Lättvikts ryggsäck för längre vandring

Jag har tittat en del på lättare ryggsäckar den senaste tiden. Min bild är dock att det ofta blir kompromisser mellan vikt och komfort på många lättviktryggsäckar (man snålar på padding och avbärarbälte). [...].

Jag kan tänka mig att detta stämmer på vissa modeller, speciellt då många inte är tänkta att användas till mer än runt 15 kg. Exped Lightning är dock tänkt att klara vikter upp till 24 kg, och i alla fall jag upplever stoppningen på avbärarbältet och vid ländryggen som väl tilltaget. Axelremmarna är tunnare än på traditionella ryggsäckar, men jag har inte upplevd det som obekvämt då jag bär vikten med avbärarbältet. Lightning är en av de bekvämaste ryggsäckarna jag provat.
 
...
Hur är det att gå uppför med lätt böjd rygg med Thunder/Lightning, en youtubevideo beskrev det som ett problem att med något hukad rygg så slår man in aluminium stången? Just det kanske är väldigt individuellt..

Jag har aldrig känt av aluminiumstången på Exped Lightning och har använt den i snårig urskog och branta stenfält. Som någon redan nämnt i tråden går den att böja till önskvärd form om så skulle vara fallet.

...

Dessa ryggsäckar har jag inte sett tidigare, intressant med lättvikts ramryggsäck. Ska läsa på mer om dom.

Jag vill hävda att många av ryggsäckarna som nämnts här är ramryggsäckar. Man kan tolka det bokstavligt med en konstruktion liknande en tavelram, men för mig blir det en ramryggsäck så fort du har någon form av fast konstruktion som hjälper till att placera vikten på avbärarbältet och höfterna. Ramen kan vara både invändig och utvändig.

Jag kan tänka mig att detta stämmer på vissa modeller, speciellt då många inte är tänkta att användas till mer än runt 15 kg. Exped Lightning är dock tänkt att klara vikter upp till 24 kg, och i alla fall jag upplever stoppningen på avbärarbältet och vid ländryggen som väl tilltaget. Axelremmarna är tunnare än på traditionella ryggsäckar, men jag har inte upplevd det som obekvämt då jag bär vikten med avbärarbältet. Lightning är en av de bekvämaste ryggsäckarna jag provat.

Kan bara instämma i det här. Har burit runt 16 kilo, och det kändes inte obekvämt någonstans. Finns definitivt marginal där.
Den ventilerar också ganska bra på ryggen eftersom den bara har kontakt i ryggslutet och mot skuldrorna. Att den dessutom är ställbar i höjdled var en viktig anledning till att jag valde just den tillslut.

En nackdel på den äldre modellen jag har är att kompressionsremmarna går utanpå sidofickorna vilket är ett märkligt designbeslut. Vad jag förstått har de korrigerat det på nyare modeller. Fickorna är också, för mig, placerade något för högt vilket gör det svårt att komma åt saker därifrån när jag har ryggsäcken på mig.
Har också hört talas om fall där ryggsäckens fästning har släppt ifrån aluminiumstången i toppen när man lyfter den i bärhandtaget. Det kan tydligen hända när ryggsäcken är blöt. Om man får problem med det så borde det vara enkelt löst genom att borra ett hål i stången och skruva fast ryggsäcken i den, alternativt limma. I originalutförande är den bara instoppad i sin infästning och enkel att ta loss. Något man behöver kunna göra ifall man vill vända själva säcken ut och in för att täta sömmarna eller bättra på PU-beläggningen. Det sistnämnda lär dröja länge innan det är aktuellt dock.
 
[...]En nackdel på den äldre modellen jag har är att kompressionsremmarna går utanpå sidofickorna vilket är ett märkligt designbeslut. Vad jag förstått har de korrigerat det på nyare modeller. Fickorna är också, för mig, placerade något för högt vilket gör det svårt att komma åt saker därifrån när jag har ryggsäcken på mig.
Har också hört talas om fall där ryggsäckens fästning har släppt ifrån aluminiumstången i toppen när man lyfter den i bärhandtaget. Det kan tydligen hända när ryggsäcken är blöt. [...]

Jag har den nyare modellen, där kompressionsremmarna går innanför sidofickorna. Gällande att stången släppt så har jag också läst det på ett ställe (troligtvis samma inlägg som du läst) Dock har jag aldrig varit med om det själv, och då har jag ändå haft den i hällregn. Jag antar att om man inte drar åt remmen tillräckligt efter att man ställt in höjden så ökar risken. Drar man bara åt ordentligt tror jag inte att det är så stor risk att den skulle hoppa ur.
 
Kan rekommendera Crux AK 70 om man vill ha en rejäl lätt ryggsäck. Inga lättviktstyger utan kevlar och kraftig nylon och dessutom regntät. Allt detta på rimliga 1,6 kg.

