Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst?

Låt oss inte spekulera kring brottsrubriceringar nu. Att bara bära en M/90 uniform, men uppföra sig civilt är inte olagligt. Det blir en gråzon om uniformen har kvar förbandsmärken och gradbeteckningar. Men med stor sannolikhet skulle det inte leda till någon rättslig process om man uppträder civilt.

Brottsligt blir det däremot när en civilist uppträder och utger sig för att tillhöra en myndighet med en klädsel som är samma eller mycket lik den försvarsmakten, polisen, brandkåren osv har.

För den vetgirige så föll en tingsrättsdom år 2010 där en civilist med korrekt M/90 infiltrerade en militär ungdomsövning i Roslagen utanför Stockholm och sade sig vara sergeant - ett tydligt uppsåt, där straffet blev dagsböter. Detta säger väl något om tolkningen av lagstiftningen. Vid snabb googling hittade jag lite länkar,

https://www.svd.se/falsk-militar-atalad
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/205166-falsk-militar-kopte-uniform-pa-ob
http://www.dagen.se/falsk-militar-atalad-1.174355
 
Videogoogla på fake US military uniform.

Finns som sagt massa hjon som glider omkring med uniformer och parad uniformer - sedan filmar en och en börjar verka impad och sedan ställa frågor....

Haha
 
Jag gillar m59 byxorna. De ser inte så militära ut som m90 och jag tycker att de är skönare. De är för tunga för vandring men jag har använt dem för jakt och fiske, speciellt under kallare årstider. De tål glödstänk, de är slitstarka, vindtäta, ventilerar bra. Perfekta för friluftsliv när man inte bryr sig om vikten. Jag har däremot aldrig gillat m90 inte ens under värnplikten.
 
Jag gillar m59 byxorna. De ser inte så militära ut som m90 och jag tycker att de är skönare. De är för tunga för vandring men jag har använt dem för jakt och fiske, speciellt under kallare årstider. De tål glödstänk, de är slitstarka, vindtäta, ventilerar bra. Perfekta för friluftsliv när man inte bryr sig om vikten. Jag har däremot aldrig gillat m90 inte ens under värnplikten.

Vidareutveckla gärna hur du anser M/59byxor vara vindtäta och ventilera bra. Vindtäta håller jag med om men välvnetilerade är inte min erfarenhet - inte ens med öppen knappgylf och ospända benremmar.
Tåliga -absolut!
/Patrik
 
Känner igen detta! Vi var en grupp som skulle handla lite mat inne i en matbutik nyligen innan en längre HV-övning och ville ha med oss lite annan mat/godis när vi blev påhoppade av ett gäng gapiga ungdomar, trist!

Mvh troswe

Du skulle haft gradbeteckningarna på din uniform på dig när "ni/dom" skulle köpa godis.

Då skulle det säkert löst sig
 

Bilagor

  • asgarv.gif
    asgarv.gif
    1.2 KB · Visningar: 421
Vidareutveckla gärna hur du anser M/59byxor vara vindtäta och ventilera bra. Vindtäta håller jag med om men välvnetilerade är inte min erfarenhet - inte ens med öppen knappgylf och ospända benremmar.
Tåliga -absolut!
/Patrik

Så länge du inte impregnerar dem upplever jag dem som välventilerade utan att göra någon ting. Det är en väldigt luftig sydd, 100% bomulls byxa. Det borde väll vara svårt att få en sådan icke välventilerad. Möjligen finns det impregnering i nya exemplar? Alla mina exemplar är urtvättade och urblekta sedan många år. Kanske andas de bättre än nya byxor? Dock är de ganska varma vilket gör att jag främst använder dem under kallare årstider. Perfekta för högvinter tycker jag. Speciellt om det finns risk för glödstänk. De kostar ju ingen ting. Tror jag betalde 50kr styck för mina. Bomullstyget är skönare än de flesta syntetbyxor enligt min mening. m90 tvärtom har inget skönt tyg, är fortfarande tunga och dessutom relativt sett så dyra att det finns prisvärdare civila byxor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklas_axelsson Fältuniform 90 Tropik Beige Kläder 18
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8
utesälen Huva eller inte? Kläder 7
Nettchen Prylnörd eller verklig "behov"? Kläder 22
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
LB414 Lundhags Bielne - Mid eller High? Kläder 6
waltruz Sorel Caribou - modeskräp eller seriös outdoorkänga för vinterbruk? Kläder 10
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
skallagrimson merinoull eller ej Kläder 100

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...