Saltaloukta - kvikkjokk

Ska vandra 4 dagar efter Kungsleden! Från helt otränad till faktist känna att man kanske orkar lite... Nu till funderingen... har tappat massa i vikt för detta! Konditionen är så pass ändå att jag tror att orkar med den biten! Ska gå om 6v hur ska jag tänka på träningen de sista veckorna? Är i Norge i 2v till och har ett super fint fjäll som jag går upp på varannan dag.

Men för att inte vara den som alla väntar på... till att vara den som väntar? Hur skall jag lägga upp slutspurten? Lära mig springa? Har dock ca 18kg övervikt och är rädd för paja knäna!

Crosstrainer distans pass?

Eller bara vara ute å gå i skogen med ett par kilo överviktigt i ryggsäcken?
//nybliven vandrare!!!
 

Bilagor

  • D191E4F0-9B5A-4441-80E9-12F63417578C.jpg
    D191E4F0-9B5A-4441-80E9-12F63417578C.jpg
    32.2 KB · Visningar: 492
Håller med Chrillek, träna på det du ska göra.

Och börja inte med löpning eller något annat du inte gjort tidigare. Det finns alltid en risk att man skadar sig när man börjar med något nytt, i synnerhet löpning. Så nära inpå en vandring vill man absolut inte dra på sig en skada. Av samma skäl bör man vara försiktig med att stegra träningsmängden drastiskt nära inpå en vandring.
 
Saltoloukta-Kvikkjokk är en ganska ansträngande vandring, åtminstone vissa sträckor, där det är både långt och många höjdmeter. Håller med tidigare skribenter om att inte ändra/öka din träning på något överdrivet drastiskt vis så nära inpå vandringen, men 6 veckor är ändå en ganska lång tid där du har stora möjligheter att göra bra förbättringar avseende konditionen. Jag skulle rekommendera att du börjar gå med packning/vikt i backar och under längre sträckor för att vänja dig lite. Sen tror jag att du kommer "klara" vandringen oavsett om du tränar mer nu eller bara ligger på soffan tills du ska gå (utan att dock egentligen ha någon kännedom om din nuvarande form) men det blir ju klart mer njutbart om du är i bättre form.

Om du börjar konditionsträna mer aktivt så håller jag med om att du bör spara knän m m. Crosstrainer är väl ett ypperligt förslag, prova att köra lite längre distanser eller intervaller på den, dvs varva högintensiva passager där du kommer upp högt i puls, med lägre intensiva, under ett och samma träningspass.

God träning och god tur! :)
 
Inte inför vandringen, men senare om du vill konditionsträna och är rädd att vikten ska ge för stora påfrestningar - cykla. Jäkligt mycket roligare än crosstrainer. Man kommer ju nånvart och får vara ute.:)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...