Var ut 11 nätter i somras med den och fick utan problem med mig det nödvändigaste + 4 tjocka pocketböcker och träningsskor. Avbärarbältet är ganska sparsmakat precis som övriga ryggsäcken men för mig funkar det utmärkt.
 
Uppdatering

Här kommer en uppdatering på val av ryggsäck..

Har provat både Osprey Exos 58 och Atmos 65 men inte någon av modellerna satt så bra över höften på mig. Fick konstiga tryckpunkter av Exos bak i sidorna, typ där ramen böjs. och av Atmos så kändes avbärarbältet skålformat och tryckte in på undersidan av avbärarbältet..

Har också provat en Hyperlite Mountaingear ryggsäck. Satt väldigt bekvämt men tyvärr så sticker prislappen iväg lite mycket för budgeten.

Alternativen som jag kikade vidare på var antingen Crown 2 eller Long Haul 50. Long haulen har fördelen att materialet verkar slitstark som tusan och ändå är säcken väldigt lätt. Nackdelen är att dom sys på beställning så dom inte går att prova innan. Så jag beställde en Crown 2 och provade i butik. Sitter som en smäck, enda jag funderar på är hur slitstark väven är och hur bärsystemet presterar när den är fullastad. Provade i butik med 15kg och då gick det helt OK. Ska prova den vidare på en dagstur så får jag se :)
 
Har du tittat på Bergans Helium, förutsatt att 55 liter räcker för det du beskriver i ditt första inlägg?
Själv tycker jag 55-60 liter är i minsta laget för en tur på 7-10 dagar där både utrustning och proviant skall samsas för hela tiden. Har själv en Arcterix Altra 65 för den typen av turer, men väger in på ca 2,2kg tom.

Även Deuter gör bra ryggsäckar, titta ex på deras ACT lite serie (ACT Lite 50+10 liter 1730g, ACT lite 75+10 liter 2100g)
 
Senast ändrad:
Har du tittat på Bergans Helium, förutsatt att 55 liter räcker för det du beskriver i ditt första inlägg?
Själv tycker jag 55-60 liter är i minsta laget för en tur på 7-10 dagar där både utrustning och proviant skall samsas för hela tiden. Har själv en Arcterix Altra 65 för den typen av turer, men väger in på ca 2,2kg tom.

Även Deuter gör bra ryggsäckar, titta ex på deras ACT lite serie (ACT Lite 50+10 liter 1730g, ACT lite 75+10 liter 2100g)

Kikat på Helium 55, åtminstonde på nätet. Intressant alternativ också. Iallafall viktmässigt. Men kom fram till att jag vill ha en mindre alpin modell, hade behövt lägga till extra för fickor på avbärarbältet och så saknas stretchficka på framsidan som jag prioriterar. har inget emot snölåsstängningen iallafall inter på vinterhalvåret men för sommarbruk väljer jag gärna rullstängning om det går.

Hur mycket vikt hade du i HMG när du testade den? Funkade bra utan toppstramare?

Uppskattar det till runt 8-9kg. Avsaknaden av toppstramare funderade jag också mycket på men som den var packad (av min kompis för alpin topptur) så märktes det inget av. Inte vingligt. Kompisen sa också att han inte upplevt det som nåt problem. Skulle kunna bli det ifall man lastar tungt högt ovanför ryggplattan, men så länge man packar den som en vanlig säck med det tyngsta i mitten närmast ryggen så ska det inte vara några problem..
 
Kolla in Z-packs arc blast 60 l. Många som går pct använder den.
ca 600 gram och helt vattentät. Rullstängning och rätt stora nätfickor på utsidan. Tyvärr lite dyr bara.
 
Jag köpte en Osprey Exos 58 och bärsystemet är verkligen superskönt. Och den väger bara 1kg trots "riktig" ram.
Nu har jag köpt en M/L storlek och jag är 174cm så det är på gränsen till att den är för stor. Aldrig använt den, bara prov-packat. Funderar på att sälja och köpa en S/M storlek men ska prova den först. Enligt spec så är min rygglängd precis mellan storlekarna S/M och M/L :)

Valet stog mellan den och Exped Lightning 60 eller möjligtvis Thunder 70.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mekstr lättvikts schampo? Utrustning allmänt 26
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Nikolina Storleksförvirring ang ryggsäck Utrustning allmänt 8
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
ÅsaE Ryggsäck Bergans Birkebeiner Lady 65 vs Glittertind 70 Utrustning allmänt 0
Feroyn Svenska arméns 50L (Haglöfs) ryggsäck? Utrustning allmänt 162
discharged ryggsäck med samma öppning som kånken men större Utrustning allmänt 2
nilami Tvätta ryggsäck? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.