljan och tillbaka och med en ögla i slutet låses det där med sprinten. Det sitter även en plastkula lite ovan öglan som gör att repet inte löper igenom taljan ifall man rycker ploppen. Effekten blir att mitt linerna blir plötsligt så mkt längre som avståndet är mellan plopp o talja när man rycker den. Hänger du med? Tänker inte att du gör samma lösning för du vill hellre få det att släppa helt. Men om du istället har ett rep som sitter i mitten av bommen och som slutar i en ögla, alt om du knyter repet på två ställen på bommen och på så sätt får en ögla. Denna ögla låser du med en sprint. Din plopplösning sitter således i chickenloopen. Kanske lite krångligare o lösa men säkrare för du har två stop möjligheter, antingen släppa kraften eller släppa allt.

/Kalle
PS. det var säkert Simon, han jobbar på Storulvån och håller i kitekurser. Så var det en glad lång och energisk kille var det Simon!
 
Halloj,

bara lite nyfiken om du lyckades lösa det hela och hur det blev i så fall?
/Kalle
Det har varit skidsemestrar ivägen de senase veckorna och nu är nog tyvärr isenborta för i år i Blekinge så jag kan inte säga om det funkr eller inte. Får återkomma då det blir is igen - dvs sannolikt nästa vinter.

Men tack för alla tips än så länge

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vastero Kitesurftur till Nassa och tillbaka Kite 0
lavv Tur-/telemarksskidor till kite Kite 5
telehawk Var handla reservdelar till kite i Åre? Kite 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...